Onko sinusta ok jos heikkolahjainen tai lievästi kehitysvammainen tekee lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28901326]Perustelkaa, miksi niin monen mielestä lievästi kehitysvammainen henkilö ei saisi hankkia lapsia? Miten määrittelette lievästi kehitysvammaisen?
Jos esimerkiksi lievä kehitysvammaisuus ilmenee siinä, että jalkojen motoriikka ei pelitä samoin kun muilla ihmisillä, että ontuu tai kävelee vähän hassusti, niin tekeekö se tästä ihmisestä huonomman äidin? Onko lapsi onnellisempi hyvän lievästi kehitysvammaisen äidin kanssa vai esimerkiksi sen uraohjusäidin kanssa, joka ei välitä lapsestaan yhtään?[/QUOTE]

Vammainen ja kehitysvammainen ei ole sama asia.

Ok, tuo on siis joku virallinen termi.
Mutta minkälaiset testit noissa on? Meinaan vaan sitä, että kun yritin tehdä tällä palstalla linkitetyn Mensan testin missä piti jatkaa kuviosarjaa niin tajusin ehkä ekat 10-15 kuvasarjaa mutta sitten meni mettään. :D Mielestäni nyt en kuitenkaan ihan heikkolahjainen ole, aika keskiverto.

Mä vihaan niitä testejä missä pitää vaan jatkaa kuviota. :kieh: :xmas:

paljonko sä sait siitä testistä?
Mä oon tehny kans ja äo sen mukaan 115.

paljonko sä sait siitä testistä?
Mä oon tehny kans ja äo sen mukaan 115.

No kun mä en jaksanut tehdä sitä loppuun, ja suoraan sanoen alkoi 10-15 sarjan jälkeen jo tulla seinä vastaan eli mentiin mun ymmärryksen ylärajoilla. Luovutin. :xmas:

Mut siis oikeesti, onko tuo kuviosarja ainoa Mensan laji millä mitataan älykkyyttä? Kyllä mä pärjään toisenlaisissa päättelytehtävissä missä kysytään vaikka "Pekalla ja Matilla on sama mummo mutta tämä ei ole Tarjan mummo, Tarja taas on Matin pikkuserkku jne. Kuka on Tarjan mummo?"

Äitini eli normaalina elämänsä ensimmäiset 50 vuotta ja sitten todettiin heikkolahjaiseksi. Hänen jälkeensä jättämistä papereista luin muutamat diagnoosit. On siinä ollut sulattelemista. :(

[QUOTE="Vieras";28901326]Perustelkaa, miksi niin monen mielestä lievästi kehitysvammainen henkilö ei saisi hankkia lapsia? Miten määrittelette lievästi kehitysvammaisen?
Jos esimerkiksi lievä kehitysvammaisuus ilmenee siinä, että jalkojen motoriikka ei pelitä samoin kun muilla ihmisillä, että ontuu tai kävelee vähän hassusti, niin tekeekö se tästä ihmisestä huonomman äidin? Onko lapsi onnellisempi hyvän lievästi kehitysvammaisen äidin kanssa vai esimerkiksi sen uraohjusäidin kanssa, joka ei välitä lapsestaan yhtään?[/QUOTE]

Kehitysvammainen viittaa nimenomaan siihen älyyn niinkuin tuolla ylläkin on määritelty eli äo on alle 70. jos on muulla tavalla vammainen esim sokea, kuuro tai pyörätuolissa niin eiväthän he ole kehitysvammaisia.

mutta siis jos äly on sitä luokkaa ettei pysty hankkimaan itselleen ammattia tai elättämään itseään vaan nostaa eläkettä ja on yhteiskunnan elätettävänä ja jos on suuri riski että jälkeläiset olisivat samantasoisia niin tuntuuhan se vähän epäreilulta niitä jälkeiläisiä kohtaan. Samaa toki voi sanoa vuodesta toiseen toimeentulotuella elävistä perheistä joiden lapset ei myöskään koskaan pysy työelämässä.

toisaalta äly ei välttämättä riittäisi lapsesta huolehtimiseen vaan tarvitsisi siihenkin ulkopuolista apua.
En silti usk että lisääntymistä pitäisi keneltäkään kieltää, mielestäni siinä ei aina vaan ole järkeä.

