Onko sinkku-sana menettänyt alkuperäisen merkityksensä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuli vaan mieleen kun joku tuolla jossain ketjussa valitti että kun kaupassakin myydään ruokaa jättimäisissä perhekooissa (?koissa? Ko'oissa? helv.. tätä suomenkieltä), ja ne homehtuu sinkulla jääkaappiin... Niin nykyhullutuksen mukaanhan "sinkulla" voi olla kotona vaikka 5 lasta, eikä ne ruuat todellakaan ehdi sinne jääkaappiin homehtua.

Homehtuuhan ne sillä aikaa, kun lapset ovat etävanhempansa kanssa viiden viikon matkalla toisella puolella maapalloa. :vampire:

Kaipa tuo tulee englannista, eli single mother. Eikä kaikki välttämättä ole yksinhuoitajia, pitäiskö sitten kutsua itseään yhteishuoitajaäidiksi. Tjsp.

Aivan. Meilläkin likka yhteishuollossa, mutta Kelan ja sossun silmissä olen yh. No yhteishuoltaja. :D

Tuli mieleen facebook, että eihän siellä edes ole vaihtoehtona, että perheellinen tms. joten sinkkuksi mä itteni siellä merkittin. Enkä mä kyllä pahemmin jaksa stressata onko jonkun mielestä väärin, että pidän itteäni sinkkuna. Koska mulla ei ole parisuhdetta, niin siinä mielessä olen sinkku.

No olkoot miten on. :laugh:

Mä en ole koskaan asunut miehen kanssa samassa asunnossa (jos isää ja veljeä ei lasketa),enkä ole ollut naimisissa, ja silti mulla on lapsia. En ole missään tapauksessa eronnut.
Lasten isä on kuollut, mutta koska emme olleet naimisissa tai edes avoliitossa, en ole leski.
En ole parisuhteessa, joten olen sinkku.

Jaa, minusta sinä olet perheellinen tai äiti.

Aivan. Meilläkin likka yhteishuollossa, mutta Kelan ja sossun silmissä olen yh. No yhteishuoltaja. :D

Tuli mieleen facebook, että eihän siellä edes ole vaihtoehtona, että perheellinen tms. joten sinkkuksi mä itteni siellä merkittin. Enkä mä kyllä pahemmin jaksa stressata onko jonkun mielestä väärin, että pidän itteäni sinkkuna. Koska mulla ei ole parisuhdetta, niin siinä mielessä olen sinkku.

No olkoot miten on. :laugh:

Joo en minäkään tämän asian takia yöunia menetä, tai edes revi verkkareita.:xmas:
Fb:ssä ei muistaakseni näy siviilisäätyni ollenkaan, koska se minusta ei kuulu kellekään enkä ole sieltä miestä metsästämässä. Mutta siinä sinkku-kohdassa se ruksi on, näkyi tai ei.

Tuosta juustosta, että isä mulle monesti soittaa kaupassa ollessaan, että otanko juustoa. Hän sitten ostaa sen ison palan juustoa ja se laitetaan puoliksi. On halvempaa ostaa se iso pala kuin pieni ja tulee syötyä kaikki kun se on kolmelle ihmiselle.

Eikö YH ole perinteisesti yksinhuoltaja? Mikä on yhteishuoltajan lyhenne, koska usein taidetaan siinäkin käyttää YH:ta.

Naitu nainen ei ole sinkku vaan eronnut. Harava on aito sinkkukinkku.

Joo en minäkään tämän asian takia yöunia menetä, tai edes revi verkkareita.:xmas:
Fb:ssä ei muistaakseni näy siviilisäätyni ollenkaan, koska se minusta ei kuulu kellekään enkä ole sieltä miestä metsästämässä. Mutta siinä sinkku-kohdassa se ruksi on, näkyi tai ei.

Joo en mäkään sieltä ole miestä kattelemassa, mutta aivan sama vaikka näkyykin koska kyllä ihmiset tietää mun olevan sinkku.

Se on muuten facebookissa typerää kun yks kaveri laittoi niin ettei näy kaikille hänen olevan sinkku niin tuli muille näkyviin, että hän ei ole enää sinkku. Siinä sitten sai selitellä, että ei tilanne ole mitenkään muuttunut.

Tuosta juustosta, että isä mulle monesti soittaa kaupassa ollessaan, että otanko juustoa. Hän sitten ostaa sen ison palan juustoa ja se laitetaan puoliksi. On halvempaa ostaa se iso pala kuin pieni ja tulee syötyä kaikki kun se on kolmelle ihmiselle.

Hyvä idea, juusto on tyyristä.

Meillä kyllä menee kaikki, ei ehdi juusto homehtua vaikka ostas millasen köntin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikö YH ole perinteisesti yksinhuoltaja? Mikä on yhteishuoltajan lyhenne, koska usein taidetaan siinäkin käyttää YH:ta.

Naitu nainen ei ole sinkku vaan eronnut. Harava on aito sinkkukinkku.

Ei kai siitä ole olemassa lyhennettä? Yhteishuoltajasta tosiaan käytetään lyhettä yh. Yyhoona muakin moni pitää vaikka lapsi onkin yhteishuollossa.

Miten niin mä olen aito sinkku? Enhän mä sitä kaikkien mielestä ole koska mulla on lapsi ja joidenkin mielestä sinkku on lapseton ihminen. Naimisissa en ole ollut ikinä, avoliitosta olen eronnut.

