Onko tää normaalia terveyskeskuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huoh"

Vieras
Onko edellytys päivystyksen hoitajaks pääsyyn ilkeys? Mulla on 40asteen kuume nyt kolmatta päivää. Eilen yritin saada aikaa ns omalääkärille, eli jolleki sijaiselle joka on hädin tuskin valmistunu. Tarvitsin sairaslomaa. Kuunneltuani puhelimes 5tuntia (siis soitin useaan kertaan) "meillä on juuri nyt ruuhkaa" -automaattia väsyin. Pystyin hädin tuskin hengittää niin menin päivystykseen. Siellä haukuttiin että päivällä kuuluu mennä tämmöisis tapauksis omalääkäriin. Sanoin etten päässy, eikä sinne kyl ikinä ole samana päivänä päässy vaikka joku olis vastannu. Hoitaja kirjoitti sairasloman, mutta teki selväksi että lääkäriin ei ole asiaa. Viime yönä meinasin tukehtua, niin sanoin miehelle sen hoitajan nimen ja käskin vetää oikeuteen jos kuolen. Mietittii et ambulanssi ei tietenkää tule flunssan takia. Ne ei ota tosissaa kuten on lehtijutuis nähdy. Itse olen liian huonossa kunnossa. Lapset nukkui. Meinattii jo vauvasta alkaen ottaa lapset autoon, mut sit se hengenahdistus meni ohi. Ja musta on kyl ihmeellistä ettei kuumelääkkeet auta. Olen ottanu max annoksen panadolia, pronaxenia, ja välillä kokeillu buranaaki

soita lanssi.

täälä on yks helkkarin noita akka aikoja jakamassa. tutut saa ajan, siis hänen tutut. olen monta kertaa sononu ku kipeää lasta olen ollu lekurille viemässä että jos en saa aikaa soitan lanssin.

no kaupungista riippuu tietty miten toimitaan, mutta yleensä päiväsaikaan kävelevät menevät sinne omalle terveysasemalle, eli jos ei puhelimella pääse läpi niin menet sinne paikanpäälle.
sää tee ittelles hllaa ku sää puhut flunssasta. jos sanot vaan että sulla on kuumetta 40 astettta ja hengenahdistusta niin pakkohan lääkäriin on päästä. sulla on varmaan keuhkokuume

no tk lääkärin vastaanotolle sun pitäs kyllä päästä kunhan varaat ajat,.,.,ja ihan samana päivänä jos vaiva on kestänyt noin pitkään ja on akuutti. Mutta sitte taas ne ns päivystyspolit...ne ei ota ihmisiä joiden ainoo toive on saada sairaslomaa (eli että meet tiskille ja sanot, että kun tarttis sairaslomaa kun on tää flunssa ollu jo kolme päivää) eli sinne otetaan vaan akuutin tilanteet tyyliin...mulla on hengitysvaikeuksia, kova kuume kolmatta päivää enkä nyt pärjää ilman että lääkäri tutkii...

ei muuta kuin soitto sinne terveyskeskukseen. puhelinta ei pidä sulkea jos sanotaan ett nyt ruuhkaa, vaan pitää odottaa puhelinta sulkematta. joskus itsekkin joutunut odottamaan 40min ennen kun päässyt läpi. ja sitten kun sieltä sanotaan ettei aikoja ole, voit mennä sinne päivystykseen jos et kotona pärjää.
muussa tapauksessa uusi soitto seuraavana päivänä jolloin pääset lääkäriin.

ja kyllä ambulanssikin tulee jopa "!flunssan" takia jos oireet on sellaset ettei enää kävelemään ja omin voimin sairaalaan kykene. mutta olennaista on siinäkin ettet soita että hei tarvisin ambulanssi kun mulla on kuumettta ja flunssa...

onneksi täällä espoossa toimii tuo ajanvaraus sillä tavalla että sä soitat ja automaatti vastaa (ei tartte jonotella) ja sen automaattisoiton perusteella itse terveysasemalta soittavat sulle. arvioivat siinä myös ajan koneessa eli sanoo että sinulle soitetaan 5 minuutin kuluttua...tai sinulle soitetaan 15 minuutin kuluttua. paljon asiakasystävällisempi systeemi..

Meillä tk:ssa ei päässyt poika lääkärille kun itki korvaansa, soitin siis iltapäivällä. No sitten soitin uudemman kerran kun hoksin, että vuorohan on vaihtunut, ja kas kummaa, aika löytyi ja miltein heti!!
ensimmäinen hoituri sanoi, että "ei mitään mahdollisuutta tänään päästä, koittakaa pärjäillä särkylääkkeellä, on vain niin täyttä tänään"
Toinen hoituri klo 17 maissa "ilman muuta pitää päästä, tulkaapa tunnin kuluttua!!"

Ihan oikeinhan se hoitaja toimi, ei "flunssaoireet" ja sairaslomalappu ole päivystysasia! Ja sen päivystyksen hoitajan vika ei tasan ole se että puhelinvaihteessa on ruuhkaa!

Kokeile seuraavan kerran kertoa ne oireet kunnolla ja tosiaan jos ensimmäisenä sanot että tulin sairaslomalapun takia, niin ei hyvä. Ja oletko muuten tietoinen että taksit kulkee jos päivystykseen pitää mennä? Ei tarvi pakata lapsia autoon keskellä yötä.

