?
---
Vieras
Jos perheessä on enemmän kuin 2 lasta, niin tekeekö se vanhemmista automaattisesti jotenkin lapsirakkaampia ja parempia vanhempia? Itse olen ajatellut lapsilukumme jäävän kahteen. Olen kyllä lapsirakas ja mielestäni tiedostava ja hyvä vanhempi. Itse ajattelen, että voin olla hyvä vanhempi näille kahdellekkin lapselle. Ehkä kolmannen kanssa iskisi jo väsymys turvaverkkojen puutteessa ja joutuisin tinkimään periaatteistani? Ehkä sitten ei olisi taloudellisesti mahdollista varustaa lapsia enää mukavin, käytännöllisin vaattein,lomailla ja viettää perheaikaa? Kyllähän se kolmas ja neljäskin varmasti menisi, mutta tekisikö se minusta jotenkin ansiokkaamman äidin? Miksi ei voi olla hyvä äiti vähän pienemmälle lapsimäärälle? Raskausaika on minulle molemmilla kerroilla ollut vaikea, onko reilua isompia lapsia kohtaan, että olisin taas monta kuukautta puolikuntoinen ja mahdollisesti sairaalassa pitkiä aikoja? Haluan hoitaa vastasyntyneen mahdollisimman lapsentahtisesti ja tarjota hyvän perusturvan, kärsisivätkö isommat lapset siitä, että vauvalla on paljon tarpeita joiden täyttämiseen menee paljon aikaa? Kärsiikö vauva siitä, että joutuu odottamaan vuoroaan, jos isommalla sisaruksella on hätä?
Enpä tiedä. Jos tähän perheeseen joskus kolmas lapsi tulee, tulee hän sitten kun nämä nykyiset ovat jo isompia.
Enpä tiedä. Jos tähän perheeseen joskus kolmas lapsi tulee, tulee hän sitten kun nämä nykyiset ovat jo isompia.