Motoristen ominaisuuksien mukaan ei määritellä kehitysvammaisuutta, vaan se tarkoittaa vain ja ainoastaan älyllistä kehitysvammaisuutta.
Motorisisa ominaisuuksista puhuttaessa jätetään sana kehitys pois, eli puhutaan vaan vammaisista (esim. näkövammainen, voi tietysti olla lisäksi myös kehitysvammainen(äo alle tietyn raja-arvon) tai älyllisesti normaali)

[QUOTE="Vieras";28900310] Paljon on kuitenkin töitä joihin heidän taitonsa riittää, esim hoivatyö tai siivous tms joten eivät ole mitenkään yhteiskunnan elättejä.

[/QUOTE]

Vai että hoivatyö ja siivoustyö sujuu keneltä vain??? Ainakin hoivatyö on sen luonteista nykyään, että ei siellä vapaamatkustajia ehditä opastaa. Työ on vaativaa, ja jokaisen työntekijän on täytettävä paikkansa sataprosenttisesti.

No kun mä en jaksanut tehdä sitä loppuun, ja suoraan sanoen alkoi 10-15 sarjan jälkeen jo tulla seinä vastaan eli mentiin mun ymmärryksen ylärajoilla. Luovutin. :xmas:

Mut siis oikeesti, onko tuo kuviosarja ainoa Mensan laji millä mitataan älykkyyttä? Kyllä mä pärjään toisenlaisissa päättelytehtävissä missä kysytään vaikka "Pekalla ja Matilla on sama mummo mutta tämä ei ole Tarjan mummo, Tarja taas on Matin pikkuserkku jne. Kuka on Tarjan mummo?"

mulla tökki vaan ne 5 vipaa kuvaa,ne oli jo niin epäloogisia että arvalla vedin.

Virallisestihan juttu on tietysti niin, että kuka tahansa saa tehdä lapsia.
Mutta ihan rehellisesti en pidä hyvänä ideana.

Lievästi kehitysvammainen henkilö on henkisesti 9-11-vuotiaan lapsen tasolla. Tietysti kykyprofiili voi olla hyvin epätasainen ja jokainen on yksilö, mutta kyllä tästä jo varmasti sen verran voi päätellä että keksii, miksi lapsen hankkiminen ei ehkä ole hyvä ajatus.

Heikkolahjaisuus (eli nykyään laaja-alaiset oppimisvaikeudet) on varmaan mutkikkaampi juttu, mutta omien kokemusteni perusteella niilläkään kyvyillä ei kovin helposti pysty tarjoamaan lapselle tämän tarvitsemia asioita. Tietysti tässä voi olla puoliso apuna tmv, mutta noin yleisesti. Enkä puhu niinkään mistään työssäkäymisestä tai taloudellisesta turvasta, vaan siitä saako lapsi tarvitsemansa henkiset eväät kehittyäkseen ylipäätään ikätasoisesti (erityisesti siinä vaiheessa, jos/kun lapsen kehitys alkaa mennä vanhemman tasosta ohi).

Virallisestihan juttu on tietysti niin, että kuka tahansa saa tehdä lapsia.
Mutta ihan rehellisesti en pidä hyvänä ideana.

Lievästi kehitysvammainen henkilö on henkisesti 9-11-vuotiaan lapsen tasolla. Tietysti kykyprofiili voi olla hyvin epätasainen ja jokainen on yksilö, mutta kyllä tästä jo varmasti sen verran voi päätellä että keksii, miksi lapsen hankkiminen ei ehkä ole hyvä ajatus.

