Onko täällä kaupanalan työntekijöitä,mitä mieltä olette,jos nuo kaupat saa..

28.05.2004
912
0
16
Kanta-Häme
olla jatkossa auki JOKA sunnuntai? Teetkö itse sunnuntaisin töitä?
Minun mielestäni nämä nykyiset su-aukiolot riittäisi.
Olen kaupassa töissä ja tehnyt ennenkin sunnuntaisin töitä(kahvilassa),olen kaupassakin tehnyt sunnuntai-töitä,mutta en mielellään montaa sunnuntaita tekisi,kun pitää olla lauantaisinkin,ja perhekkin on.

juu ei todellakaan hyvä juttu toi sunnuntaiaukiolo.menee nekin vähäiset ajat lapsen kanssa ku pitää olla sunnuntaisinkin töissä.onneks on iso kauppa ni ei tarvi sentäs JOKA sunnuntai olla töissä.

En ole ollut sunnuntaisin töissä. Toisaalta, vaikka olen sanonut että voin jelppiä lauantaisin jos tulee tarve, en ole lauantaiksikaan joutunut töihin. Joten mun puolesta sunnuntaina auki vaan :whistle:

Eikä olisi ongelma jos esim. kerran kuussa tekisin sunnuntaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Sari Margit:
olla jatkossa auki JOKA sunnuntai? Teetkö itse sunnuntaisin töitä?
Minun mielestäni nämä nykyiset su-aukiolot riittäisi.
Olen kaupassa töissä ja tehnyt ennenkin sunnuntaisin töitä(kahvilassa),olen kaupassakin tehnyt sunnuntai-töitä,mutta en mielellään montaa sunnuntaita tekisi,kun pitää olla lauantaisinkin,ja perhekkin on.

minä en ole kaupassa tällä hetkellä, mutta olen hakenut kauppaan töihin.
Sunnuntaivuorot sopis mulle MAINIOSTI.

Mä en ymmärrä sitä, miten kaupanalan ihmiset eroaa esim poliiseista, lääkäreistä, hoitajista, tehdasduunareista, tarjoilijoista ym kenen tarttee olla töissä välillä eriskummallisiin aikoihin

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä haloota kauppojen sunnuntai aukioloajoista onhan muitakin ammattiryhmiä mitkä tekevät sunnuntaisin töitä ja siihen lisäksi vielä juhlapyhinä joulut ja juhannukset menevät töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Mä en ymmärrä sitä, miten kaupanalan ihmiset eroaa esim poliiseista, lääkäreistä, hoitajista, tehdasduunareista, tarjoilijoista ym kenen tarttee olla töissä välillä eriskummallisiin aikoihin

näin mäkin ajattelen,itse olen kaupanalalla..en ole tehnyt sunnutaivuoroja,opiskelijat tekee ilomielin sunnuntait meillä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä haloota kauppojen sunnuntai aukioloajoista onhan muitakin ammattiryhmiä mitkä tekevät sunnuntaisin töitä ja siihen lisäksi vielä juhlapyhinä joulut ja juhannukset menevät töissä.

no tätähän minäkin ihmettelen. Nykyään on vähemmistönä varmaan ne joiden työaika on ma-pe 8-16 välillä

vaikka siksi, että nuo luettelemillesi ammattialoille hakeutuneet ovat jo hakuvaiheessa tienneet, että kyseessä on työ jota voi olettaa tehtävän 7pvänä viikossa ja/tai vuoroissa ympäri vuorokauden.
kaupanalalla näin ei ole ollut ja siksi vaatimus hieman kohtuuton monen kohdalla.

Samoin, en ymmärrä mikä tekee kaupan alan ihmisten perheistä tärkeämmät kuin e.m. ammattien harjoittajista....Voihan sitä viettää aikaa perheen kanssa sitten muuna päivänä, mikä siitä sunnnutaista tekee niin ihmeellise????Viime Su katselin Prismassa kun tavaratalo täynnä lapsiperheitä viettämässä "laatuaikaa"Että silleen....Tuntuu siltä että kyllä nää kaupanalan ihmiset jotka valittaa Su töistä, viettävät siellä kuitenkin vapaa-aikaansa sunnuntaisin.....

Ärsyttää aivan valtavasti. Ja ihmettelen miksi vedotaan muihin ammattikuntiin. Kun kuitenkin nuo muut ammattikunnat on aina olleet sellaisia että pyhinä ja sunnuntaina töihin. Ei mua häirinnyt ärrällä ollessani että jouduin olemaan aina töissä. Tai tottakai ärsytti, mutta se oli sitä kuitenkin alusta asti.

Nyt tuo muutos kauppoihin on taas sitä että tästä lähtien on PAKKO olla sunnuntaisin töissä. Ja se todellakin on just sitä: pakko. Ei meillä ainakaan olla kyselty että haluaako sunnuntaitöitä. Päinvastoin, niidenkin on tehtävä jotka mieluummin soisivat sunnuntaivuorot vaikkapa opiskelijoille tms.

