Onko sinulla tapana käyttää ylioppilaslakkia vappuna, vaikka menisit vain perheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja selittäkää;26159779:
En kertakaikkiaan ymmärrä millä tavalla saavutetun ylioppilaslakin pitäminen perinteisenä päivänä voisi olla noloa?

Jotenki se lukio on vaan niin peruskauraa. Siitähän sitä vasta lähetään eteen päin ja opiskelut vasta alkaa. Mitä sitä toitottamaan. Jotenkin vanha ja todella typerä tapa. Joskus muinoin se varmaan on ollut eritavalla arvostettava suoritus.

Alkuperäinen kirjoittaja selittäkää;26159779:
En kertakaikkiaan ymmärrä millä tavalla saavutetun ylioppilaslakin pitäminen perinteisenä päivänä voisi olla noloa?

Hmm. Mä en henk.koht. pidä nolona sitä, jos joku muu pitää sitä lakkia päässänsä. Itse kuitenkin omassa päässäni (ja vähän kyllä muidenkin) pidän sitä rumana. Tosi rumana. Se on musta lakki, joka sopii harvan päähän. Tietenkin on hienoa, jos arvostaa ylioppilastutkintoaan. Itse pidän kuitenkin itselläni lakkia pienenä merkkinä siitä. Lakinhan saa kuka vaan, jos haluan iloita ylioppilastodistuksestani, niin kuljen sitten se kourassa ympäriinsä. Teippaan sen vaikka otsaan. :) Itse arvostan myös muita saavutuksiani omassa elämässäni huomattavasti enemmän, ylioppilastodistuksen saamisesta on kauan ja minun ainakin se oli ylipäänsä naurettavan helppo saada. Mieluummin siis laitan vappunakin päähäni jonkun muun, sievemmän lakin.

Tietty sanon näin nyt, pidän sitä päässäni kun se vielä tuntuu saavutukselta ja vuoden päästä en ikinä enää laitakaan sitä päähäni. :laugh:

Saa nähdä, nyt se tuntuu ainakin tosi hyvältä se lakki. :)

Kyllä pidän lakkia vappupäivänä kun perheen kanssa mennään torille. On tainnut olla jokaisena vappuna päässä siitä asti kun sen sain 12v sitten. Mun mielestä kiva tapa ja lakki on kaunis.

• Tykkää
Reactions: tiiru
En ole ennen käyttänyt mutta nyt taidan laittaa. Saavat katkerat amikset sitten puhista että "toikin saatana kuvittelee olevansa jotenki parempi kun on vähän lunta paskahyysin katolla"...

Joskus, joinakin vappuina ei jakseta kaivella lakkeja esille, joskus käytetään. Tai minä käytän miehen lakkia, oma puristaa päätä. Mies käyttää sitten tupsulakkiaan.

Joskus nuorempana, kun meillä oli tapana käydä vappulounaalla isommalla porukalla kaikilla sellaisen omaavilla oli lakit päässään. Mutta sen jälkeen, kun muutimme tänne "pikkukaupunkiin" ei oo tullu pidettyä, Nytkin vietämme vapun ihan vaan perheen kesken, enpä viitsi etsiä lakkia varastosta.

En ole painanut lakkiani päähäni sitten lakkiaispäivän.

Niin muuten, siinähän on kultainen lyyra ja kaikki, pitäis varmaan ottaa sekin talteen ennen kuin häviää koko lakki...

No en pidä ollenkaan. Mä en arvosta koko lakkivouhotusta, tai no ehkä sitten kun sellaisen nään 100-vuotiaan päässä hohtavan keltaisuuttaan.

Se ei kerro kyllä yhtään mistään mitään. Jos sen edes oikeasti SAISI niin kuin puhutaan, mutta ei, ihan ite joudut ostamaan. Ja sen voi loppu viimeksi ostaa kuka vaan.

[QUOTE="vieras";26159827]Jotenki se lukio on vaan niin peruskauraa. Siitähän sitä vasta lähetään eteen päin ja opiskelut vasta alkaa. Mitä sitä toitottamaan. Jotenkin vanha ja todella typerä tapa. Joskus muinoin se varmaan on ollut eritavalla arvostettava suoritus.[/QUOTE]

Eikö se ole enempi vaan sellainen tapa ja perinne, eikä mikään "oppineisuuden" julistus nykyään. En mä ainakaan ole koskaan ajatellut, että minäpä olenkin nyt ylioppilas, kun laitoin lakin päähän. Tosin se on nyt jo niin likaantunut etten siksi viitsi sitä vappuna käyttää. Kiva olis valkoisen hohtava lakki laittaa päähän vapunpäivänä.

En ole ksokaan tehnyt noin. Mutta minusta se voisi olla kivaa. On ok olla ylpeä jos on istunut 3 vuotta koulun pnekillä ja läpäissyt ylioppilaskokeet, onhan moni sairaan ylpeä jostain kiekon läiskimisestäkin ja teinaa sillä miljoonia.

On paljon hienompaa tehdä jotain vain sivistyksen vuoksi, kuin rahan.

suomessa pitää halveksua koulutusta, joko siksi että

- ei sieläl mitään vaadittu ja kuka vaan selviää vaan perselihaksilla
- koska koulutetut ovat kuitenkin käsistään ihan nollia, käytännön elämässä evät pärjää kuitenkaan.
- koska hienompaa se on vaan häiriköidä muita ja näyttää olevansa joku näin, suomessa.

Meillä on tapana laittaa. Tai siis mulla on ja mies laittaa seuraksi. Se on sellainen perinne, josta en halua luopua. Me ei välttämättä poistuta mihinkään ihmisten ilmoille vappuna, mutta lakki on silti päässä takapihalla metässä eväsretkellä. =)

Lakki on mulle tärkeä, vaikkei ylioppiluus tai lukion käyminen mitenkään ihmeellisiä suorituksia mielestäni olleet. Nykyään on vielä tärkeämpi, koska muistuttaa edesmenneestä rakkaasta enostani ja hänen osallisuudestaan elämääni etenkin lukioikäisenä.

Suomessa tähän kuuluu vastata, että kukaan itseään kunnioittava ei laita sitä päähän, eihän se ole mitään kun amiksen käyneet ne on jotain kun niillä on ammatti.

Kaikkea koulutusta ja varsinkin lukiokoulutusta pitää halveksia. Ihan naurettavaa.

Yhteistyössä