Kyllä vain, juurikin noihin sukupuolirooleihin liittyen niemnomaan.
Olen ainoa lapsi, mutta serkkujen kanssa oltiin lapsena todella paljon yhdessä ja he olivatkin kuin sisaruksia. Esim. jos oli juhlat, meidät tytöt pakotettiin keittiöön kattamaan pöytää, tarjoilemaan juomia vanhemmalle väelle, tiskaamaan, leipomaan. Miehet sitten istahtivat tyytyväisenä valmiiseen pöytään pienten poikien kanssa.
Tytöt laitettiin viulutunneille, pojat jääkiekkokaukaloon jne. POjat saivat joululahjaksi kivoja juttuja, joita toivoivatkin ja tytöt taloustavaroita. Joskus sitten siitä harmistuin, niin sain vihasen ryöpytyksen siitä, että mun pitää ymmärtää, että se on naisen osa!
Pojat taas saivat leikkiä pihalla, Heitä ei IKINÄ laitettu keittiövuoroon. Eivätpä he nykyään osaa juuri ruokaa laittakaan, tai muutakaan kotiin liittyvää tehdä. Varmasti oppisivat, mutta kun ovat jo ehtineet oppia asenteen, että sellainen on naisten hommaa. Että onnea vaan tädilleni ja serkkujen vaimoille/kumppaneille.
Ja paljlon muita asenteellisia juttuja, edellämainitut vain jäävuoren huippu.
Itse en koskaan noita arvoja omaksunut ja vahvasti joskus kapinoinkin. Oma mieheni on myös kaukana siitä jäyhästä miehenmallista, joka meille annettiin. Ja omat lapseni eivät tosiaan tule saamaan samanmoista kasvastusta.