onko siis avioerolakia muutettu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivänselvä asia??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivänselvä asia??

Vieras
Jotkut tuolla väitti,että nyt kun olen kotihoidontuella ja mies alkoi maksaa minunkin osuuden asuntolainasta. Olemme naimisissa ja lainat on otettu erikseen meidän ollessa avoliitossa ja kumpikin maksanut omansa ja saanut siitä verovähennykset. Nyt muutimme miehen nimen myöskin minun lainaani ensisijaiseksi velalliseksi ja mies hoitaa molempia sen aikaa kun taas palaan työelämään. Siis aika moni väitti että talo katsottaisiin osituksessa enemmän miehen omaisuudeksi ja kun minä olen aina luullut että avioeron sattuessa kaikki omaisuus jaetaan puoliksi. Olenko oikeassa? ps. sarkastinen huomautus(onko lapsi sitten avioeron sattuessa enemmän mun kun mä oon jäänyt sitä hoitamaan kotiin ja mun tulot on tippunut)

Jos katsotaan, että mies on tosiaan maksanut koko lainan ja sinä et ole perheen elatukseen osallistunut, voidaan avioerossa kohtuullistaa omaisuutta siten, että mies saa isomman osuuden asunnosta.

Ei se muuttunut ole, mutta eron sattuessa talo katsotaan miehen omaisuudeksi (siinä suhteessa mitä hän on siitä maksanut) yhteenlasketaan miehen omaisuus ja sitten sun omaisuus, se kummalla on enemmän maksaa sitten tasinkoa sille kummalla on vähemmän.

Esim talo on miehen omaisuutta arvo 200 000 e, sitten miehellä on auto arvo 10 000e, sulla on auto arvo 10 000e
Erotilanteessa miehen omaisuus on 210 000e ja sun 10 000e
miehesi maksaa sinulle tasinkoa niin että eron jälkeen molempien omaisuus on 110 000e

Lain mukaan yhteisten lasten hoitaminen otetaan kyllä huomioon eron tullessa.. eli mies ei pääse käärimään koko pottia taskuunsa sillä verukkeella, että vaimo on vain maannut kotona.

Kokemusta meinaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ei se muuttunut ole, mutta eron sattuessa talo katsotaan miehen omaisuudeksi (siinä suhteessa mitä hän on siitä maksanut) yhteenlasketaan miehen omaisuus ja sitten sun omaisuus, se kummalla on enemmän maksaa sitten tasinkoa sille kummalla on vähemmän.

Esim talo on miehen omaisuutta arvo 200 000 e, sitten miehellä on auto arvo 10 000e, sulla on auto arvo 10 000e
Erotilanteessa miehen omaisuus on 210 000e ja sun 10 000e
miehesi maksaa sinulle tasinkoa niin että eron jälkeen molempien omaisuus on 110 000e
just näin mäkin sen oon ymmärtänyt, ettei mitään väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Jos katsotaan, että mies on tosiaan maksanut koko lainan ja sinä et ole perheen elatukseen osallistunut, voidaan avioerossa kohtuullistaa omaisuutta siten, että mies saa isomman osuuden asunnosta.

No näinhän se ei mene muuta kuin korkeintaan erittäin lyhyissä avioliitoissa, joissa voidaan kohtuullistamista käyttää (ja varmasti riitatilanteessa oikeuden kautta).

Pakko kysyä, että miksi yleensäkin lähditte velallisen muutosta tekemään? Verovähennysten vuoksi eli laina on niin suuri, että osuuttasi ei olisi kotihoidontuki kattanut?

Alkuperäinen kirjoittaja päivänselvä asia??:
Jotkut tuolla väitti,että nyt kun olen kotihoidontuella ja mies alkoi maksaa minunkin osuuden asuntolainasta. Olemme naimisissa ja lainat on otettu erikseen meidän ollessa avoliitossa ja kumpikin maksanut omansa ja saanut siitä verovähennykset. Nyt muutimme miehen nimen myöskin minun lainaani ensisijaiseksi velalliseksi ja mies hoitaa molempia sen aikaa kun taas palaan työelämään. Siis aika moni väitti että talo katsottaisiin osituksessa enemmän miehen omaisuudeksi ja kun minä olen aina luullut että avioeron sattuessa kaikki omaisuus jaetaan puoliksi. Olenko oikeassa? ps. sarkastinen huomautus(onko lapsi sitten avioeron sattuessa enemmän mun kun mä oon jäänyt sitä hoitamaan kotiin ja mun tulot on tippunut)

Miksi muutitte miehen nimen lainaasi.

Meillä on asuntolainaa ja molemoien nimissä on omat lainapuoliskot.
Silloin kun olin äitiyslomalla ja kotihoidontuella, niin mies maksoi myös lainani samalla kuin omansa ja minä ostin tuloillani ruokaa, mutta emme me miehen nimeä lainaani vaihtaneet

Sitten kun menin töihin aloin taas lyhentämään lainaosuuttani

Yhteistyössä