Joo en mäkään sieltä ole miestä kattelemassa, mutta aivan sama vaikka näkyykin koska kyllä ihmiset tietää mun olevan sinkku.

Se on muuten facebookissa typerää kun yks kaveri laittoi niin ettei näy kaikille hänen olevan sinkku niin tuli muille näkyviin, että hän ei ole enää sinkku. Siinä sitten sai selitellä, että ei tilanne ole mitenkään muuttunut.

Oho. On ne toiminnot kyl hupasia.
Ja sekin on hauskaa kun jotkut melkein viikottain on sinkkuja tai parisuhteessa jne.. Kai ne kumppanitkin näkee ensimmäiseksi fb:stä missä tällä hetkellä suhteessa mennään.
Tosin ei mulla nyt taida olla semmosia kavereina, mutta on ollu vissiin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oho. On ne toiminnot kyl hupasia.
Ja sekin on hauskaa kun jotkut melkein viikottain on sinkkuja tai parisuhteessa jne.. Kai ne kumppanitkin näkee ensimmäiseksi fb:stä missä tällä hetkellä suhteessa mennään.
Tosin ei mulla nyt taida olla semmosia kavereina, mutta on ollu vissiin.

Milläköhän tavoin sen sortin tuuliviirit ilmoittavat sitten lopullisesta erosta? Jos mä olisin yksineläjä, niin en varmasti uskaltaisi lähestyä tuuliviiriä ihan vähään aikaan senkään jälkeen, kun hän olisi lopullisesti vaihtanut statuksekseen sinkku.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22860032:
Milläköhän tavoin sen sortin tuuliviirit ilmoittavat sitten lopullisesta erosta? Jos mä olisin yksineläjä, niin en varmasti uskaltaisi lähestyä tuuliviiriä ihan vähään aikaan senkään jälkeen, kun hän olisi lopullisesti vaihtanut statuksekseen sinkku.

Mä en ainakaan viittisi aina heti facessa ilmoottaa mikä tilanne parisuhteessa. Tapailin reilu vuosi sitten erästä miestä ja kyllä piti jonkun aikaa miettiä, että viittinkö laittaa sinne, että vaikia selittää. Sen jälkeen mietin tarkkaan sitä, että laitanko olevani parisuhteessa. Ettei heti samana päivänä laiteta sinne muutosta.

Yks kaveri kyllä teki yhdes vaihees aivan piruuttansa sitä, että laitto olevansa naimisissa. :laugh:

Minullakin on ollut (ketjussa moni jo totesi) aina käsitys, että sinkku viittaa siviilisäätyyn ja lapsethan eivät vaikuta siihen, onko ihminen sinkku, seurusteleva, avoliitossa tms.. Eli kyllä, puhun itsestäni sinkkuna koska en elä kenenkään aikuisen kanssa. Perheellinen olen sekä nyt että sen jälkeen kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, sinkku yhtälailla nyt ja varmaan silloinkin.

Aika kummallista kyllä, että käytössä on sinkkuäiti nimitys, mutta ei sinkkuisää. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sinkkuutta ei menetetä samalla tavoin kuin neitsyyttä, eli myös eronnut voi olla sinkku. Niin, sinkkuäiti tarkoittaa siis kai äitiä, jolla on aviottomia lapsia.

Sinkkuus on lisääntynyt valtavasti, koska perheen perustaminen on myöhentynyt ja erot ovat lisääntyneet. Tämän takia tarvittaisiin uusia sanoja kuvaamaan erilaisia sinkkuja. Tässä joitain ehdotuksia:

- Juhlasinkku - Henkilö, joka ei ole koskaan edes seurustellut ja on neitsyt
- Herkkusinkku - Eronnut tai seurustellut aiemmin
- Kesäherkkusinkku - Kesäleski

[QUOTE="mies";22861858]Sinkkuus on lisääntynyt valtavasti, koska perheen perustaminen on myöhentynyt ja erot ovat lisääntyneet. Tämän takia tarvittaisiin uusia sanoja kuvaamaan erilaisia sinkkuja. Tässä joitain ehdotuksia:

- Juhlasinkku - Henkilö, joka ei ole koskaan edes seurustellut ja on neitsyt
- Herkkusinkku - Eronnut tai seurustellut aiemmin
- Kesäherkkusinkku - Kesäleski[/QUOTE]

Harmaasuolattu sinkku - Eronnut puolisostaan lasten lennettyä pesästä
Viipaloitu sinkku - Pyörittää haaremia sitoutumatta keneenkään
Tulisesti maustettu sinkku - Alkoholi- tai huumeongelman vuoksi kukaan ei uskalla koskea
Kuutamourakkasinkku - Naimisissa työnsä kanssa, ei ehdi seurustella

Minäkin olen sitä mieltä, että sinkku-sana liittyy parisuhdetilanteeseen. Eli jos et elä parisuhteessa, niin silloin olet sinkku - oli lapsia tai ei. Eronnut on tietysti eronnut, mutta sinkku silti, jos ei elä parisuhteessa. Vai käyttääkö parisuhteessa ( ei naimisissa tai edes avoliitossa ) elävät eronneet itsestään termiä; "parisuhteessa elävä eronnut yksinhuoltaja", jos hänellä vielä sattuu olemaan lapsia )". Pitääkö siis facen ylläpidolta vaatia tällainen lause sinne? :D

Yhteistyössä