Onko siinä jotain outoa, että tyttömme 2,5 v nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa ja joskus samassa sängyssäkin...?!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli aiemmin nukkui 2-vuotiaaksi asti omassa sängyssä, mutta sitten erinäisten syiden takia oli pari kk samassa sängyssä meidän kanssa ja sitten siitä tulikin jo tapa. Nukutin aina meidän sänkyyn tytön ja nukkui meidän välissä. Nyt tilan ahtauden takia on otettu tytön oma sänky meidän sängyn viereen ja alkaa siihen nukkumaan. Nukutan aina tytön, eli pötköttelen itse sängyllä niin kauan että nukahtaa... yöllä sitten saattaa siirtyä vielä meidän väliin.

Itseäni tämä ei haittaa, en raaskisikaan enää tyttöä omaan huoneeseen laittaa nukkumaan, kun ei sinne kerran halua.

Mutta montaa muuta tuntuu häiritsevän, siis tuttaviamme. Moni sanoo, että no, kyllä se varmasti kohta onnistuu yksin omassa huoneessa nukkuminenkin tms. Tai että teidän täytyy vaan laittaa se lapsi omaan huoneeseen, kyllä se tottuu...

onko muita joilla samanlainen järjestely kuin meillä? muita kommentteja?
Onko muita jotka nukuttavat vielä lapsensa, ts. ovat niin kauan paikalla että lapsi nukahtaa?

No hei, meillä 4 v. poika tulee mein keskelle nukkumaan melkein joka yö. Eikä haittaa ollenkaan. Muoks. Pojalla on kyllä oma huone ja sinne menee nukkumaan joka ilta, mutta jossain vaiheessa yötä köpöttelee äitin ja isin makkariin.

...
Kai se joitain haittaa. Meillä nimittäin kns vajaa kolme vuotias nukku omassa huoneessa, mut sit alko yöheräilyt, eikä ollu halua taistella niiden yli vaan siirryttiin samaan huoneeseen nukkuu. Ja lähes joka yö tyttö siirtyy kainaloon nukkuu.

Meillä tosin tilanpuuteki aiheuttaa tän.

vieras
Heh. Mun tuttavalla koko perhe nukkuu samassa sängyssä. Lapset on ekaluokkalainen ja 4v. Se on mun mielestä outoa. Lapset ei ole koskaan nukkunut omissa huoneissa. siksi eivät osaa/halua niihin nytkään siirtyä.

No ei oo outoa, jos on teille kaikille ok.
Meillä esikoinen nukkui vajaa 5-vuotiaaksi asti samassa huoneessa meidän kanssa ja nyt tulee vielä joskus omasta huoneesta väliin nukkuu.

Mä en ymmärrä miksi jotkut ottavat tän asian omaksi ongelmakseen, etenkin jos se ei ole ongelma ko. perheelle.

tissipapu
Ei ole outoa eikä erikoistakaan. Meilläkin olisi 2,5 v kanssa sama homma, ellei olisi tuota vauvaa, joka vie tilan meidän sängystä niin, että isompi on vapaaehtoisesti ruvennut nukkumaan omassa sängyssä. Kokeili muutaman kerran, mutta ei saanut nukuttua ahtaudessa!

YH-äiti
No mun 10 v poika nukkui mun vieressä vielä viime kesänä (tosin on kyllä omassa sängyssään nukkunut syntymästään asti)..jotenkin sille tuli vaan selanen vaihe, että pitää päästä äitin viereen nukkumaan :) Siinä saikin nukkua vuoden verran ennenkuin syntyi pikkusisko ja "täytyi" taas opetella nukkumaan omassa huoneessa, ettei siskon unet häiriinny (poika kova kuorsaamaan ja narskuttelemaan hampaita unissaan)..siskokaan (nyt 4kk) ei kylläkään nuku mun vieressä, mutta samassa huoneessa kylläkin omassa pinnasängyssään.

pumpel
Ei ole outuo. Kyllä meilläkin 3-vuotias nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa ja mitään kiirettä ei ole siirtää pois. Lapsen kanssa myös ollaan iltaisin niin kauan että nukahtaa.

Kun lapsesi on aikuinen, et varmasti sure sitä kuinka kauan annoit lapsesi nukkua vieressäsi. Ennemmin suret sitä, jos painostit pientä lasta olemaan itsenäinen ja iso etkä oikein itsekään ymmärtänyt kuinka kovin pieni toinen vielä olikaan.

:)
meillä toimitaan täsmälleen samalla lailla. lapsi nukkui tosiaan jo hyvin omassa huoneessaan ja muutti sitten meidän huoneeseen kun vauva syntyi. Meillä on kammari laidasta laitaan sänkyä kun toisella puolella pinnis ja toisella puolen 2 v ja hyvin nukuttaa kaikkia.
Samalla lailla nukutetaan lapsi illalla kun te ja ei aijotakkaan vielä hetkeen ainakaan muuttaa tapaa

meillä nukkuu 4v ja 2,5v samassa huoneessa. oma huone olis odottamassa mutta eivät vielä halua muuttaa, eikä väkisinkään laiteta. 2,5v nukahtaa usein kainaloon ja nostetaan omaan sänkyyn joka on 20cm päästä mun sängynpuolesta :whistle: 4v taas usein kömpii keskellä yötä väliin nukkumaan :heart:

Meillä tuli tyttö vielä 7 vuotiaanakin väliin nukkumaan. Vaikka sänky oli ollut omassa huoneessaan jo 3 vuotiaasta, ja sinne aina laitettu nukkumaan.

