Onko sokerirasitus pakollinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 53533
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

53533

Vieras
22v ensisynnyttäjä kyseessä. Kaikki on raskaudessa sujunut ok ja nyt on rv23 menossa. Verenpaineet, hemoglobiinit, yms kaikki kunnossa ja painonnousu ollut maltillista. Mutta, onko sokerirasitus pakollinen kaikille odottajille? Tuli mieleen kun tuttu just kävi ja hän sanoi että oli ihan kamalaa, ne litkujen juomiset ja kaikki.. Tehdäänkö se kaikille se rasitus vai vain niille joilla joku riski..

Ei tehdä kaikille.

Ja ei se mitään kamalaa ole. Se litku kun on nykyään ihan hyvän makuista, joskus 20 vuotta sitten se vissiinki on ollut karmean makuista. Rasittavaa se on ku pitää kaks tuntia istua mutta kylhän sen nyt kestää.

Mulla ei myöskään ole koskaan normisti todettu verensokereissa mitään häikkää.. Nyt raskausaikana on mitattu vain kerran eikä silloinkaan neuvolassa. Ja oli silloinkin OK. Sukulaisista toisella mummollani oli kakkostyypin diabetes, muita diabeetikko-sukulaisia en keksi..
Eniten inhottaa ajatus siitä, että 12h ilmeisesti ollaan syömättä ja juomatta, ennen sitä koetta. Tuntuu kamalalta ajatus että pitäisi sängystä nousta yön jälkeen ja syömättä lähteä jonnekin testeihin. Normaalistikin aamupalan skippaamisesta nyt raskausaikana tulee huono olo ja heikotus.. Ja sitten vielä jotain makeaa litkua kurkusta alas, ja en ole yhtään ällömakeiden juttujen ystävä.

No mutta toki jos huomaisivat jotain mulla minkä takia sokerirasitus olisi suositeltavaa niin menisin, mutta että pitääkö sinne ihan kaikilla mennä.. Itse olen kotoisin Rovaniemeltä..

Eihän neuvolassakaan ole pakko käydä ;)
Kannattaa vaikka googlata, mitä kaikkea epämukavaa ne kohonneet sokeriarvot voi vastasyntyneille (nimenomaan syntyneille, ei sikiölle niinkään) tehdä ja sit vaikka miettiä uudelleen, olisko valmis kestämään 12h ravinnottaolon ja juomaan mahdollisesti pahanmakuisen litkun.

Jos suvussa esiintyy diabetesta tai on syytä epäillä riskiä sairastua raskausaikana pääsee testiin..
Kaksi kertaa itselle tehty. Ensimmäisellä kertaa syynä ensisynnyttäjän "korkea" ikä ja toisella kertaa oli pari kiloa liikaa raskauden alun lähtöpainossa. Sokereissa ei mitään vikaa, mutta nämä ovat esimerkkiä syistä joutua rasitustestiin. Kieltäytyminen ei ollut vaihtoehtona, vaikka testi tuntui turhalta ja vastenmieliseltä.
Jos joutuu kyseiseen testiin, niin proteiinipitoinen ateria illalla ennen valomerkkiä (yleensä klo. 19.00 jälkeen ravinnotta) ja jaksaa kohtalaisen hyvin aamun. Vesikin on rajattu lasilliseen ennen testiä. Litku on mielestäni edelleen karmeaa ja se onkin kätevä imaista pillillä.

Siis kyllä mulla on tiedossa, mitä ne vääränlaiset sokeriarvot yms tekee vauvalle. Sanoinhan että jos ne epäilis että mulla joku on ja käskisivät testiin niin menisin, mutta tehdäänkö sitä rutiininomaisesti kaikille.. Niinkuin tyyliin alkuraskaudessa kaikki sukupuolitautitestit sun muut.
Ja ei se syömättömyys esim sen takia houkuttele kun jo yhden kerran viety lanssilla sairaalaan tarkastettavaksi kun pyörryin, kun oli töihin lähtiessä kiireessä jäänyt aamupala pieneen leivänkikkaraan ja sen takia oli verensokerit ja verenpaineet liian matalalla.

Siksi siis mietin että pitääkö mulla mennä, kun ei erityisemmin diabetesta suvussa ole, olen normipainoinen, syön normaalisti, kaikki arvot mitä testattu OK.. Ja iän puolestakaan en oo mikään riskiodottaja..

