Onko sinkku-sana menettänyt alkuperäisen merkityksensä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lunatic

Vieras
Tuntuu nykyään jo yksinhuoltajatkin olevan "sinkkuja".
En minä ainakaan mikään sinkku ole vaan perheellinen. Ennen lasta olin sinkku, kun asuin YKSIN, ELI SINGLENÄ.

Turhis mutta kumminkin, olen sillälailla nipo että minusta kannattas muistaa mitä ne sanat niin ku tarkottaa.

SINKKUÄITI???? Mikä se on ... jos oltas tarkkoja sinkkuäiti olisi ihminen joka elää yksin mutta on synnyttänyt. Eli lapsi ei asuisi äidin kanssa.
Vai joko nämä vatitermit on niin uponneet kansaan että ette enää edes tajua tätä nurinkurisuutta.

No, kertokaa nyt miten ihminen voi olla sinkku jos se ei asu yksin.. miten perheellinen voi olla sinkku vaikka alunperinhän sinkku on juuri se mikä ei perhettä ole vielä perustanut??? Tai eronnut lapseton jne.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Sinkku = Naimaton henkilö, joka ei ole avioliitossa tai muussa vakituisessa parisuhteessa. Sanana "sinkku" on vakiintunut arki- ja puhekieleen ja korvannut mm. vanhanpiian ja -pojan."

Mulla on lapsia, mutta olen sinkku, koska en ole parisuhteessa. Käsitän tuon "sinkku" sanan nimenomaan koskemaan parisuhdetilaa. Jos kysytään kenen kanssa asun, niin vastaan, että lasteni kanssa,eli olen yh. Mutten mä joissain illanistujaisissa ala selittää pitkän kaavan kautta, yleensä kysymys koskee nimenomaan parisuhdetilannetta, olenko sinkku vai seurusteleva, lapsista voi puhua sitten myöhemmin.

ihanko tosissaan olet? siis mitä väliä? mua nauratttaa että te ei-elämää äidit jaksatte oikeesti vaahdota tälläsestä.

mutta joo jos olisin yksinäinen siis ilman parisuhdetta (onko hyvä termi) ja joku minulta baarissa kysyisi että oletko sinkku niin teidän vuoksi lupaisin vastata että en ole minulla on lapsi. ja olen joskus seurustellut eli taidan olla vanhapiika...

Mun mielesta "sinkku" olis henkio, joka ei ole koskaan ollutkaan parisuhteessa.Sen jalkeen titteli olis joku muu.

Ei ainakaan noin! Mielestäni sinkku-sanaa käytetään, ettei olisi (ainakaan puhekielessä) erikseen naimattomia ja eronneita eli olisi yksi yhtenäinen sana kuvailemaan yksin asuvaa eikä naimattomia yksinasuvia ja (ainakaan lapsettomasta liitosta) eronneita yksinasuvia eroteltaisi toisistaan.

Sinkku-sanan käyttö lasten kanssa asuvasta on vähän makuasia..

Onhan tähän eronneeseen jo kehitelty nimitys uusiosinkku.

Kyllä mun mielestä se joka ei ole parisuhteessa on sinkku oli syy sitten ero tai se ettei ole sitä oikeaa vielä löytänyt.

Ainoastaan yhdellä mun eronneista kavereista on facebookissa sivilisäätynä eronnut - kaikki muut on sinkkuja.

Kyllä mun mielestä sinkkuäiti tarkoittaa sitä että on yksin lapsensa huoltajana. On sekä vapaa parisuhteesta että äiti.

Eihän kaikki "sinkut" asu yksin vaan jotkut asuu vanhempiensa luona jne. Mitä ne sitten olisivat?

Termejä näyttää löytyvän joka lähtöön =)

Single-parents (also lone parent, solo parent and sole parent) is a parent who cares for one or more children without the physical assistance of the other parent in the home. "Single Parenthood" may vary according to the local laws of different nations or regions.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single-parent

[QUOTE="vieras";22859660]Onhan tähän eronneeseen jo kehitelty nimitys uusiosinkku.[/QUOTE]

Byörg! :x

[QUOTE="vieras";22859660]
Eihän kaikki "sinkut" asu yksin vaan jotkut asuu vanhempiensa luona jne. Mitä ne sitten olisivat?[/QUOTE]

Peräkammarinpoika / peräkammarintyttö.

[QUOTE="vieras";22859660]Onhan tähän eronneeseen jo kehitelty nimitys uusiosinkku.

Kyllä mun mielestä se joka ei ole parisuhteessa on sinkku oli syy sitten ero tai se ettei ole sitä oikeaa vielä löytänyt.

Ainoastaan yhdellä mun eronneista kavereista on facebookissa sivilisäätynä eronnut - kaikki muut on sinkkuja.

Kyllä mun mielestä sinkkuäiti tarkoittaa sitä että on yksin lapsensa huoltajana. On sekä vapaa parisuhteesta että äiti.

Eihän kaikki "sinkut" asu yksin vaan jotkut asuu vanhempiensa luona jne. Mitä ne sitten olisivat?[/QUOTE]

Peräkammarinpoikia.

[QUOTE="vieras";22859660]Onhan tähän eronneeseen jo kehitelty nimitys uusiosinkku.

Kas kun ei kierrätyssinkku =)

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;22859649:
Ei ainakaan noin! Mielestäni sinkku-sanaa käytetään, ettei olisi (ainakaan puhekielessä) erikseen naimattomia ja eronneita eli olisi yksi yhtenäinen sana kuvailemaan yksin asuvaa eikä naimattomia yksinasuvia ja (ainakaan lapsettomasta liitosta) eronneita yksinasuvia eroteltaisi toisistaan.

Sinkku-sanan käyttö lasten kanssa asuvasta on vähän makuasia..
Ihan kuinka vain. En yrita sanoa ,etta olen oikeassa tai vaarassa ,sanoin vain kuika itse sn ymmarran.

Tuli vaan mieleen kun joku tuolla jossain ketjussa valitti että kun kaupassakin myydään ruokaa jättimäisissä perhekooissa (?koissa? Ko'oissa? helv.. tätä suomenkieltä), ja ne homehtuu sinkulla jääkaappiin... Niin nykyhullutuksen mukaanhan "sinkulla" voi olla kotona vaikka 5 lasta, eikä ne ruuat todellakaan ehdi sinne jääkaappiin homehtua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä en ole koskaan asunut miehen kanssa samassa asunnossa (jos isää ja veljeä ei lasketa),enkä ole ollut naimisissa, ja silti mulla on lapsia. En ole missään tapauksessa eronnut.
Lasten isä on kuollut, mutta koska emme olleet naimisissa tai edes avoliitossa, en ole leski.
En ole parisuhteessa, joten olen sinkku.

Yhteistyössä