O
Opettaja
Vieras
kiitos vastauksesta. itse tiedän lapsia jotka ovat saaneet adhd dg 10-11 vuotiaana vaikka oireet ovatkin olleet koko ajan,mutta kun ei osata ohajata eteenpäin, vaan keskitytään syyttämään vanhempia(viittaan nyt päiväkoti kokemuksiini) jokainen ammattilainensykologi,psykiatri,neurologi,perinnöllisyylääkäri, ei ole syyttänyt.
mutta sitä dg ei saa helposti,ei etenkään jos ei osaa itse epäilläasiaa,minäkin lähdin hakemaan tutkimuksia lapsen ollessa 4(vaikka en vielä itsekkään ymmärtänyt silloin mistä oli kyse),silti siihen dg ja avun saamiseen meni 2v 9kk..
Kaikkihan ei erota sitä normivilkkautta adhd:sta.. mutta kun adhd:ssa on niin monta muutakin ongelmaa kuin pelkkä vilkkaus, toki siis pienemmistä lapsista ei voi aina sanoa varmuudella,ei kaikki ole yhtä selkeitä tapauksia kuin omani.
mutta kun ajattelee kehityksessä mitä tahansa osa-aluetta huomaa että 4v nuorempi sisarus menee edelle kaikessa mikä vaatii omantoiminnan ohjausta. siinä vaiheessa kun pieni sisarus menee isolle koululaiselle sanomaan sun hanskat on tossa pistä ne käteen ja mene ovesta ulos. siinä vaiheessa viimestään tajuaa että hetkonen jokin mättää. niin 4,5 vuotias kykenee toimimaan paljon järkevämmin, loogisemmin,nopeammin ja ilman aikuisen ohjausta,kun taas tuo 9v tarvitsee aikusen tuen joka asiaan, hommat ei vaan etene mihinkään muuten
Juurikin näin! Kirjoitat kyllä asiaa! Enemmän pitäisi lisätä juurikin tuota tietoisuutta siitä, että kyse ei ole pelkästä vilkkaudesta. Joillain adhd lapsilla ei ole edes vilkkautta oireena! Tätä tietämystä pitäisi lisätä ja tietämystä siitä, milloin hakea apua, jotta apua saataisiin ajoissa.
Ammattilaisilla viittasin aiemmin todellakin juuri noihin mainitsemiisi psykologeihin, psykiatreihin jne. Opettajat eivät todellakaan ole päteviä tekemäön diagnooseja ja ikävä kyllä opettajana olen juurikin törmännyt ammattitaidottomiin opettajiin, jotka joko a) tekevät omia diagnooseja (esim. "mun luokassa on kyllä varmaan ainakin 5 adhd:ta kun on niin levotonta") b) ne jotka eivät ohjaa vanhempia eteenpäin vaan vähättelevät ym. kuten teilläkin on käynyt
Ikävä kyllä osa opettajista ei myöskään ymmärrä/tiedä sitä, että usein tilanne voi myös olla se, että lapsi (varsinkin pienet lapset, joilla ei se kaikista pahin adhd) saattavat onnistua peittämään oireensa koulussa ja repeävät täysin kotona ja ongelmat on silloinkin aivan yhtä todellisia ja jos niihin ei ajoissa tarjota apua tilanne huononee (esim. perheen jaksaminen) ja enemmin tai myöhemmin lapsi ei myöskään pysty enää peittämään oireitaan koulussa yms.
Sori ehkä hieman sekava kirjoitus, alkaa uni painamaan päälle