Täällä tehdään kaikille, joilla vähänkään ylipainoa.
Ei se mikään kamala "toimenpide" ole, se odottelu siinä on tylsintä mutta menee kun surffaa netissä tai lukee :)

Raskausajan D lisää riskiä sairastua myöhemmin 2-tyypin diabetekseen.

Kyllä sinne kannattaa mennä ihan kaikkien. Mulla ei ollut yhtään riskitekijää ja niin vaan oli kaikki arvot yli rajojen. Loppuraskauden seurasin sokereita ja välttelin hiilareita ja kaikki meni hyvin. Todella paljon olisi harmittanut, jos tilanne olisi selvinnyt vasta synnytyksessä ja vauvalle olisi tullut jotain ongelmia.

Sinne joutuu jos on yli 25 TAI on ylipainoa TAI suvussa on diabetesta. Lähes kaikki siis joutuu jo tuon iän perusteella kun lapset yleensä hankitaa sen verran myöhään. Sinä kenties et kuulu mihinkään riskiryhmään niin neuvolassa ei siitä puhuttu.

Mut jos nyt johonkin pitää verrata niin kyllä se sokerirasitus paljon mukavampi on kuin esim synnytys.

Sinne joutuu jos on yli 25 TAI on ylipainoa TAI suvussa on diabetesta. Lähes kaikki siis joutuu jo tuon iän perusteella kun lapset yleensä hankitaa sen verran myöhään. Sinä kenties et kuulu mihinkään riskiryhmään niin neuvolassa ei siitä puhuttu.

Mut jos nyt johonkin pitää verrata niin kyllä se sokerirasitus paljon mukavampi on kuin esim synnytys.

Joo ei kukaan ole mulle sokerirasituksesta puhunut neuvolassa. Eikä ole sokereita mitattu muutenkaan paitsi pissasta samalla kun tarkastaneet proteiinit yms mitä ne kattookaan.
Tämä tuttunikin on kyllä nuori, ja ei ole mikään punkero, mutta hällä kyllä taitaa suvussa olla diabetesta paljonkin jos muistelen oikein.. Ehkä hän sitten siksi joutui..

Itse kävin ensimmäisessä raskaudessa, ei siellä labran aulassa kökkiminen niin hauskaa ollut, muttei kamalaakaan. Verensokerin laski tosi nopeesti muutaman tunnin päästä, joten olisi ollut hyvä, jos olisi ollut esim. pillimehu mukana, jolla tilanteen olisi silloin voinut korjailla.

Menisin uudestaan, jos tarve vaatisi, syntymättömän lapsen parhaaksi sitä raskausajan diabetestä seulotaan. Ja harvempi meistä äideistä haluaa punnertaa ulos viisi kiloista vauvaa =)

Kyllä sun pitäisi mennä jos mummolla on dm2. Kaikkien joilla löytyy 2tyyppiä sairastava lähisukulainen (vanhemmat, sisarukset tai isovanhemmat), jos raskauden lähtöbmi on 25 tai yli, on yli 25 vuotias ensisynnyttäjä tai oliko se yli 35 vai 40v uudelleen synnyttäjä.

Ei se mun mielestä niin paha ole. Mielummin kävisin ylimääräisessä rasituksessa kun ottaisin sen riskin mitä hoitamattomasta raskausajan diabeteksestä voi pahimmillaan seurata.

Entäpä jos kahdessa aiemmassa raskaudessa käynyt ja arvot olleet ok. Ei muita riskitekijöitä kuin ikä 31v. Menisitkö kolmannen kerran kun arrvot todennäköisesti taas ok?

Tuskin sun on siihen mentävä, mutta jos on niin se litkun juominen ei todelakaan ole paha. Aattele nyt vähän miten pikku juttu se on verrattuna synnytykseen ja sen joudut kokemaan pakostakin.

Neuvoloilla on vissiin jotkut suositukset, joita ketjussa on jo lueteltukin, mutta päätetään sitten kuitenkin tapauskohtaisesti onko tarpeellista. Itse ainakaan en ole ikinä käynyt vaikka esikoisen sain vasta 27-vuotiaana...

Uusimmat

Yhteistyössä