Onko täällä kasvissyöjiä tai sitä harkitsevia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvistapöytään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvistapöytään

Vieras
Niin. Olen nuorempana ollut syömättä punaista lihaa, mutta ollut sekasyöjä jo monta vuotta. Rahatilanteen vuoksi tulee aina syötyä sitä halvinta, mutta asia on häirinnyt itseäni jo vuosia. Jotenkin sen koittaa aina työntää taka-alalle, pyrkii olemaan ajattelematta koko asiaa...

Suurena eläintenystävänä tieto siitä, millaista lihantuotanto on ei todellakaan houkuta syömään sitä makkaraa. Mielestäni itse metsästetty tai oikeasti eettisesti kasvatettu sika/nauta/kana joka laitetaan lihoiksi on täysin ok, mutta todellisuus on kuitenkin se, että äärimmäisen harvoin sellaista on tarjolla. Inhottaa se, miten väliinpitämättömästi sitä toimii tämän asian suhteen, vaikka se häiritsee itseänikin aivan suunnattomasti. Haluanko todella olla osallinen tähän?

Onko täällä kasvissyöjiä paikalla, tai muita joita tämä aihe koskettaa? Olisi kiva jutella siitä jotain. En todellakaan tiedä tästä aiheesta niitä kaikkia viiltäviä faktoja, koska olen koittanut parhaani mukaan vaan sulkea silmäni asialta. Nyt kuitenkin on sellainen olo, että ehkä sitä pitäisi vaan ryhdistäytyä ja alkaa toimimaan niin kuin itse näkee eettisesti oikeaksi, ja tämä nykyinen tilanne ei sitä ole..

Täällä yksi kasvissyöjä mutta en ehdi nyt kirjoitella kun lähdetään just leikkipuistoon! Täältä voi tilata infopaketin kasvissyönnistä:
http://sikatehtaat.fi/vaikuta-valinnoillasi

Mä olen ollut kasvissyöjä noin vuoden. Samoja syitä mulla on kun sullakin. Joskus mies tuo lihaa kaupasta ja kylässä syön kyllä, mitä tarjotaan, mutta itse pyrin lihattomuuteen.

Ensin oli vaikea keksiä syötävää ja koitin vaan korvata lihaa soijalla. Nykyisin syön aika erilaisia ruokia, ja mieskin tykkää pöperöistäni ja on nykyisin sitä mieltä, ettei lihaa tarvitsekaan ihan joka päivä.

Kannattaa muuten muistaa B12-vitamiini, jota kasvissyöjän pitää ottaa purkista ainakin tietääkseni.

Itse osaan tehdä todella paljon kasvisruokia ja kaikki "lihankorvikkeet" on tullut hyvin tutuiksi. Syön muutenkin paljon kasviksia ja liha ei kuulu jokapäiväiseen ruokavaliooni.

Itse koen ehkä vaikeimpana tekijänä sen, että olen vähän "kaikki tai ei mitään"-ihminen ja riittääkö muka sitten se lihansyönnin lopettaminen ja pitäisi sitä ja pitäisi tätä. Kai se vaan täytyy aloittaa pienestä, ja itselleni se helpoin olisi lihansyönnin lopettaminen. Tämä asia on kuitenkin sellainen, minkä ajattelemista olen koittanut oikein vältellä kun on niin huono omatunto siitä..

[QUOTE="mnbv";28628597]

Kannattaa muuten muistaa B12-vitamiini, jota kasvissyöjän pitää ottaa purkista ainakin tietääkseni.[/QUOTE]

vegaanien pitää ottaa sitä purkista jos eivät syö mitään vitaminoituja soijatuotteita. Mutta esim kananmunissa on B-12 vitamiinia. B-12 vitamiinin puutos on harvinainen.

Mä olen tehnyt valinnan että syön kalaa, munia ja maitotuotteita. Tosin, laktoosivammaisena, maitotuotteistakin käyvät vain kovat juustot, maitona käytän soijamaitoa. Nyt on hakemukset vetämässä, että voin ottaa omia kanoja, ja saadaan varmasti onnellisten kanojen munia, sekä vuohi tulossa perheen maidontuottajaksi. Nämä ovat paitsi eettisiä, myös taloudellisia valintoja. Meillä syödään runsaasti papuja (kuivatuista on edullisinta ite keitellä pakkaseen), soijarouhetta ja -leikkeitä, kaikenlaisia kasviksia ja tofua. Kalaruokia syömme useita kertoja viikossa, mutta siinäkin on nämä eettiset ongelmat: lähikaupasta ei saa juuri kuin lohta. Pitäis seuraavaksi vissiin hommata kalastusluvat ja -vehkeet ja opetella se homma. Hauki on hyvää ja savustettu lahna, aijai...

Mun ystävä, aikuinen nainen +40 v. just paljasti että ei tiennyt että lehmien pitää tehdä vasikoita lypsääkseen... Ajatteli niiden toimivan kuten kanat, että munia tulee ilman hedelmöitystäkin.

Lakto-ovovege olen ollut viitisentoista vuotta. Käyttämäni maito-ja munatuotteet on luomua suurimmalta osin, mutta vieraisilla tms en niin tiukkana ole.
Purkista vedän vaan d-vitamiinit, ja imetyksen aikana kalsiumia.

