Onko sinulla neljä palvelijaa, autonkuljettaja ja puutarhuri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joillakin on:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joillakin on:)

Vieras
Jetset-elämää!
Keskiviikko 9.3.2011 klo 05.26

Neljä palvelijaa, oma puutarhuri, shoppailua ja alla tuliterä Jaguar. Tätä kaikkea on Anni Uusivirran arki Abu Dhabissa.

SHOPPAILUA Anni rakastaa shoppailua ja muotia. Erityisen heikkona hän on käsilaukkuihin.
Vaalea nainen saapuu paikalle pitkässä turkissa ja korkeissa koroissa. Käsipuolessa keikkuu uusi Versacen käsilaukku. Sen Anni Uusivirta, 24, sai lahjaksi miesystävältään Mohamed Khalidilta, 28, kun hänet valittiin Miss Suomi -kilpailun semifinalistien joukkoon.

Anni työskentelee lentoemäntänä Etihad Airways -lentoyhtiössä. Lentojen määrä vaihtelee yhdestä neljään viikossa. Lisäksi Anni tekee lentoyhtiölle pr-töitä ja toimii keulakuvana.

Kaiken vapaa-ajan Anni viettää miesystävänsä Mohamedin kanssa. Pariskunta on seurustellut jo kolmen vuoden ajan. Yhteisiin harrastuksiin kuuluvat kuntosalilla käynti, shoppailu ja elokuvat.

- Käymme ainakin neljä kertaa viikossa elokuvissa, Anni sanoo.

Anni ja Mohamed oleskelevat pääasiassa Mohamedin luona. Suuressa omakotitalossa on neljä kerrosta ja hissi. Perhe on palkannut arjen kiireitä helpottamaan neljä palvelijaa, autonkuljettajan ja puutarhurin.

Kelpaisi mullekin. Olettaen että mies on vapaamielinen muslimi, niin kuin voisi kuvitella elämäntyylistä. Tosin mihin he tarvitsevat neljää palvelijaa? Joka kerrokseen omansa?

Ei ole, eikä tulis!

Koska en kehtaisi kulkea pyjamassa ja kolmannen päivän tukassa kenenkään muun kuin oman perheeni nähden.
Siivooja voisi tulla tekemään suursiivouksia, lattianpesua, ikkunanpesua tms, mutta KUKAAN ei käpälöi mun henkilökohtaisia tavaroita. nih.

[QUOTE="ihmettelen";23313626]Miks ihmeessä Anni tekee töitä?[/QUOTE]

Harrastuksena? Tai ehkä se nyt haluaa säilyttää edes vähän riippumattomuutta, säästää pahan päivän varalle tms. Kyllä mäkin voisin pari päivää viikossa jatkaa töiden tekoa hänen tilanteessaan, ei sitä loputtomiin jaksa vain kuntosali-ostoskeskus-koti-ympyröitä.

Tuo perhe on selvästi kyseisessä maassa varakkaita, mutta siltikin moni maksaa aivan surkeaa palkkaa palvelijoille. Monet eivät saa kahtasataa euroa enempää.

Enkä tiedä onko tuo kovin järkevää Annilta kertoa noin tarkasti asioita julkisuuteen. Arabiemiraateissa on laitonta esimerkiksi yöpyä naimattoman toisen sukupuolen luona (jos ei ole lähisukulainen), avoliitto kielletty jne. Tosin tuo perhe vaikuttaa sen verran varakkaalta, että luultavasti voisivat rahalla ostaa itsensä pois vaikeuksista. Missään tapauksessa mitään tavallisen pulliaisen elämää tuo ei ole, että on 4 palvelijaa, kotiapulainen ja neljän kerroksen talo.

en käytä muita ihmisiä hyväkseni, vaan elän vaatimattomasti.
Jännä, mutta missikandidaateista juuri anni näytti röyhkeältä ja siltä, että hänen kuuluu voittaa, hyväksikäyttäjältä. Inhottavalta ihmiseltä.

Maassa maan tavalla. Sitäpaitsi palvelijoissakin on oma vaivansa, kun niitä joutuu opastamaan, ohjaamaan ja valvomaan. Itsellä oli kerran au-pair vähän aikaa. Se ei sopinut minulle. Helpommalla pääsee, kun tekee itse.