Onko teillä mitään käsitystä siitä millaiset ruuhkat siellä päivystyksessä on ja kuinka paljon potilaista menee sinne aivan turhan takia? Lapsiakin kannetaan päivystykseen jonossa varmasti jos jonkinlaisen pienen köhän tai ripulin takia. Ei tarvi kuin tätä palstaa lukea niin ymmärtää että monilla ihmisillä ei ole minkäänlaista käsitystä edes perusvaivoista ja niiden hoidosta kun täältäkin kysellään diagnooseja ja hoito-ohjeita vaivoihin kuin vaivoihin ja usein neuvona on mennä päivystykseen vaikka apu löytyisi lähimmästä apteekista.

Tottakai se olisi parempi jos kaikki pääsisivät vastaanotolle jonottamatta, aina, viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta riippumatta. Se olisi ihan helvetin hienoa ja kannattaisin sitä mutta kun se ei nykyaikana saatavilla olevilla resursseilla ole mahdollista.

oletko kertonut että henki on ahtaalla? Silloin "täytyy" ottaa sisälle. Tosi on myös se, että potilaallakin on vastuu. Jos tänään klo 10 hoitaja katsoo sinun olevan "kotikuntoinen" tilanne voi olla toinen tunnin päästä. Kukaan ei voi takuuta antaa ei lääkäri eikä hoitaja.. Silloin soitetaan se ambulanssi tai mennään paikan päälle arvioon itse.

[QUOTE="höh";24200790]Hienoa että kuoleva pistää viimeset sanansa just tälle palstalle.[/QUOTE]

ei tullu mieleen että se menee kohtauksittain. Sillä hetkellä tuntuu kuin kuolisi, vaikka järki sanoo ettei niin käy

Onko teillä mitään käsitystä siitä millaiset ruuhkat siellä päivystyksessä on ja kuinka paljon potilaista menee sinne aivan turhan takia? Lapsiakin kannetaan päivystykseen jonossa varmasti jos jonkinlaisen pienen köhän tai ripulin takia. Ei tarvi kuin tätä palstaa lukea niin ymmärtää että monilla ihmisillä ei ole minkäänlaista käsitystä edes perusvaivoista ja niiden hoidosta kun täältäkin kysellään diagnooseja ja hoito-ohjeita vaivoihin kuin vaivoihin ja usein neuvona on mennä päivystykseen vaikka apu löytyisi lähimmästä apteekista.

Tottakai se olisi parempi jos kaikki pääsisivät vastaanotolle jonottamatta, aina, viikonpäivästä tai vuorokaudenajasta riippumatta. Se olisi ihan helvetin hienoa ja kannattaisin sitä mutta kun se ei nykyaikana saatavilla olevilla resursseilla ole mahdollista.

Niin mutta kun pastamammalla ja sen jälkeläisillä on AINA varmasti se historian pahin tauti, ei voi kellään muulla olla akuutimpaa!

[QUOTE="vieras";24200843]Niin mutta kun pastamammalla ja sen jälkeläisillä on AINA varmasti se historian pahin tauti, ei voi kellään muulla olla akuutimpaa![/QUOTE]On toki ja ne natsihoitajat nauttivat siitä kun eivät automaattisesti päästäkään saman tien lääkärin vastaanotolle! Niillä on keskenään mafia ja ne järjestäytyneesti kieltävät potilailta hoitoon pääsyn! Aina kun joku sairas potilas kuolee hoitoa saamatta kotiinsa niin nämä natsit lyövät keskenään yläfemmoja ja hurraavat!

Miehen isä käännytettiin kotiin päivystyksestä, meni kuitenkin seuraavana päivän uudelleen. Siirrettiin onneksi tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan, lopulta löytyi useita veritulppia keuhkoista.

On toki ja ne natsihoitajat nauttivat siitä kun eivät automaattisesti päästäkään saman tien lääkärin vastaanotolle! Niillä on keskenään mafia ja ne järjestäytyneesti kieltävät potilailta hoitoon pääsyn! Aina kun joku sairas potilas kuolee hoitoa saamatta kotiinsa niin nämä natsit lyövät keskenään yläfemmoja ja hurraavat!

Tai sitten heille on annettu sellaisia tehtäviä (potilaan tilan arviointi) joita he eivät vain hallitse.

Miehellä oli ihonsiirre, johon vaihdettiin siteitä terveyskeskuksen/sairaalan sairaanhoitajien toimesta... oli yllättävän tumpulaa touhua. Itselläni oli aikoinaan kipsilasta kädessä, jonka ulointa sidettä olisi pitänyt kiristää. Vastaanoton rouvista ei sitä kukaan osannut tehdä piti odotella seuraavaa potilasta tuovaa ambulanssia, josta kaappattiin ensihoitaja kiristämään siteen.... käytännön osaaminen tunttu kadonneen johonkin.

Kipsit ja ortoosit on erikoisalansa ja on parempi että se katsotaan kokonaisuutena eikä vaan "kiristellä". Kai tuon kiristyksen olisi osannut kotonakin tehdä.
Ihonsiirteen laput kyllä yleensä vaihdetaan kotona ihan itse.

Yhteistyössä