Onko sinusta 23-vuotias liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kauhulla kuuntelen serkkuni puheita siitä, että aikovat jättää miehensä kanssa ehkäisyn pois ja antaa lapsen tulla, jos on tullakseen. Ovat olleet noin puoli vuotta naimisissa (minusta menivät liian nuorina naimisiinkin...), ja nyt jo haaveilevat lapsista! Tiedän, että asia ei minulle kuulu, mutta koska serkkuni on ollut aina minulle hyvin läheinen, olen huolissani hänestä ja siitä, että pilaa nuoruutensa. :(

No ei ole liian nuori äidiksi, jos heistä siltä tuntuu. Hän sentään naimisissa. Mä olin 20 vuotias, kun sain esikoiseni eikä oltu edes siinä kohtaa lapsen isän kanssa yhdessä. Enkä ole edelleenkään kokenut, että olisin ollut liian nuori. Mielestäni sain mennä ja juhlia ihan tarpeeksi silti ( en nyt niin usein halunnutkaan).

Ihan oon heidän oma päätöksensä lapsen teko ja juu, ei kuulu sinulle lainkaan. Voisit ehkä ennemminki olla tukena, kun lapsen saavat.

"hmmm"
Itse tulin äidiksi 23-vuotiaana, ja nyt nelikymppisenä ajattelen että olin liian nuori, MUTTA äitiys kasvattaa aikuiseksi. Lapseni ovat jo isoja, fiksuja tyttöjä, avioliitto on edelleen kunnossa ja itse nautin elämästäni. Jokainen tekee omat ratkaisunsa eikä siinä sivullisten kannata olla "kauhuissaan".

Blue
[QUOTE="vieras";27158535]Kauhulla kuuntelen serkkuni puheita siitä, että aikovat jättää miehensä kanssa ehkäisyn pois ja antaa lapsen tulla, jos on tullakseen. Ovat olleet noin puoli vuotta naimisissa (minusta menivät liian nuorina naimisiinkin...), ja nyt jo haaveilevat lapsista! Tiedän, että asia ei minulle kuulu, mutta koska serkkuni on ollut aina minulle hyvin läheinen, olen huolissani hänestä ja siitä, että pilaa nuoruutensa. :([/QUOTE]

Mä tulin täysin suunnitellusti 23-vuotiaana äidiksi. Olisin tullut jo puolitoista vuotta aiemminkin mutta oli keskenmeno-ongelmaa. En ole missään vaiheessa katunut. :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27158587]Ihan hyvä ikä jos vain on rahaa elättää lapsi eli työpaikka kunnossa jne.[/QUOTE]

Täyspeesi tälle. Jos ei ole hankkinut työpaikkaa eikä ole kykeneväinen elättämään lasta myös taloudellisesti, ei ole myöskään mielestäni kypsä äidiksi.

[QUOTE="vieras";27158561]Etkö ole kokenut äitiyttä taakkana? Siis sitä vastuuta... Toki äitiys antaa niin paljon iloa ja merkitystä elämään, että toivon kaikkien naisten siitä saavan nauttia, mutta iällä on kuitenkin paljon merkitystä siinä, miten äitiyden kokee.[/QUOTE]

En ole kokenut taakkana vaan lahjana! Olen aina halunnut lapset ennen 30v ikää ja kun löysin rakkaan mieheni ja hänellä ajatus perheen perustamisesta ja siihen oikeasta ajankohdasta oli sama niin se päätös syntyi. En ole koskaan viihtynyt pahemmin kapakassa ja mielestäni sain rällätä ihan tarpeeksi enkä koe jääneeni mistään paitsi. Valmistuin amk:sta vuotta ennen lapsen syntymää ja ehdin jopa saamaan vakituisen työpaikan ennen älomaa.

Mutta ihmiset on erilaisia, yksi on valmis äitiyteen aiemmin kuin toinen.

"liibalaaba"
Vitsi nää on niin typeriä nämä Minkä ikäinen on valmis äidiksi -kysymykset. Herttileijaa, ei äidiksi tulemiselle ole mitään yhtä oikeaa ikää! Toiset on todellakin valmiita äidiksi jo parikymppisinä tai aiemminkin, toiset eivät ole vielä 40-vuotiaanakaan. Saisit olla onnellinen serkkusi puolesta.

Shedon
Minä olen. Olen opiskellut sosiaalialan tutkinnon (amk) ja teen töitä perheiden kanssa. Omistusasunto ja ihan hyvä taloudellinen tilanne, hyvä parisuhde. Edellytykset näin mustavalkoisesti ajateltuna kasassa mutta en olisi valmis äidiksi. En usko kuitenkaan että kyse on niinkään iästä vaan halusta.

Mulla on kuitenkin paljon ystäviä joilla on jo lapsia eivätkä he ole olleet mielestäni millään tavalla "liian nuoria". Tai no, yksi sai esikoisensa 17v ja oli kyllä vähän hankala alku... Nyt 23v kohta kolmen äiti ja ihan normi äiti ja hyvä kasvattaja.

"vierailija"
Riippuu ihmisestä milloin on valmis jättämään omat tarpeet taka-alalle ja laittamaan toisen tarpeet ykköseksi. Jos aloittaja ei ole ollut valmis äidiksi 23 vuotiaana, ei se tarkoita, etteivätkö muut voisi olla. Itse olen 21 ja odotan esikoista. Koen olevani valmis ottamaan sen vastuun kaikesta :)

"Sini"
Ei todellakaan ole. Päinvastoin juuri "hyvän" ikäinen!

Tietysti on naisia, jotka eivät ole oikeastaan koskaan valmiita äidiksi. Itse kannatan sitä, että lapset tehdään nuorina.

"vieras"
Mä oon 24v ja kolmen lapsen äiti (tai no oli mulla nää 3 jo 23 vuotiaana) :) En ole koskaan kokenut lapsiani taakkana, eikä musta tunnu etten saanut elää nuoruutta. Jaksan touhuilla hyvin lasten kanssa ja siinä ohella pitää myös itsestäni ja parisuhteesta huolta. Mulla on omaa aikaa kylliksi koska mieheni, eli lasten isä, osallistuu yhtälailla lastenhoitoon omien töidensä ohella. Parisuhteesta pidetään huolta ihan arjen keskellä ja iltaisin kun lapset jo nukkuu, katsellaan leffoja, saunotaan, jutellaan. Joskus laitetaan lapset yökylään ja tehdään jotain extrakivaa kahdestaan, molemmat pääsevät myös omien kavereiden kanssa tuulettumaan ja silloin toinen vanhemmista on kotona.

Ennenmmin olisin varmaan väsynyt jos olisin saanut lapseni vasts yli 3kymppisenä :)

miekin
Riippunee ihmisestä? Jos serkkusi ite kokee olevan valmis, niin..... :)

Itse olin 23v, kun jätimme ehkäisyn pois. Kerkesin kuitenkin täyttämään 25 v, ennen kun esikoinen syntyi. Mielestäni en ollut liian nuori, meikäläisen juuri passeli ikä tulla äitiksi :) Ja naimisiin menin 21vuotiaana.

m.s
mä sain esikoisen 21v,nyt olen 23 ja mulla on kaksi lasta. naimisiin menin viikkoa ennen ku täytin 20v :) mielestäni 21 oli juri sopiva ikä saada lapsi,toki ihmiset on kaikki erilaisia.

Yhteistyössä