Jännä, mutta missikandidaateista juuri anni näytti röyhkeältä ja siltä, että hänen kuuluu voittaa, hyväksikäyttäjältä. Inhottavalta ihmiseltä.

Tuo on kyllä kaksipiippuinen juttu.
Kampaajalla käynti on kampaajan hyväksikäyttämistä vai hänen ammattitaitonsa arvostamista ja sen taloudellista tukemista palvelusten oston muodossa. Sama muissa palveluammateissa.
Hyväksikäyttöä se on jos työstä ei makseta kunnon palkkaa tai työolot muuten asiattomat.

Ja kun tietää noiden palvelijoiden olevan köyhiä maahanmuuttajia joita nuo ählämsählämit surutta riistävät ja kohtelevat epäinhimmillisesti.:x

[QUOTE="vieras";23314196]Ja kun tietää noiden palvelijoiden olevan köyhiä maahanmuuttajia joita nuo ählämsählämit surutta riistävät ja kohtelevat epäinhimmillisesti.:x[/QUOTE]

Onko se aina noin?
Käsittääkseni maahanmuuttajia hyväksikäyttää pikemminkin keskiluokka jolla ei isoja varoja käytössään. Todella rikkailla on varaa hyvin ammattiinsa koulutettuihin hovimestareihin ja sisäkköihin joiden palkkakin sitten sen mukainen.

en ymmärrä miten anni oli alunalkaen ennakkosuosikki. kun katson kuvia, niin jopa se perintöprinsessa nina on 100 kertaa kauniimpi. anni näyttää kierolta ja ylimieliseltä.

Onko se aina noin?
Käsittääkseni maahanmuuttajia hyväksikäyttää pikemminkin keskiluokka jolla ei isoja varoja käytössään. Todella rikkailla on varaa hyvin ammattiinsa koulutettuihin hovimestareihin ja sisäkköihin joiden palkkakin sitten sen mukainen.

näinköhän on? oman kokemuksen mukaan kukaan ei ole rikas, jollei raskaasti käytä muita hyväkseen. jopa kuninkaalliset ovat jääneet kiinni orjien pidosta.

Tuo on kyllä kaksipiippuinen juttu.
Kampaajalla käynti on kampaajan hyväksikäyttämistä vai hänen ammattitaitonsa arvostamista ja sen taloudellista tukemista palvelusten oston muodossa. Sama muissa palveluammateissa.
Hyväksikäyttöä se on jos työstä ei makseta kunnon palkkaa tai työolot muuten asiattomat.

Minä en tietenkään voi tietää miten paljon tuo Annin miesystävä (tai hänen perheensä) maksaa apulaisilleen palkkaa, mutta yleisesti tuossa maassa rikkaatkin maksavat pienen korvauksen, yleensä alkaen ihan niistä minimisummista. Nämä palkatkin saattavat riippua kansalaisuuden mukaan, muistaakseni esim. filippiiniläisillä apulaisilla on minimipalkka mikä täytyy maksaa, se oli muistaakseni reilut 200 €/kk. Parhaimmin palkatut kotiapulaiset tienaavat yleensä noin 300 €/kk, jotkut harvat saattavat maksaa 400 tai jopa 500 euroa kuukaudessa. Mutta ne ovat pieni vähemmistö. Hintatasosta vielä, että kyseinen maa on ihan Suomen hinnoissa joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, yleinen hintataso ei siis ole mitenkään alhainen.

Eniten on minua yllättänyt ja järkyttänyt se miten moni ns. länsimaisen, tasa-arvoisen kasvatuksen saanut, alkaa tuossa maassa ns. "hyväksikäyttäjäksi". Ei koeta mitään huonoa omaatuntoa siitä, että maksetaan niin vähän kotiapulaiselle, koska "sehän kuuluu asiaan, ovat vain kotiapulaisia köyhästä maasta".

Tämä tietenkin yleisesti kirjoitettuna, en voi tietää paljon tuossa Annin miehen tapauksessa maksetaan palkkaa.