Mä olen tehnyt valinnan että syön kalaa, munia ja maitotuotteita. Tosin, laktoosivammaisena, maitotuotteistakin käyvät vain kovat juustot, maitona käytän soijamaitoa. Nyt on hakemukset vetämässä, että voin ottaa omia kanoja, ja saadaan varmasti onnellisten kanojen munia, sekä vuohi tulossa perheen maidontuottajaksi. Nämä ovat paitsi eettisiä, myös taloudellisia valintoja. Meillä syödään runsaasti papuja (kuivatuista on edullisinta ite keitellä pakkaseen), soijarouhetta ja -leikkeitä, kaikenlaisia kasviksia ja tofua. Kalaruokia syömme useita kertoja viikossa, mutta siinäkin on nämä eettiset ongelmat: lähikaupasta ei saa juuri kuin lohta. Pitäis seuraavaksi vissiin hommata kalastusluvat ja -vehkeet ja opetella se homma. Hauki on hyvää ja savustettu lahna, aijai...

Mun ystävä, aikuinen nainen +40 v. just paljasti että ei tiennyt että lehmien pitää tehdä vasikoita lypsääkseen... Ajatteli niiden toimivan kuten kanat, että munia tulee ilman hedelmöitystäkin.

Eikös kanatkin tarvitse sen kukon tai muuten hiipuu muniminen.

[QUOTE="vieras";28628795]Eikös kanatkin tarvitse sen kukon tai muuten hiipuu muniminen.[/QUOTE]

Kanatalouden päätuote on munituskanaloissa kananmuna, broilerituotannossa liha. Kotitarvekanalassa kukkoja voidaan pitää noin yksi noin kymmentä kanaa kohti hedelmöittämässä kanojen munat varsinkin, jos halutaan teettää poikasia omilla kanoilla. Yleensä munituskanaloissa ei ole kukkoja, eikä munia haudoteta, vaan lähes munintaikäiset nuoret kanat eli nuorikot hankitaan kasvattamoista.

Kana – Wikipedia

Luomukanalassa on toki kanojen mukavuuden takia kiva olla kukko (joka pitää jöötä ja hyökkää tunkeutujien kimppuun), mutta se ei ole välttämätön muuten kuin jos halutaan haudottaa tipuja.

Kanatalouden päätuote on munituskanaloissa kananmuna, broilerituotannossa liha. Kotitarvekanalassa kukkoja voidaan pitää noin yksi noin kymmentä kanaa kohti hedelmöittämässä kanojen munat varsinkin, jos halutaan teettää poikasia omilla kanoilla. Yleensä munituskanaloissa ei ole kukkoja, eikä munia haudoteta, vaan lähes munintaikäiset nuoret kanat eli nuorikot hankitaan kasvattamoista.

Kana – Wikipedia

Luomukanalassa on toki kanojen mukavuuden takia kiva olla kukko (joka pitää jöötä ja hyökkää tunkeutujien kimppuun), mutta se ei ole välttämätön muuten kuin jos halutaan haudottaa tipuja.

Munituskanaloissa yksi kana tuottaa munia vuoden, puolitoista, sen jälkeen eläin lopetetaan. Väitän vielä, että jos yhtään kukkoa ei ole mailla halmeilla, muninta hiipuu jossain vaiheessa, mikäli kana saisi elää kauemmin.

Tutkitusti lihansyöjät ovat ravintoketjun huipulla, älykkäämpiä ja vahvempia. Kasvissyöjillä on pienempi äo, lapset kehittyvät huonommin jne. Esimerkkinä tunnetusta kasvissyöjästä käy Adolf Hitler.

Olen tatuoitu jätkä!

Alkuperäinen kirjoittaja kasvistapöytään;28628551:
Niin. Olen nuorempana ollut syömättä punaista lihaa, mutta ollut sekasyöjä jo monta vuotta. Rahatilanteen vuoksi tulee aina syötyä sitä halvinta, mutta asia on häirinnyt itseäni jo vuosia. Jotenkin sen koittaa aina työntää taka-alalle, pyrkii olemaan ajattelematta koko asiaa...

Suurena eläintenystävänä tieto siitä, millaista lihantuotanto on ei todellakaan houkuta syömään sitä makkaraa. Mielestäni itse metsästetty tai oikeasti eettisesti kasvatettu sika/nauta/kana joka laitetaan lihoiksi on täysin ok, mutta todellisuus on kuitenkin se, että äärimmäisen harvoin sellaista on tarjolla. Inhottaa se, miten väliinpitämättömästi sitä toimii tämän asian suhteen, vaikka se häiritsee itseänikin aivan suunnattomasti. Haluanko todella olla osallinen tähän?

Onko täällä kasvissyöjiä paikalla, tai muita joita tämä aihe koskettaa? Olisi kiva jutella siitä jotain. En todellakaan tiedä tästä aiheesta niitä kaikkia viiltäviä faktoja, koska olen koittanut parhaani mukaan vaan sulkea silmäni asialta. Nyt kuitenkin on sellainen olo, että ehkä sitä pitäisi vaan ryhdistäytyä ja alkaa toimimaan niin kuin itse näkee eettisesti oikeaksi, ja tämä nykyinen tilanne ei sitä ole..

Olen ollut kasvissyöjä yli 15 vuotta, pääosin eettisistä, mutta myös terveydellisistä syistä. Ehdottomasti kannattaa tehdä, kuten itsestä tuntuu oikealta!

Yhteistyössä