Heikkolahjaisuus (eli nykyään laaja-alaiset oppimisvaikeudet) on varmaan mutkikkaampi juttu, mutta omien kokemusteni perusteella niilläkään kyvyillä ei kovin helposti pysty tarjoamaan lapselle tämän tarvitsemia asioita. Tietysti tässä voi olla puoliso apuna tmv, mutta noin yleisesti. Enkä puhu niinkään mistään työssäkäymisestä tai taloudellisesta turvasta, vaan siitä saako lapsi tarvitsemansa henkiset eväät kehittyäkseen ylipäätään ikätasoisesti (erityisesti siinä vaiheessa, jos/kun lapsen kehitys alkaa mennä vanhemman tasosta ohi).

Minä taas uskon, että yksikin hyvä vanhempi riittää. Itse olen yh-äidin tytär ja biologinen isäni sairastaa skitsofreniaa. Silti saimme veljen kanssa erinomaisen lapsuuden, vaikkei isää kuvioissa ollutkaan ja äiti löysi uuden kumppanin myöhemmin. Rakastava, aidosti läsnäoleva, rajat asettava ja turvaa antava äiti/isä riittää ja lapsi saa voi saada häneltä ihanan lapsuuden, eväät ja kasvatuksen elämämäänsä - aivan kuin ydinperheen lapsi.

Aivan sama minulle kuka tekee lapsia, kunhan kykenee elättämään heidät itse. Ja tarjoamaan turvallisen ja hyvän lapsuuden ilman yhteiskunnan rahoittamia tukitoimia. Kaikille voi joskus käydä niin, että ennalta- arvaamattomasta syystä johtuen ilman omaa vikaansa joutuu yhteiskunnan elätettäväksi ja hoivattavaksi. Mutta lapsen hankintaa ei saa perustaa sen ajatuksen varaan, että kyllä yhteiskunta elättää, auttaa ja tukee.

[QUOTE="vieras";28901769]Minä taas uskon, että yksikin hyvä vanhempi riittää. Itse olen yh-äidin tytär ja biologinen isäni sairastaa skitsofreniaa. Silti saimme veljen kanssa erinomaisen lapsuuden, vaikkei isää kuvioissa ollutkaan ja äiti löysi uuden kumppanin myöhemmin. Rakastava, aidosti läsnäoleva, rajat asettava ja turvaa antava äiti/isä riittää ja lapsi saa voi saada häneltä ihanan lapsuuden, eväät ja kasvatuksen elämämäänsä - aivan kuin ydinperheen lapsi.[/QUOTE]

Tottakai yksikin hyvä vanhempi riittää. Mutta nythän ei tavallaan puhuttu siitä toisesta, mahdollisesti (joskin kai aika harvoin) "normaalista" vanhemmasta ja hänen edellytyksistään.

Mukavaa, että teillä oli kaikesta huolimatta hyvä lapsuus :)

Mun mielestäni, jos lapsesta kykenee itse huolehtimaan. Tarjoamaan perushoidon, antamaan ruokaa, puhtaita vaatteita, hellyyttä ja rakkautta, turvallisuutta, voi olla vanhempi. Lisäksi mun mielestäni vanhempien pitäisi ensimmäisinä kouluvuosina pystyä myös tukemaan koulunkäynnissä.

Eli automaattisesti en rajaisi ketään pois mahdollisien vanhempien joukosta. Ihan yhtälailla ihminen, jonka äo on 160 voi olla kyvytön vanhemmaksi kuin kehitysvammainenkin.

Tottakai yksikin hyvä vanhempi riittää. Mutta nythän ei tavallaan puhuttu siitä toisesta, mahdollisesti (joskin kai aika harvoin) "normaalista" vanhemmasta ja hänen edellytyksistään.

Mukavaa, että teillä oli kaikesta huolimatta hyvä lapsuus :)

Niin aivan, mutta kuten aikaisemmassa viestissäni totesin älykkyyttä on niin monenlaista. Esim. autistisia ja aspergerin piirteitä omaavia ihmisiä yhdistää usein matemaattinen HUIPPUälykkyys ja hyvä muisti. En itsekään kannata missään nimessä kehitysvammaisten lasten hankkimista, mutta heikkolahjaisuus on aika laaja käsite.