Persiistä koko juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:

näin mäkin ajattelen,itse olen kaupanalalla..en ole tehnyt sunnutaivuoroja,opiskelijat tekee ilomielin sunnuntait meillä =)

juu kaveri kuka on kaupassa töissä, sanoi että sunnuntaivuoroista kilpaillaan kuka ne saa... Kaikki ei halua niitä, mutta jos joku haluaa omastaan luopua, on jono työkavereita pyytämässä vuoroa itselleen

Oon joskus kertonutkin, että ei se aina mee niin että "perheellinen tahtoo pyhät vapaiksi". Mun miehen pomo (ei kaupanala, vaan normisti tommonen ympärivuorokautinen työaika ) ajatteli näin hyvää hyvyyttään, ja nyt jo toisen kerran anto miehelleni vapaaksi joka armaan joulukuussa olevan pyhäpäivän. Mies harmitteli tätä, niin kyllä löyty kavereita jotka mielellään antoi oman vuoronsa pois... Välillä kun ne perheettömät tahtoo "äidin lihapatojen ääreen syömään" ja toisaalta perheellisellä jos on muuten tarpeeksi vapaata, niin ei varsinkaan kaikkia päiviä välttämättä halua vapaaksi, kun on mahdollisuus saada samasta työstä tuplapalkka

Siis JOS tuo menis niin että ainoastaan halukkaat tekis sunnuntaita, niin asia olis ok. Todellisuus kuitenkin on jotain ihan muuta. Lisäksi sunnuntaithan tehdään perinteisesti minimi-miehityksellä ja, mikä törkeintä, jopa vartiointikuluista pihistetään silloin.

Näin ei varmasti joka paikassa, mutta itse tiedän useammankin näin toimivan puljun.

Minä olen ollut niin kauan kaupassa töissä että silloin kun sinne päädyin ei ollut tietoa sunnuntaitöistä. Nyt jos miettisin mihin mennä töihin harkitsisin ehdottomasti uudestaan juuri tuon takia. Meillä "vanhoilla" varmaankin on eri suhtautuminen kuin heilllä ketkä tiesivät/tietävät kaupassa aloittaessaan että pian ollaan auki 24/7. (Saavutetuista eduista ei tingitä...)
Toistaiseksi olen sellaisessa kultaisessa asemassa etten ole joutunut su-töitä tekemään mutta jos asianlaita muuttuu tämän uudistuksen myötä niin saattaa olla alanvaihto edessä. Voihan siitä seurata jotain hyvääkin?

Olin opintojen ohessa töissä yhdessä tehtaassa jossa siirryttiin yhtäkkiä päivävuoroista kolmivuoroon.

Ekaksi vakkarityöntekijät vastusti hirveesti just sitä että vkonloput piti olla töissä. Noh, meitä opiskelijoita olis ollu vaikka kuinka paljon jotka olis niitä kiljuen tehny. Sittenpä vakkarit alko jäpättää että kun he eivät saa tehdä vkonloppuja kun nuo opiskelijat tekee ne kaikki ja tekevät niiiiiin isoja tilejä :xmas:

Kuinka monessa muussa ammattikunnassa muuten työvuorot on vaihtuneet vuosien palvelusajan jälkeen? En väitä etteikö näin jossain olisi, mutta aika harvinaista ehkä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Olin opintojen ohessa töissä yhdessä tehtaassa jossa siirryttiin yhtäkkiä päivävuoroista kolmivuoroon.

Ekaksi vakkarityöntekijät vastusti hirveesti just sitä että vkonloput piti olla töissä. Noh, meitä opiskelijoita olis ollu vaikka kuinka paljon jotka olis niitä kiljuen tehny. Sittenpä vakkarit alko jäpättää että kun he eivät saa tehdä vkonloppuja kun nuo opiskelijat tekee ne kaikki ja tekevät niiiiiin isoja tilejä :xmas:

niinpä:D Niin tai näin, aina väärin. Ei halua itse tehdä, mutta ei sais toisetkaan tehdä

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Siis JOS tuo menis niin että ainoastaan halukkaat tekis sunnuntaita, niin asia olis ok. Todellisuus kuitenkin on jotain ihan muuta. Lisäksi sunnuntaithan tehdään perinteisesti minimi-miehityksellä ja, mikä törkeintä, jopa vartiointikuluista pihistetään silloin.

Näin ei varmasti joka paikassa, mutta itse tiedän useammankin näin toimivan puljun.

meillä töissä ainakin toimitaan kans just näin ku kuvailit .

Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Minusta hyvä mahdollisuus pienille kaupoille mutta isot ei tarvitse moista ....

eikös se oo toisin päin? Pikkukaupoissa ei ehkä ole kuin se muutama hassu myyjä, jotka joutuu sovittaa työvuorot toisiinsa. Isoissa löytyis paremmin henkilökuntaa, ja toisaalta onhan se turvallisempaakin ison, vartioidun puljun olla auki hiljaiseen aikaan, kuin nurkkakuppilan vieressä olevan siwan mis on 1 myyjä