Sokerirasitus kaikille raskaana oleville(?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aubrieta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aubrieta

Jäsen
29.02.2008
415
0
16
Upouusi Käypä Hoito -suositus suosittelee sokerirasitusta kaikille raskaana oleville. Miten on, onko neuvolat aktivoituneet? Aikamoinen joukkomarssi labraan taitaa meistä sitten tulla, vaikka jotkut tuossa pois seuloutuvatkin =)

Suora lainaus käypä hoito -artikkelista:
"Glukoosirasituskokeeseen ohjattavat odottavat äidit ja kokeen ajoitus
Glukoosirasituskoe tehdään ensisijaisesti äitiysneuvolassa, joka ohjaa raskausdiabeetikot jatkoseurantaan erikoissairaanhoidon äitiyspoliklinikkaan (taulukko 1).
Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville (ks. kuva 1).
Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella 18, 19. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä 20. Ks. sähköinen tausta-aineisto 5.
Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:
Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5-25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana) 21.
Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.
Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa näyttää vähäiseltä (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut normaali ensimmäisessä raskaudessa C.
Glukoosirasituskokeen ajoitus
Koe tehdään tavallisesti raskausviikoilla 24-28. "

Eli koetta odotellessa siis...(?)

=) Juuri neuvolasta tulleena.
Luin myös kys artikkelin ja heti kyselin nla:n tädiltä sitä.
Täällä turussa ei ainakaan ole vielä voimassa,täysin vaan,ottavat huomioon edellisen odotuksen ja muut vaikuttavat asiat.Eli kuulemma eivät kaikkia suoraan passita rasitukseen.
Tulee tosin suositukseksi jossain vaiheessa =) Sitten on jonoa :laugh:

"Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:
Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5-25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana) 21. "

Eli mä en siltikään joutuisi? Kaikille mut ei sitkää iha kaikille? :D

Mun nykyinen neuvolantäti kannattaa sitä että sokerirasitus kaikille.
Mutta kun luin tuota tekstiä, jotenkin nuo ehdot kuulostaa samalta kuin nyt... Voi olla että sekoilen, ei ihan ajatus kulje enää täysillä :D

Eivät varmaan ala enää viikolla 33 olevalle tehä? Miulle sanovat heti alussa et tullaan tekemään [isällä ja isoveljellä 2-tyypin diabetes] kun sokerit oli muutenki koholla, mut eipä noita ole sit ees joka kerta muistettu kattoo. Oma mokaki tosin, lahopää tullu raskauden aikana nii ei muista muistuttaa. :ashamed:

Mä sain sellaisen käsityksen että nimen omaan olisivat tiukentamassa linjaa; tai siis että nyt tosissaan joutuisi sinne rasitukseen jos yksikin sinne johtavista syistä täyttyy.

Minulla ainakin on jätetty rasittamatta kertaalleen vaikka lapsi oli yli 4,5kg kun olen itsekin niin iso (tai no, silloin olin vaan pitkä..) =) Mutta nyt varmaan sit taas pääsen rasitettavaksi; viime raskaudessa yksi patologinen sokeri jonka myötä päädyin silloin rasitukseen (oppikirja-arvot, ei r-diab ), BMI 27 ja vauvat 4570g, 4690g ja 4050g.. Hurraa, ällölitku!

Onpas tämä nyt RASITTAVAA =)

(enhän mä tässä mitenkään työttömänä töissä ole... Pakko keksiä muuta puuhaa...)

Alkuperäinen kirjoittaja nuuris:
Eivät varmaan ala enää viikolla 33 olevalle tehä? Miulle sanovat heti alussa et tullaan tekemään [isällä ja isoveljellä 2-tyypin diabetes] kun sokerit oli muutenki koholla, mut eipä noita ole sit ees joka kerta muistettu kattoo. Oma mokaki tosin, lahopää tullu raskauden aikana nii ei muista muistuttaa. :ashamed:

Kyllä pääset jos sanot. Mulla ekassa raskaudessa tehtiin just noilla viikoilla, kun ekaa kertaa ilmaantui pissaan sokeria... oli sitten paha raskausdiabetes ja lääkityksen sain, mutta vaan muutaman viikon ehdin lääkettä saamaan noin loppuvaiheessa. Ei olisi löydetty ollenkaan jos ei pissassa olisi ollut silloin sokeria.

Tämän artikkelin mukaan minä kuuluisin rasituksen piiriin uudelleensynnyttäjänä.Vaikka bmi alta 20 ja edelliset olleet alta 4kg eikä suvussa diabetestä.
Siksi sitä nla:ssa kyselin että pakkoko osallistua jos ei näkyvissä riskiä ja siihen vastasi että tapauskohtaisesti =) Aubrietajännä juttu ettei sulle oo tehty rasistusta ison lapsen jälkeen.Mutta nyt varmaan sitten taas!Tsemppiä!
Mä oon kerran ollut,kun lapsivettä oli paljon ja vauvaa epäiltiin suureksi,vaikka olikin vaan 3780g syntyessään :o Ja täytyy sanoa että ei ollut mielyttävä kokemus se rasistus!

No ei, onhan se aika ällöä! Tyhjään mahaan harvemmin tekee mieli tempaista sokerilientä. Toivottavasti huomaavat antaa sen edes KYLMÄNÄ. Mutta vauvan ja oman itsen parhaaksihan se on, vaikkei niin miellytäkään. Onneks siihen on vielä melkein 3kk :X

Sinänsä dieettipakko tekis mulle ihan hyvää, eipähän kertyisi kiloja. juur eilen vertailin vanhoihin äitiyskortteihin tätä raskautta ja totesin että mulle on vasta 16-20 -viikoilla tullut ekat pari, kolme kiloa. Nyt ne tuli heti alkuun - mutta eipä ole sitten lisää tullut, onneksi. Ei olis kiva kerätä valtavaa ylikuormaa, kun nyt oli raskaaksi tullessakin jo reilusti enemmän kuin aiemmilla kerroilla. Tosin sehän on vissiin myös yksi syy "päästä" sokerirasitukseen...

Yhteistyössä