Onko sinulla keskivertosumma säästöjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija20€
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edelleen, kaikki ei asu kaukana työpaikasta. Ajattele, tällaisilla pienillä työpaikoilla on ihmisillä työpaikka ihan täällä kotikunnassa! Ja moni joka käy töissä muualla saa ajaa maantieajoa suurimman osan työmatkasta. Pääkaupunkiseudulla omalla autolla voi liikenteen takia mennä sama aika lyhyempään matkaan.

Kyllä. Harvemmin kuitenkaan pieni paikkakunta tarjoaa koko väestölleen töitä ja harvemmin perheen molemmat aikuset onnistuu työllistymään pienillä paikkakunnilla. Näitäkin varmasti on, mutta vähemmän.

Ja kyllä, joskus kaupungin läpi ajettaessa voi mennä yhtäpaljon aikaa kuin pidempään matkaan.

En ole oikeastaan ollut erimieltä kanssasi, vaan lähinnä ottanut esille myös saman asian muita puolia.

Itse asun n. 7 kilometrin päässä isosta kaupungista ja työpaikkani sattuu olemaan "meidän laidalla", joten ajan töihin 5- 10 minuuttia. Toki, asuinalue on vähän kalliimpi, mutta tiedän, että asunnon saa aina myytyä näin läheltä kaupunkia ja pidän vapaa- aikaani kaikkein arvokkaimpana. Olen siis itse valinnut maksaa vähän enemmän ja sijoitan siihen, jonka koen itselleni tärkeäksi.
Kukin valitsee itselleen parhaan tavan asua ja elää. Jos on itse siihen tyytyväinen, niin kaikki on kerrassaan mahtavasti.

En puhunut ajan arvosta vaan siitä, että ei kaikilla ole pienillä paikkakunnilla pitkä työmatka. Itse tiedän lukuisia ihmisiä joiden työmatka on max.4km. Itsellä lyhin työmatka on ollut 400m.

Eräs tässä ketjussa tuntuu ajattelevan, että halvemman asumisen hyöty katoaa pitkiin työmatkoihin. Kuten jo aiemmin mainitsin niin kaikilla ei ole pitkä työmatka täälläkään. Senkin mainitsin, että saisi olla aika työmatka että meillä menisi asumiseen ja työmatkoihin yhteensä 1500€. Miehen työmatka on 40km, mutta ei siihen niin paljon rahaa mene, että asumisen kanssa menisi 1500€.
Jos vapaa-ajan arvoataa korkealle, voi ajatella, ertä minuutti vapaa-ajasta pois "maksaa" vaikkapa 5€, silloin jo 10 minuutin päivittäinen työmatka "maksaisi" 50€ eli noin 1000€/kk, jos työmatka olisi 30min/suunta, olisi "kustannus" 300€/päivä eli 6000€/kk, tällaiselle ihmiselle lyhyt työmatka-aika tuo valtavan "edun", asui aitten kylässä, kaupungissa tai jonkinlaisesaa välimuodossa. Joku, kuten minä, taas ei arvosta vapaa-aikaa noin paljon, silloin erot työmatka-ajassa eivät ole ratkaisevia vaan päätökseen asumisesta on vaikuttanut muut syyt.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Jos vapaa-ajan arvoataa korkealle, voi ajatella, ertä minuutti vapaa-ajasta pois "maksaa" vaikkapa 5€, silloin jo 10 minuutin päivittäinen työmatka "maksaisi" 50€ eli noin 1000€/kk, jos työmatka olisi 30min/suunta, olisi "kustannus" 300€/päivä eli 6000€/kk, tällaiselle ihmiselle lyhyt työmatka-aika tuo valtavan "edun", asui aitten kylässä, kaupungissa tai jonkinlaisesaa välimuodossa. Joku, kuten minä, taas ei arvosta vapaa-aikaa noin paljon, silloin erot työmatka-ajassa eivät ole ratkaisevia vaan päätökseen asumisesta on vaikuttanut muut syyt.

Näin. Tai toisaalta voi olla niinkin, kuten meillä. Eli tunnissa tienaa -slloin kun duunia pääsee painamaan- useamman satasen. Eli kiireaikaan kannattaa ottaa hotellihuone ja maksaa siitä reilu satku koska jo puolen tunnin ylimääräisellä työllä se tulee kuitattua. Ja muutoin kotimatka saa kestää vaikka sen kaksi tuntia mitä meillä useasti. Kun ei ole kiirettä, auto on mukava ja maalla on niiiiiiiiiin kiva asua.

• Tykkää
Ei jumaliste. Mä puhun nyt todellisista kustannuksista enkä mistään ajan arvosta koita nyt tajuta. ASUMISEEN JA AUTOILUUN menevät kustannukset eivät meillä ole läheskään 1500€. Kun pääkaupunkiseudulla voi mennä pelkkään asumiseen 1500€.

Mä puhun nyt niistä kustannuksista jotka maksetaan rahalla. Sä länkytät jotakin diipadaapata. Joillakin selvästi pakkomielle saada maaseutu näyttämään paskalta asumisvaihtoehdolta. Kun siellä on kaikilla niiiiin pitkä matka töihin, että tulee niiiiin kalliiksi.

