onko synttävieraitakin lahjottava?

• Viestiketjun aloittaja "tiinukka"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Täysin turha ja lasten kehitykselle huono tapa. Lasten on tärkeä ymmärtää, että päivänsankari saa lahjan ja oma vuoro on omilla synttäreillä. Mukava leikit ja tarjoilut ovat riittävän palkitseva asia. Kilpailuista saatavat pienet palkinnot tai onginnat ovat himpun verran parempi asia. Samoin suhtaudun kummien tuomiin lahjoihin muille kuin omalle kummilapselle tai siihen, että isovanhempien pitäisi aina lahjoa lapsia jotenkin.
T. Psykologi-äiti

[QUOTE="vieras";22572293]Onginta on mun mielestä eri asia kuin lahjapussi. Siis ongintaan kuitenkin liityy tekeminen ja leikki, kun taas lahjapussi annetaan kotiin lähtiessä lahjaksi.[/QUOTE]

No onginnasta tyttö on saanut kaikilla synttäreillä lahjapussin, eli lopputulos sama.

[QUOTE="Vieras";22572278]Täysin turha ja lasten kehitykselle huono tapa. Lasten on tärkeä ymmärtää, että päivänsankari saa lahjan ja oma vuoro on omilla synttäreillä. Mukava leikit ja tarjoilut ovat riittävän palkitseva asia. Kilpailuista saatavat pienet palkinnot tai onginnat ovat himpun verran parempi asia. Samoin suhtaudun kummien tuomiin lahjoihin muille kuin omalle kummilapselle tai siihen, että isovanhempien pitäisi aina lahjoa lapsia jotenkin.
T. Psykologi-äiti[/QUOTE]

Niin samaa mieltä! Yhdessä tuttavaperheessä on tapana tuoda pikkusiskollekin lahja kun isoveljellä on synttärit - ettei vain tulisi toiselle paha mieli/epäreilu olo!!!

Kyllä lapsen pitää oppia, ettei kaikki pyöri aina oman navan ympärillä. Kaikilla on kuitenkin synttärit tasapuolisesti kerran vuodessa...: /

"Piika-äiti"
Meillä leivotaan viikonloppuna pipareita synttäreiden ohjelmanumerona, ja kukin saa itse leipomansa piparit mukaan pienessä pussissa.

Yhdessä paikassa lapsi oli tehnyt taidekortteja, jotka saatiin mukaan osallistuttuamme taideongintaan, ja se oli kaikista kiva ja juhlista jäi mukava muisto vauvakirjan väliin. Joskus posti on tuonut seuraavalla viikolla kuvamuiston juhlista, sekin oli mukava.

Jos lahja on joku tuollainen pieni ja symbolinen ja sen saaminen/tekeminen/löytäminen on osa juhlan ohjelmaa, mutta mukaan lähtiessä ojennettava lahja hämmentäisi. Meillä ei ole harrastettu sellaista.

"Vieras"
[QUOTE="Piika-äiti";22572353]Meillä leivotaan viikonloppuna pipareita synttäreiden ohjelmanumerona, ja kukin saa itse leipomansa piparit mukaan pienessä pussissa.

Yhdessä paikassa lapsi oli tehnyt taidekortteja, jotka saatiin mukaan osallistuttuamme taideongintaan, ja se oli kaikista kiva ja juhlista jäi mukava muisto vauvakirjan väliin. Joskus posti on tuonut seuraavalla viikolla kuvamuiston juhlista, sekin oli mukava.

Jos lahja on joku tuollainen pieni ja symbolinen ja sen saaminen/tekeminen/löytäminen on osa juhlan ohjelmaa, mutta mukaan lähtiessä ojennettava lahja hämmentäisi. Meillä ei ole harrastettu sellaista.[/QUOTE]

Nämä kuulostavat hyviltä ideoilta - itse tekemällä saadut piparit, askartelut :). Lapsikin ymmärtää eron "lahjan" tai leivotun piparin, onginnan / aarteenetsinnän tuloksien tai itse askarrellun/ taiteillun asian välillä, jonka saa kotiin. Oven suussa mukaan annettu "kaverilahja" on ihan eri asia. Ilmapallokin vielä menee, mutta paketoitu tai pussitettu lahja ei ainakaan minun logiikkaan mene. Tuskin se nyt yksinään iso ongelma sinänsä olisi, mutta jotenkin kuvastaa ajan henkeä eli lapsi ikään kuin ei saisi tuntea kateutta, turhautumista, joutua odottamaan joulukalenterin tai lahjojen avaamista jne. Tärkeitä oppimismahdollisuuksia lapsille :).

t. Psykologi-äiti

Yhteistyössä