Näyttääkö tää susta punkinpuremalta? Pojan selässä tänään huomasin. Lauantaina lapsi oli mökillä missä punkkeja saattais ollakin. Itse punkkia en oo huomannut eikä poika oo mitään valittanutkaan... Ja joo, ajattelin kyllä soittaa terkkariinkin...
Eilen illalla siinä oli pieni jälki joka näytti ihan kuin hyttysenpistokselta, mutta tänään siihen on tullut toi punoitus ympärille... Voiskohan se ollakin vaan hyttysenpurema.
Minun lapsella hyttysenpistot tulee aina juuri tuollaisina.
Eikö punkki jää kuitenkin yleensä kiinni? Meillä on ollut useitakin punkkeja kesän aikana ja olen ne aina irroittanut pihdeillä. Tietysti jos punkki on imenyt itsensä täyteen niin sitten se tippuu. Mutta kai sen nyt olisi selästä huomannut ennen sitä?
Punkit eivät "ohimennessä" puraise ne jäävät aina ihoon kiinni kunnes ovat imeneet itsensä täyteen verta ja tipahtavat pois. Punkin jälkeen ihottuma tulee 1-4 vk kuluttua punkin poistosta ja vasta jos halkasija yli 5cm ihottumassa niin mietitään ab aloitusta.
Eli älä soita! kortisonivoidetta päälle jos kutisee. Antihistaminiakin voi kokeilla jos turvotusta.
Mun tytöllä oli ja punoitus pistokohdan ympärillä oli erilainen, sellainen kapeampi ja tarkkarajainen, kasvava punoitusta. Alkoi joitakin päiviä punkin irtoamisen jälkeen.alkuun punoitti kuinhyttysenpisto ja siitä rengas lähti laajenemaan....ei näytä samanlaiselta kyllä ollenkaan....
Punkkia ei välttämättä huomaa. Punkki puuduttaa ihon, siksi kukaan ei huomaa sitä varsinaista puremista kun punkki työntää päänsä ihosta läpi.
Punkki voi myös irrota, jos vaikka joku rintsikan hihna hiertää sen irti. Tai itse irrottautua, jos on huono verikohta.