Ei jumaliste. Mä puhun nyt todellisista kustannuksista enkä mistään ajan arvosta koita nyt tajuta. ASUMISEEN JA AUTOILUUN menevät kustannukset eivät meillä ole läheskään 1500€. Kun pääkaupunkiseudulla voi mennä pelkkään asumiseen 1500€.

Mä puhun nyt niistä kustannuksista jotka maksetaan rahalla. Sä länkytät jotakin diipadaapata. Joillakin selvästi pakkomielle saada maaseutu näyttämään paskalta asumisvaihtoehdolta. Kun siellä on kaikilla niiiiin pitkä matka töihin, että tulee niiiiin kalliiksi.

Koitas nyt rauhoittua. Ei kukaan dissaa maaseutua tai siellä asumista. Tässä nyt on yritetty ottaa monia erilaisia tapoja arvottaa asioita. Rahalla on tietysti oma arvonsa, joka on helppo mitata.

Se, että joku asuu Helsingin keskustassa 1500 e asumiskustannuksin, ei ole sama asia kuin se, että sinä lyhennät asuntolainaa 700 euroa kuukaudessa. Asumiskustannuksiin kuuluu paljon muutakin.
Sen lisäksi Helsingissä julkinen liikenne toimii, joka mahdollistaa elämän ilman autoa. Kun sinä lasket ajokilometrejä työmatkoista kuukaudessa 860 km + muut ajot + auton huolto + korjaukset + renkaat + verot, ei ero välttämättä ole kovinkaan suuri enää.

Ja ei, se ei tee maalla asumisesta yhtään huonompaa vaihtoehtoa. Kukin valitsee itselleen oikeanlaisen tavan elää ja sellaisen, joka miellyttää itseä.

Minä kun luulin sinun asuvan ihannoimassasi matulähiössä, mut näköjään erehdyin.

Harvemmin suvakeilla on todellista kokemusta asua rakastamiensa ählämien naapureina, koska siinä tapauksessa ovat hyvin nopeasti entisiä suvakkeja.

On helppoa vaatia muita suomalaisia sopeutumaan matujen törkeään käytökseen ja osallistumaan loisten elättämiseen, kun itse ei tarvitse siitä kärsiä.

Koitas nyt rauhoittua. Ei kukaan dissaa maaseutua tai siellä asumista. Tässä nyt on yritetty ottaa monia erilaisia tapoja arvottaa asioita. Rahalla on tietysti oma arvonsa, joka on helppo mitata.

Se, että joku asuu Helsingin keskustassa 1500 e asumiskustannuksin, ei ole sama asia kuin se, että sinä lyhennät asuntolainaa 700 euroa kuukaudessa. Asumiskustannuksiin kuuluu paljon muutakin.
Sen lisäksi Helsingissä julkinen liikenne toimii, joka mahdollistaa elämän ilman autoa. Kun sinä lasket ajokilometrejä työmatkoista kuukaudessa 860 km + muut ajot + auton huolto + korjaukset + renkaat + verot, ei ero välttämättä ole kovinkaan suuri enää.

Ja ei, se ei tee maalla asumisesta yhtään huonompaa vaihtoehtoa. Kukin valitsee itselleen oikeanlaisen tavan elää ja sellaisen, joka miellyttää itseä.
EDELLEEEN, mä todellakin tiedän että asumiskustannuksia on muitakin kuin lainanlyhennys! Pidättekö te mua aivan tyhmänä?!? Eikä meillä kyllä joka kuukausi osteta autoon renkaita, huollateta, korjata, makseta veroja jne.

SILTI meillä ei mene 1500 euroa joka kuukausi asumiseen ja työmatkoihin. Miksi sitä on niin vaikea uskoa. :mad:

EDELLEEEN, mä todellakin tiedän että asumiskustannuksia on muitakin kuin lainanlyhennys! Pidättekö te mua aivan tyhmänä?!? Eikä meillä kyllä joka kuukausi osteta autoon renkaita, huollateta, korjata, makseta veroja jne.

SILTI meillä ei mene 1500 euroa joka kuukausi asumiseen ja työmatkoihin. Miksi sitä on niin vaikea uskoa. :mad:
Kuka täällä kaikkien vierailijoiden torvella huutelee?
Meillä ei velkaa eikä säästöjä. Kaikki menee mitä tulee. Ei ole vielä pakko osallistua tuohon peliin. Asunto on ja vanha autokin.

Mutta mihin aloittaja tuota tietoa kerää?

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/p...staa-it-yritysten-kanssa-ekosysteemin-6663050

Mutta sähän vertaat 1500 euron asumiskuluja 700 lainanlyhennykseen ja toteat, ettei kulut maalla ole lähelläkään tuota luokkaa?
700 lainan päälle kun maksaa verot, veden, sähkön, lämmityksen, jätehuollon, talon korjaus ja paikkauskulut ym. niin nouseehan ne kulut aikalailla tuosta 700 lainanlyhennyksestä. Sanoisin, että melkeimpä 1000 euroon. Siihen kun lisätään auton huollot, bensat, korjaukset ja renkaiden vaihto vaikka kolmen vuoden välein, niin ei ihan älyttömästi olla jäljessä.

