Onko tää teidän mielestä väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä

Vieras
Nuori äiti synnyttää toisen lapsensa. Lapsella todetaan leikkausta vaativa sairaus, ja lapsi viettää elämänsä ekat 2 kk sairaalassa. Äiti haluaa uudestaan raskaaksi heti, eikä muusta puhu kuin uudesta raskaudesta, tilailee raskaustestejä, kuvittelee oireita ja hermoilee, koska menkkoja ei kuulu (no ihmekös, kun on juuri synnyttänyt). Ei imetä, kun olisi niin hankalaa koska lapsi on sairaalassa. Jättää väsymyksensä vuoksi useita päiviä viikossa väliin, ettei käy katsomassa lastaan sairaalassa.

Mua suututtaa! Itkettää ja surettaa ajatus siitä pienestä ihmisestä yksin sairaalassa! Äiti käy kolmena päivänä viikossa pari tuntia kerrallaan katsomassa vauvaa ja kotiin tullessaan valittaa kuinka hoitajat sairaalassa arvostelevat häntä koska käy niin harvoin lapsensa luona. Sanoo vihaavansa hoitajia kun eivät ymmärrä.

Ja samaan aikaan äidin energia menee VAUVAKUUMEESEEN! Siis voi vittu miten sairaalle ihmiselle taas on lapsia annettu...en ymmärrä...itkettää.

Musta tuntuu että tuossa tilanteessa tuo äiti "ei käy ihan täysillä". jonkin sorttista kieltämistä ja ehkä kuvittelee että toinen vauva on sitten täydellinen että semmoinen pitää saada. Mulla oli yks tuttu joka kärsi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta eikä pystynyt itse huolehtimaan lapsestaan mutta koko ajan puhui uudelleen raskautumisesta ja se tuntui täyttävän hänen ajatukset ja päivät :(

Varmasti äiti vähän shokissa tapahtuneesta. Voi olla siltikin niin, vaikka ei olisi kyse vakavasta. Mua otti päähän, kun lapsella todettiin lonkkaluksaatio 6kk iässä ja olin oikeasti sekoamassa niin mulle vaan hoettiin, että "sehän on ihan pikkujuttu ja hoidettavissa, mitä sä siitä vauhkoot".

Oiskohan sit kyseessä se vauva-ajan ihanuus? Että haluaa kokea vain sen aina uudelleen? Ja ikäänkuin sit ku tää lapsi ei ollutkaan "'täydellinen" eikä saanut kokea sitä vauvaihanuutta heti niin sit haaveilee jo seuraavasta? Surullista :'(

Voi olla että äiti on niin peloissaan ja järkyttynyt asiasta. Pelkää niin paljon menettävänsä lapsensa ettei uskalla kiintyä tähän vielä?
En keksi muuta selitystä.
Ja koska on sokissa niin puhuu uudesta vauvasta koska ajattelee että se helpottaa tuskaa ja pelkoa.
Toki voi olla muukin syy mut tää tuli heti mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmasti äiti vähän shokissa tapahtuneesta. Voi olla siltikin niin, vaikka ei olisi kyse vakavasta. Mua otti päähän, kun lapsella todettiin lonkkaluksaatio 6kk iässä ja olin oikeasti sekoamassa niin mulle vaan hoettiin, että "sehän on ihan pikkujuttu ja hoidettavissa, mitä sä siitä vauhkoot".

Jotain tuollaista tuli mieleen. Se että siinä järkytyksessä kääntäisi vaan kaikki ajatukset uuteen vauvaan.

Mutta tietty jos on siis jos kolmas lapsi kysessä ja esikoinenkin on "unohdettu" vauvaiän jälkeen niin ehkä hän sitten vaan kuumeilee pelkkää vauvaa? Tai kenties raskaanaoloa kun kerta tässä tapauksessa ei vauvakaan kiinnosta. (miten mahtoi olla esikoisen vauva-aikana?)

kuinka sä laitat tänne tämmöistä? varmasti tutut ja ko henkilö tunnistaa itsensä tästä ja vaikeessa elämäntilanteessa ei ole kiva tälläsiä haukkumaketjua varmasti lukea. voi olla että on jonkilaisessa shokissa tapahtuneesta yms., kuten aiemmat on jo pähkäillyt. tämä asia ei mielestäni kuulu tänne palstalle ollenkaan.

Varmaan hiukan ylikierroksilla tuo äiti, ei kuulosta kovin normaalilta tai terveeltä. Tervejärkinen ihminen ymmärtäisi että varsinkin sairaan tai toipuvan lapsen hoito vasta viekin aikaa ja energiaa, eikä silloin ole oikea aika haaveilla uudesta vauvasta,vaan keskittyä siihen tilanteeseen mikä on.Vauvathan on ihania, ja meilläkin tällä hetkellä yksi uhmaikäinen ja yksi ihana kiltti suloinen vauva. Sen vain tietää kokemuksesta että tämä suloinen vauvakin on pian hermoja koetteleva uhmaikäinen, ei se asia uudella vauvalla parane. En oikein tiedä miten tilanteeseen voisi puuttua/auttaa, mutta ehkä voisi nätisti ehdottaa että tämä äiti juttelisi ammatti-ihmisten kanssa, tai hakisi apua neuvolan kautta tms.. Ikävää.

Yhteistyössä