Mä olen ollut käytännössä kotona koko pienimmän lapsen eliniän, ja poika on nyt eskarissa. Olen vielä ekan luokankin ajan "kotona". Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun vuonna 2007 pääsin aloin yliopisto-opiskelun, oli poika 3-vuotias. Sain hänelle päiväkotipaikan, missä poika sitten kävikin n. kerran viikossa. joskus vain kaksi kertaa kuussa ikään kuin kerhoilemassa. Viime vuonna päiväkotipaikkaa ei enää edes ollut, koska en jaksa käydä koululla. Miksi kävisinkään, kun ei ole lässnäolopakkoa lluennoilla. Käyn tekemässä tentit yleisinä tenttipäivänä tai sitten sähköisesti ja niille päiville (n. kerran kuukaudessa) saan jonkun meille. Nyt kirjoitan graduani, ja teen sitä päivisin kun eskarilainen on 4 tuntia poissa ja koululainen koulussa. Hyvin on sujunut. Olen erittäin tyytyväinen ratkaisuuni, olen tässä sivussa tehnyt tavoiteajassa maisterintutkintoni ja kuitenkin ollut lasten kanssa kotona. Onnistuu, jää vielä vapaa-aikaakin ihan mukavasti!
Eli vinkkinä: Lasten ollessa pieniä kannattaa opiskella yliopistossa. Ei missään tapauksessa ammattikorkeakoulussa tai esim. iltalukiossa (paitsi etänä) koska se hankaloittaa arkea ja aiheuttaa lastenhoitopulmia. AMK:ssa on usein ihan 8-16- lukujärjestys (ainakin minun aikanani oli vielä 2002) Yliopisto ei vaadi yhtään mitään, ainakaan minulta ei ole toistaiseksi vaatinut. Raskain osuus oli pääsykokeet. Suosittelen.