Edelleen musta tuntuu, että sulla menee nyt jotenkin pahasti ohi kaikki mitä sulle sanotaan. Ensinnäkin otat asian henkilökohtaisena loukkauksena, hermostut turhasta ja eritoten siitä, ettei se maalla asuminen sitten ehkä olekkaan niin älyttömästi halvempaa, kun otetaan kaikki huomioon.
Ja ei, kukaan ei ole sanonut, ettäkö teillä menisi 1500 euroa kuukaudessa asumiseen ja työmatkoihin.

Ja kun kerran otit asian esiin, niin kyllä, näiden tekstiesi perustella pidän sinua ehkä vähän tyhmänä.

Mutta sähän vertaat 1500 euron asumiskuluja 700 lainanlyhennykseen ja toteat, ettei kulut maalla ole lähelläkään tuota luokkaa?
700 lainan päälle kun maksaa verot, veden, sähkön, lämmityksen, jätehuollon, talon korjaus ja paikkauskulut ym. niin nouseehan ne kulut aikalailla tuosta 700 lainanlyhennyksestä. Sanoisin, että melkeimpä 1000 euroon. Siihen kun lisätään auton huollot, bensat, korjaukset ja renkaiden vaihto vaikka kolmen vuoden välein, niin ei ihan älyttömästi olla jäljessä.

Edelleen musta tuntuu, että sulla menee nyt jotenkin pahasti ohi kaikki mitä sulle sanotaan. Ensinnäkin otat asian henkilökohtaisena loukkauksena, hermostut turhasta ja eritoten siitä, ettei se maalla asuminen sitten ehkä olekkaan niin älyttömästi halvempaa, kun otetaan kaikki huomioon.
Ja ei, kukaan ei ole sanonut, ettäkö teillä menisi 1500 euroa kuukaudessa asumiseen ja työmatkoihin.

Ja kun kerran otit asian esiin, niin kyllä, näiden tekstiesi perustella pidän sinua ehkä vähän tyhmänä.
Sulla tässä menee ohitse ja pahemman kerran. No eipä ole ensimmäinen kerta kun on susta kyse. Kuvittelet aina tietäväsi kaikki asiat, jopa tiedät kaikkien ihmisten menotkin. Olet sä mahtava.

Sulla tässä menee ohitse ja pahemman kerran. No eipä ole ensimmäinen kerta kun on susta kyse. Kuvittelet aina tietäväsi kaikki asiat, jopa tiedät kaikkien ihmisten menotkin. Olet sä mahtava.

Mä nyt satun tietämään jotain asumiskustannuksista, auton ylläpidosta ja sen sellaisesta, joka ei ole sidoksissa asuinpaikkakuntaan.

Ja kiitos, minustakin olen mahtava :ROFLMAO:

Ei mulla ole mitään tarvetta saada mitään vaihtoehtoa paremmaksi tai huonommaksi asua. Mutta tunnnut unohtavan sen, että ihmiset arvottavat asioita eritavalla. Mikä sopii hyvin yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Toivottavasti olet itse onnellinen ja tyytyväinen tekemiinne ratkaisuihin, se on kuitenkin tärkeintä sun itsesi kannalta. Jos joku toinen ei ymmärrä teidän tekemää ratkaisua, ei se sulta pois ole, jos olet tyytyväinen ratkaisuunne.

• Tykkää
Harvemmin suvakeilla on todellista kokemusta asua rakastamiensa ählämien naapureina, koska siinä tapauksessa ovat hyvin nopeasti entisiä suvakkeja.

On helppoa vaatia muita suomalaisia sopeutumaan matujen törkeään käytökseen ja osallistumaan loisten elättämiseen, kun itse ei tarvitse siitä kärsiä.

No niinpä.

Meidän kunnassa oli vastaanottokeskus jo parikymmentä vuotta sitten.
Mulla on helvetin paljon pidempi kokemus maahanmuuttajista kuin sulla. Sä et tiedä, sä vain kuvittelet tietäväsi milloin mistäkin, kuten tuli huomattua.

Ei ole. En ymmärrä moisen summan makuutusta jossai tilillä.

Meillä tuloja kuukaudessa nettona 6500e. Ja "kaikki menee". Osa asuntolainaan. Osa sijoitusasunnon lainaan. Ja osa metsälainaan. Niin ja muksujen rahastoihin & meidän pieneen osakesalkkuun. Ruletti on saatu käyntiin hyvin pienellä. Ensimmäiset sijoitukset oli metsään. Palsta oli hakkuu kunnossa joten saimme puustosta yli 1.5 kertaa sen mitä pala maksoi...

Elämiseen menee toki rahaa. Ja miksi ei. Senhän takia töissä käydään että voidaan elääkkin. Eikä liikaa miettiä jokaista kulua.

Yhteistyössä