[QUOTE="vieras";28901904]Niin aivan, mutta kuten aikaisemmassa viestissäni totesin älykkyyttä on niin monenlaista.[/QUOTE]

Kehitysvammadiagnoosi ei siksi perustukaan pelkkiin palikkatesteihin. Diagnoosin asetaminen edellyttää myös "huomattavia rajoituksia --- adaptiivisen käyttäytymisen käsitteellisissä, sosiaalisissa ja käytännöllisissä taidoissa" (http://www.khshp.fi/index.asp)

Mutta kyllä, siinä olen samaa mieltä että heikkolahjaisuuden suhteen tähän aiheeseen on vaikeampi ottaa selvää kantaa. Siksi ilmaisinkin, että näkemys perustui vain omiin kokemuksiini.

Eikä lasten hankkimista tietenkään voida keneltäkään kieltää. Sellainen ei kuulu ihmisoikeuksia kunnioittavan yhteiskunnan sääntöihin.

Poikaystävälläni on lapsena todettu dysfasia sekä heikkolahjaisuus. Hänen sanavarastonsa on keskivertoa heikompi ja sanat tulevat usein perusmuodossaan. Suunnittelemme lapsen hankkimista ja olen miettinyt tietenkin lapsen kanssa pärjäämistä. Muuta ongelmaa en ole löytänyt kuin sen, että poikaystäväni ei voi opettaa tulevalle lapsellemme kovin laajaa sanavarastoa. Se jäänee minun tehtäväkseni. Heikkolahjaisuus ilmenee poikaystävässäni mielestäni siten, että sosiaalinen vuorovaikutus on paljon jäykempää tai sitä ei ole isommassa porukassa. Hän tyytyy kuuntelemaan. Keskinäisessä arjessamme vuorovaikutus on kuitenkin mielestäni kunnossa. Hän on mitä rakastavin ja rakastettavin poikaystävä, joka kunnioittaa ja kohtelee minua hyvin. Jotain käytöshäiriöitä olen huomannut liiallisen alkoholinvaikutuksen alaísena. Silloin hän taantuu jollekkin lapselliselle tasolle, mutta tätä lienee esintyy muillakin kuin heikkolahjaisilla:) Yritämme siis tulla raskaaksi ja toivon, että pian tärppää!

Niin aivan, mutta kuten aikaisemmassa viestissäni totesin älykkyyttä on niin monenlaista. Esim. autistisia ja aspergerin piirteitä omaavia ihmisiä yhdistää usein matemaattinen HUIPPUälykkyys ja hyvä muisti. En itsekään kannata missään nimessä kehitysvammaisten lasten hankkimista, mutta heikkolahjaisuus on aika laaja käsite.
Lukekaa se peterin kirjoittama kirja!

Mielestä ne joilla on koko testi heikkolahjaisuus tasolla ne jos kykenevät käydä nykyään lukion niiden kohdalla onnistuu kasvattaa max 1 lapsi.

Mutta mielestäni ne joilla on koko testi heikkolahjaisuus tasolla joka Itsellä on ne ei osaa sitoutuu työkeskus ryhmässä käymiseen mielestä meille joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma laitettu entisen Heikkolahjaisuus jutun tilalle meille pitäisi saada oma diagnoosi käyttöön joka voisi olla epämääräinen kehitysvamma joka kertoo että älyllisen kehitysvamman saaneeena oireet ei täyty kaikilta osin.

Ne joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma laitettu Heikkolahjaisuus tason takia niillä voi onnistua kasvattaa max yksi lapsi enempään en suosittele.

Nykyään on Adhd ja Autismi suhteen todettu nämä ovat vahvasti perinnöllisiä diagnoosi juttuja.

Yhteistyössä