Usein tuolla myös näkee perheitä, kuinka kotiapulainen kävelee ostoskeskuksessa lasten kanssa pariskunnan takana ja raahaa kasseja ja lapsia, ruokaillessa syöttää lapset, kun vanhemmat syö eri pöydässä. Eikä useinkaan saa itse edes syödäkseen. Kerran näin kun noin 150-senttinen kotiapulainen seisoi ostoskeskuksessa iso lapsi sylissä aivan uupuneena. Kävelin vähän ajan päästä uudellleen ohi niin seisoi edelleen siinä . Vanhempia ei näkynyt missään.

Minä en tietenkään voi tietää miten paljon tuo Annin miesystävä (tai hänen perheensä) maksaa apulaisilleen palkkaa, mutta yleisesti tuossa maassa rikkaatkin maksavat pienen korvauksen, yleensä alkaen ihan niistä minimisummista. Nämä palkatkin saattavat riippua kansalaisuuden mukaan, muistaakseni esim. filippiiniläisillä apulaisilla on minimipalkka mikä täytyy maksaa, se oli muistaakseni reilut 200 €/kk. Parhaimmin palkatut kotiapulaiset tienaavat yleensä noin 300 €/kk, jotkut harvat saattavat maksaa 400 tai jopa 500 euroa kuukaudessa. Mutta ne ovat pieni vähemmistö. Hintatasosta vielä, että kyseinen maa on ihan Suomen hinnoissa joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, yleinen hintataso ei siis ole mitenkään alhainen.

Eniten on minua yllättänyt ja järkyttänyt se miten moni ns. länsimaisen, tasa-arvoisen kasvatuksen saanut, alkaa tuossa maassa ns. "hyväksikäyttäjäksi". Ei koeta mitään huonoa omaatuntoa siitä, että maksetaan niin vähän kotiapulaiselle, koska "sehän kuuluu asiaan, ovat vain kotiapulaisia köyhästä maasta".

Tämä tietenkin yleisesti kirjoitettuna, en voi tietää paljon tuossa Annin miehen tapauksessa maksetaan palkkaa.

Usein tuolla myös näkee perheitä, kuinka kotiapulainen kävelee ostoskeskuksessa lasten kanssa pariskunnan takana ja raahaa kasseja ja lapsia, ruokaillessa syöttää lapset, kun vanhemmat syö eri pöydässä. Eikä useinkaan saa itse edes syödäkseen. Kerran näin kun noin 150-senttinen kotiapulainen seisoi ostoskeskuksessa iso lapsi sylissä aivan uupuneena. Kävelin vähän ajan päästä uudellleen ohi niin seisoi edelleen siinä . Vanhempia ei näkynyt missään.

Kunpa Suomessakin mamut saisi ottaa parilla sadalla eurolla palvelijaksi, syyllistymättä rikokseen, mutta me vain maksamme heidän elämisen verorahoista saamatta mitään muuta vastineeksi kuin ikuisen valitusvirren.

Joo. olet varmatsi oikeassa epäillessäsi etteivät asiat ole meidän mittareillamme mitattuna kunnossa.

Itse en tiedä ko. ihmisistä oikein mitään (en edes sitä että ko. nainen ilmeisesti joku missi tms, ennen kuin luin sen tästä ketjusta) vaan mietin asiaa ihan toiselta kannalta:
Meillä Suomessa on vähän tyhmänylpeyttä noissa palveluasioissa.

Arvostamme kovasti itsetekemistä mikä usien hienoa, mutta joskus myös tyhmää: Jos olisi varaa niin miksei palkkaisi yrittäjiä tekemään niitä töitä joista itse ei nauti tai joihin ei jossain elämänvaiheessa tunnu löytyvän aikaa.
Eikö sellainen ole win-win-tilanne, jos joku saa elannon valitsemallaan alalla ja joku toinen tarvistemaansa apua?

Arvostamme kovasti itsetekemistä mikä usien hienoa, mutta joskus myös tyhmää: Jos olisi varaa niin miksei palkkaisi yrittäjiä tekemään niitä töitä joista itse ei nauti tai joihin ei jossain elämänvaiheessa tunnu löytyvän aikaa.
Eikö sellainen ole win-win-tilanne, jos joku saa elannon valitsemallaan alalla ja joku toinen tarvistemaansa apua?

Kyllä olisi jos palkkaus olisi kunnossa. =)

Yhteistyössä