Onko sinusta lapsen syötävä koulussa salaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Minulla lapsi siis sanoi toissa päivänä, että hän ei syönyt salaattia koulussa ja sanoi salaatille hyi hyi!!

Kehoitin lasta kuitenkin edes ruokalusikallisen salaattia maistamaan. Kerroin myös lapselle että ei salaattiin nyt niin kummallisia ainesosia edes laiteta, ettei sitä pystyisi syömään.

Juttelin asiasta myös äitini kanssa ja hän oli taas sitä mieltä, että miksi ihmeessä lapsen on syötävä salaattia, jos hän muuten syö kunnolla lämmintä ruokaa? Että hän ei ymmärrä että salaattia on syötävä.

Sanoin, että no juu, aikanaan kun olin lapsi, niin meidän perheessä ei syöty pahemmin salaattia. Mutta nykyään salaatin syöminen kuuluu terveellisiin ruokailutottumuksiin ja siksi sitä on syötävä. Kehuin myös miten hyviä salaatteja omassa koulussani tarjotaan.

Kyllä lapsen on syötävä salaattia, koska se on osa terveellistä ruokavaliota. Onneksi meillä on sitä ollut usein kotonakin tarjolla joten lapset pitävät siitä.

Koulun salaatit olivat ainakin mun aikoina ihan kammottavia (kiinankaalia, mautonta lössöä lehtisalaattia, vetistä porkkanaraastetta), että vaikka salaateista pidinkin, jätin ne koulussa väliin. Ei niitä ole pakko syödä, jos ne ovat oikeasti samanlaisia kuin mun aikaan. Kotona voi syödä kasviksia. Tällöin lapsi ehkä tulevaisuudessakin syö kasviksia, kun tietää että ne voivat olla hyviä.

Koulussa et voi olla vahtimassa syökö muksu salaatin vai ei. Ehkä se on tenavien kesken "out" juttu. Toivottavasti teillä kotona popsitaan salaattia vanhempien esimerkin turvin!

Nimittäin tavatessani mieheni hän ei koskenutkaan kasviksiin, koska oli tottunut siihen kouluskeidaan. Sain jotenkin hänet suostuteltua maistamaan Kunnon Salaatteja, jonka jälkeen hänestä on tullut salaattien ystävä.

Ja mun mamman mielestä kaikki kasvaa pelkällä perunalla ja läskisoosilla ja joka paikkaan on vähintäänkin pakko tunkea litra kermaa :D Taitaa olla pula-ajan jälkeistä ajattelua kun oikeesti oli alipainoisia lapsia jne.

Kyllä sitä salaattia kannattaa opetella syömään ja meilläkin jo kotona pinestä lapset saa lautaselle salaattia siinä missä aikuisetkin ja hyvin maistuu yleensä :)

No juu, oikeassa olet. Ei kyllä peruskouluaikaan aina niin häävejä salaatteja ollut tarjolla, mutta nyt aikuiskoulutuksen puolella on ollut ihan maistuvat eväät salaattia. Tarjolla on usein monenlaista herkkua yhtä aikaa esim; porkkanaraastetta, salaatinlehtiä, vaihtelevasti kurkkua tai tomaattia tai herneitä tai maissia tai kukkakaalia tai vesimelonia, joku ruokainen salaatti ( kinkku, makaroni, herne-maissi-paprika)

Kahlemestari, minulla taas lapsi on aina ollut hieman vastahankainen salaattia kohtaan. Hän kun söisi vain makkaraa, lihaa ja kalaa. Mutta nyt hän on tykästynyt porkkanaraasteeseen ja kyllä kurkkukin menee ihan mukavasti. Tomaattia hän maistelee, mutta ei se minusta suosikkikasvis hänellä ole. Salaatinlehdet tuottavat eniten tuskaa.

itse olen ala-asteen keittiöllä töissä.koululaisia on eskari -6 luokka.
meillä on salaatti "pakko".
suurin osa mielellään syökin salaattia,mutta niille jotka ei haluaisi salaattia ottaa laitetaan pikkulusikallisen verran.maistaa siis täytyy.

että näin minä teidän muksut ruokin

Eipä ole onneksi tullut tilannetta, että lapsemme olisivat kieltäytyneet salatista. Jos joskus ei joku erikoisempi salatti maistu niin olkoon syömättä, kun yleensä mielellään sitä syövät.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Salaatinlehdet tuottavat eniten tuskaa.

Mitä salaattia teillä kotona syödään. Meillä on lapset pikkumaitohampaillaan jättäneet salatit (siis salaatinlehdet) lautaselle, mutta nykyisin olen ostanut rapeampia salaatteja, niin pienemmillekin se maistuu.

Yhteistyössä