Onko täällä Bodypumpissa kävijöitä, jotka tietävät jotain oikeasta tekniikasta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Eli unohdin kysyä ohjaajalta tänään, kun yksi asia jäi mietityttämään. Kun pumpissa tehdään ojentajia selällään maateen, ja tankoa viedään kohti otsaa, niin mikä on silloin oikea käsien liike?

Onko tarkoitus, että hartiasta kyynärpäähän käsi pysyy suorana kohti kattoa, ja liike kohti otsaa tapahtuu ainoastaan kyynärpäästä taivuttaen?

Vai onko tarkoitus, että liike lähtee hartiasta asti ja kyynärpään kulma pysyy jokseenkin samana koko ajan?

Onko tarkoitus, että hartiasta kyynärpäähän käsi pysyy suorana kohti kattoa, ja liike kohti otsaa tapahtuu ainoastaan kyynärpäästä taivuttaen?

^
Tuo on oikea tapa. Ja kyynärpäät eivät saa "levitä" sivuille. Vaan ikäänkuin puristaisit jotain "rantapalloa" kyynärpäidesi välissä niin että se "pallo" pysyy siinä.

[QUOTE="jep";26105071]Onko tarkoitus, että hartiasta kyynärpäähän käsi pysyy suorana kohti kattoa, ja liike kohti otsaa tapahtuu ainoastaan kyynärpäästä taivuttaen?

^
Tuo on oikea tapa. Ja kyynärpäät eivät saa "levitä" sivuille. Vaan ikäänkuin puristaisit jotain "rantapalloa" kyynärpäidesi välissä niin että se "pallo" pysyy siinä.[/QUOTE]

Jes, kiitos! Olen sitten tehnyt nämä pari kertaa oikein, kun olen käynyt. Tänään vaan satuin näkemään kun vieressä olija teki tuolla toisella tekniikalla, niin että koko käsivarsi liikkui, ja jäin pohtimaan, kumpi meistä tekee väärin.

Tuosta kyynärpäiden oikeasta suunnasta ohjaaja mainitsikin pari kertaa. Otti kyllä lujille. :D

Tosiaan niinkuin Blue sanoi, tuo ranteiden asento myös tärkeä! Näkee paljon vääriä tyylejä useissa liikkeissä. Yksi missä monet tekevät väärin, on kyykyt. Hyvä ohjaaja huomauttaa väärin tehdyistä liikkeistä ja tulee korjaamaan.

[QUOTE="jep";26105149]Tosiaan niinkuin Blue sanoi, tuo ranteiden asento myös tärkeä! Näkee paljon vääriä tyylejä useissa liikkeissä. Yksi missä monet tekevät väärin, on kyykyt. Hyvä ohjaaja huomauttaa väärin tehdyistä liikkeistä ja tulee korjaamaan.[/QUOTE]

Miten kyykyt voi tehdä väärin? :O

[QUOTE="jep";26105149]Tosiaan niinkuin Blue sanoi, tuo ranteiden asento myös tärkeä! Näkee paljon vääriä tyylejä useissa liikkeissä. Yksi missä monet tekevät väärin, on kyykyt. Hyvä ohjaaja huomauttaa väärin tehdyistä liikkeistä ja tulee korjaamaan.[/QUOTE]

Bodypumpissa ohjaaja ei kyllä saa lähteä edestä korjailemaan kenenkään liikkeitä. Se on lisenssissä kielletty. Mikä on kyllä typerää, koska tangon kanssa varmasti monet tekevät miten sattuu.

[QUOTE="vieras";26105186]No entäs kulmasoutu, vedetäänkö tanko napaan vai rinnan alle?[/QUOTE]

Meidän ohjaaja sanoo perus-kulmasoudussa (kapea ote) polvi-napa-polvi. Sitten kun tehdään leveällä otteella, niin rinnan alle (esim. uudessa pumpissa on seiskasoutua leveällä otteella). Korjatkoon muut, jos olen väärässä.

[QUOTE="aapee";26105216]Meidän ohjaaja sanoo perus-kulmasoudussa (kapea ote) polvi-napa-polvi. Sitten kun tehdään leveällä otteella, niin rinnan alle (esim. uudessa pumpissa on seiskasoutua leveällä otteella). Korjatkoon muut, jos olen väärässä.[/QUOTE]

Meillä kyllä vedetään sekä kapea että leveä ote rinnan alle.

Jotkut tekevät kyykyt niin, että kumartavat eteenpäin. Selkä rasittuu. Tai sitten eivät pyllistä taakse päin kyykätessä.
Kulmasoutu tehdään kohti napaa. Mutta sitten kun tehdään leveämmällä otteella kulmasoutuja, niin mennään navan yläpuolelle.
Monet tekevät aloittelijoina virheitä, mutat sitten on myös niitä jotka eivät koskaan opi...

Sitä en tiennytkään, että ohjaajat eivät saa tulla korjaamaan liikettä! Silti jotkut niin tekevät.. lähinnä rintaa tai ojentajia tehdessä. Muuten huutelevat ohjeita sieltä edestä :D

[QUOTE="aapee";26105235]Kyllä se kulmasoutu tehdään polvi-napa-polvi, ei rinnan alle.

Body Pump 81 4 - YouTube[/QUOTE]

No katos, mä vedän vähän ylemmäs. Kylkiluiden alle. Eli viitisen senttiä mun pitäisi laskea paikkaa. Täytyy muistaa ens kerralla. Tääpä onkin hyödyllinen ketju!

[QUOTE="...";26105171]Kyllä vaikein liike pumpissa on maastaveto, ainakin kanssajumppaajienliikkeistä ja asennoista päätellen... o_0[/QUOTE]

Miten tämä tehdään väärin?

[QUOTE="jep";26105261]Sitä en tiennytkään, että ohjaajat eivät saa tulla korjaamaan liikettä! Silti jotkut niin tekevät.. lähinnä rintaa tai ojentajia tehdessä. Muuten huutelevat ohjeita sieltä edestä :D[/QUOTE]

Jos on Les Mills -tunti, eli aito bodypump, niin ei tosiaan saa tulla. Mutta monissa kuntokeskuksissahan on vastaavia tunteja hieman eri nimillä, niissä ohjaajat saanevat tehdä mitä haluavat.

Yhteistyössä