Onko täällä esimiesasemassa olevia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esimies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esimies

Vieras
Mitä työnkuvaasi kuuluu (suurpiirteittäin)?
Millaisia työpäiviä (teetkö paljon ylitöitä/työtä omalla ajalla)?
Millainen suhde sinulla on työntekijöihin?

Olen esimiesasemassa osassa työvuoroista. Kun on sellainen vuoro, jossa olen esimies, vastaan vuoron työpistekierrosta, otan juoksevat asiat hoitoon tai delegoin. Ei mitään ylitöitä eikä kotiin otettavia töitä. Koska en ole aina esimies, vaan välillä ihan rivityöntekijä, en pidä muita alaisinani. Ja välit on hyvät lähes kaikkiin, asialliset jokaiseen.

Töiden suunnittelua, osaamisen kehittämistä, kursseista yms koulutuksesta päättämistä, kehityskeskusteluja, muita keskusteluja ja paperihommia (sairaslomat, äitiyslomat, palkankorotukset, laskut, puhelintilaukset, tietokonetilaukset, liikuntasetelit jne) lomasuunnitelmat, tuuraukset, mitä tehdä, jos henkilöitä on liikaa tai liian vähän, rekrytointi, irtisanomiset, kehitystehtävät niin oman osaston kuin koko yrityksen näkökulmasta, viestintä johdolle ja omalle ryhmälle, tiedotustilaisuudet ja lisäksi yllättävien tilanteiden hoito ja muut asiat, jotka ei kuulu kellekään muulle.

Joo, ei tarvi selittää kenellekään yhtään mitään kun lähtee vaan kotiin ja sanoo että kiireisiä asioita hoidettavana. Aika helpolla pääsee kun osaa delegoida muille omat työt.

Jonkin verran ylitöitä ja ainakin tarvittaessa on joustettava. Töissä oltava ajoissa esimerkkinä ja myös melko pitkään samasta syystä. Suhde on perinteinen alais-esimiessuhde. Meillä on yleensä kivaa, käydään kahvilla yhdessä yms. Mutta joskus joutuu tekemään ikäviä päätöksiä, joka toki vaikuttaa. Toki mulle kerrota samoja juttuja kuin työkavereille, en ole kenenkään facebook-kaveri (tasapuolisuusperiaate) ja usein ruokatunnilla joutuu kuuntelemaan työjuttuja. Jotkut jännittävät puhua mulle ja jotkut haluavat korostaa omia tekemisiään.

No mä olen tän puljun pääpiru. Työnkuvaan kuuluu kaikki mahdollinen ja mahdoton. Mulla ei ole työaikoja ja kaikki työt on kotoma kun ei erillistä konttoria tarvita.
Välit on alaisiin hyvät ja asialliset. Yhden kanssa jopa todella läheiset :D

Yhteistyössä