onko siis paheksuttavaa jos haluan valkoisen hääpuvun ja kirkkohäät vaikka minulla on jo aiemmasta suhteesta lapsi?

• Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti
.
tiukkoja mielipiteitä täällä... ovatko nuo perinteet enää noin tiukkoja? ollaan 2010-luvulla, haloo!

ja että "aikuista tytärtä" ei isä saa alttarille saattaa? mikäs onkaan tämä kyseinen ikäraja sitten?

En minä paheksumaan ala, mutta puhtaanvalkoista hääpukua pitäisin outona valintana. Ja minusta isä voi saattaa alttarille aikuisenkin tyttären, joka ei vielä ole asustanut kenenkään miehen kanssa. Avoliitossa tai aiemmin naimisissa olleen tyttären saattaminen alttarille pistää kyllä naurattamaan. :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ds:
Voit laittaa valkoisen mekon mutta et kukkia päähän tai huntua.
ajattelin sellaista norsunluun tai kermanvaaleaa... mutta miksi ei kukkia päähän? huntukin olisi ollut kyllä pelastus kun marssisi naaman väri vaihdellen hermostuneena alttarille... :)

vieras
Huntua en laittais, mutta se on makuasia. Valkoisen puvun voi mun mielestä laittaa. Huntu on perinteisesti ollut neitsyen merkki, vaikka aika harva taitaa enää alttarille astellessa neitsyt olla.

vieras
sata vuotta sitten hääpuku oli monasti musta eikä hunnusta tietoakaan. Aika aikaa kutakin. Tekopyhää tuollainen neitsyen väri ajattelu varsinkin kun aika harva on oikeesti edes koskematon.

kdjhalöh
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
En minä paheksumaan ala, mutta puhtaanvalkoista hääpukua pitäisin outona valintana. Ja minusta isä voi saattaa alttarille aikuisenkin tyttären, joka ei vielä ole asustanut kenenkään miehen kanssa. Avoliitossa tai aiemmin naimisissa olleen tyttären saattaminen alttarille pistää kyllä naurattamaan. :)
Kuka sen morsion sitten alttarille saattaa? vai käveleekö yksin?

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Valkoinen hääpuku symbolisoi neitsyyttä. Että siitä vaan, jos olet neitsyt.
Niin, siis symboloi ja symboloi. Ihan kulttuurijuttu tä on. Vielä 1900-luvun alussa NEITSYTmorsiamilla oli nähkääs ihan mustat puvut jo vuosisatoja sitten ja sieltä lähtien. Kunnes tuli jenkkien "valkoinen on puhtauden ja neitsyyden väri"-jutut. Entä, jos on anaalineitsyt? eihän sitä kelleen tarvitse kertoa?

Entä, jos ei ole neitsyt, on asunut vuoden pari miehen kanssa ja on iältään 20 ja menee naimisiin, pitääkö silloin tehdä kanssa niinkuin ihmeelliset "symbolit" ja katvemerkitykset käskevät?

Huoh sentään jo.

Lissu
Harva sitä hääetikettiä kuitenkaan niin tarkkaan noudattaa. ;) Anna mennä vaan, laita sellainen puku kuin itse haluat!

Viime kesänä olin eräissä häissä missä morsian meni toista kertaa naimisiin, ei halunnut valkoista pukua. Musta se oli kyllä ihan ymmärrettävää ettei halunnut kahta kertaa naimisiin mennä valkoisissa.

vieras
En laittais ainakaan ihan tavallista perinteistä yksiväristä hääpukua, vaan sitten sellaisen missä on jo joku juju. Esim voimakkaan värinen kuvio helmassa tms.

Miun ystävällä oli 2 kierroksen häissä aivan ihanan upea punainen puku, jossa helman alta tuli näkyviin hiukan valkoista. Kukat oli kaikki valkoisia. Upea morsian ja kaunis kokonaisuus! Nää on tietysti makuasioita mutta nyt kun värikkyys on häissä muotia niin valitsisin jotain muuta kuin valkoista, ainakaan ihan siinä perinteisimmässä olomuodossaan olevaa pukua.

musta
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Saahan sen hunnun päähän laittaa mutta siinä vaiheessa jos se on naaman edessä, on se neitsyen merkki ja musta silloin tekopyhää jos ei kerran neitsyt ole.....
no en mäkään kehtaisi huntua laittaa!!!no huh, huh!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kdjhalöh:
Kuka sen morsion sitten alttarille saattaa? vai käveleekö yksin?
Voi se yksinkin kävellä, mutta yleensähän nuo tulevat sulhasensa kanssa käsikynkkää. :)

Yhteistyössä