Sit se yks yö ihan itsekseen jätti tulematta väliin, eikä oo jälkeenpäin tullut, ellei painajaisia näe.

v
Jokainen tekee tottakai juuri niin kuin parhaaksi näkee. Huvittuneena kuitenkin seuraan perhettä jossa 5- vuotias esikoinen nukkuu joka yö vanhempien välissä, vaikka illalla omaan sänkyyn ensin nukahtaisikin. Nyt yrittävät opettaa lasta nukkumaan koko yön omassaan ja lapsi saa tulla vain joka toinen yö vanhempien väliin. erheeseen on tulossa toinen lapsi parin kuukauden kuluttua ja tälle vauvalle on kyllä rakennettu oma huone, mihin myös pinnasänky on sijoitettu. Ajatuksena siis, että vauva nukkuu omassa huoneessa (missä äiti myös käy imettämässä öisin) ja isosisko vanhempien välissä joka toinen yö. Mutta kukin tyylillään.

päiväkotinatsi
Meidän tytöillä ei ole koskaan ollut pinnasänkyjä. Perhepedissä nukutaan koko 4 henkinen perhe + kissa! Isommalla tytöllä on oma sänky sivuvaununa, mutta yleensä hän nukkuu mun kainalossa ja pienempi meidän vanhempien välissä. Omaan huoneeseen ei ole mitään kiirettä nukkumaan ja ainakaan sinne ei pakoteta!

Meillä nukkuu samassa sängyssä parhaillaan minä, mies, 6v., 3v. ja 1v8kk tytöt ja 4 kissaa.
Koira ei nykyään enää änge sekaan, kun sillä tulee liian kuuma.

Mä en ymmärrä, miten sen tarttee ketään muuta rassata, missä ja miten kukakin nukkuu. EIkö pääasia ole, että kaikki saa unta ja on mukava olla?

Voitte kivittää tästäkin vaikka, mutta mä annan ton 6-vuotiaan myös "vaeltaa". Se saattaa nukkua 2 viikkoa olohuoneen lattialla Helinä Keiju-teltassaan, ja sitten vetää patjan ruokapöydän alle ja nukkua siinä viikon. Joskus vetää muutaman yön sikeitä sohvalla, parhaillaan se nukkui viikon yläkerran portaiden kolmannella rappusella.
Mulle on pääasia, että nukkuu riittävästi ja hyvin.

jk
Meidän 3 v 1 kk kaksoset nukkuvat välissämme joka yö. Hirveän taistelun kanssa saamme ne illalla nukahtamaan omiin sänkyihin, mutta aamuyöllä tulevat väliin. olemme sen takia hankkineet leveän sängyn, koska emme jaksa kannella lapsia joka yö monta kertaa takaisin omiin sänkyihin.

Teemme siis mitä vaan katkeamattomien omien uniemme takia (!)

Ei ole outoa. Meilläkin esikoinen nukku melkein 3v asti meidän kans samassa huoneessa, ja sit vasta meni omaan huoneeseen. Ja saa kuopuskin nukkua samassa makkarissa. Tosin, meillä molemmat lapset nukkuu omissa sängyissään, joskus harvoin esikoinen tulee aamulla viereen, kuopus yleensä nostetaan kainaloon unia jatkamaan aamulla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Meidän 3 v 1 kk kaksoset nukkuvat välissämme joka yö. Hirveän taistelun kanssa saamme ne illalla nukahtamaan omiin sänkyihin, mutta aamuyöllä tulevat väliin. olemme sen takia hankkineet leveän sängyn, koska emme jaksa kannella lapsia joka yö monta kertaa takaisin omiin sänkyihin.

Teemme siis mitä vaan katkeamattomien omien uniemme takia (!)
Kun kaksosista on kyse, niin ratkaisu voisi olla yhteinen sänky lapsille. Tätä tiedän käytettävän monissa kaksosperheissä ja myös perheissä joissa lapsilla on tosi pieni ikäero. Siis siinä tapauksessa, että haluatte vielä kokeilla :)

Meillä on tyttö ollut viimeisen vuoden hirveän levoton ja huono nukkuja. Vauvana nukkui vaikka missä metelissä ja nukkui jopa kokonaisia öitä, mutta ei enää sen jälkeen kun eka hammas alkoi puhjeta.
Mies on töissä ja tosi huono nukkuja, herää helposti ja ei saa sitten enää unta, joten ihan käytännön ja perheen mielenterveyden takia meillä mies nukkuu arkisin sohvalla tai vierashuoneessa. Tyttö minun kanssani. Tarkoitus oli koettaa omaan sänkyyn koko yöksi, mutta mä en tän ison mahani kanssa ala kymmentä kertaa yössä nousemaan sängystä, joten kaikki nukkuu meidän perheessä hyvin kun tyttö nukkuu minun vieressä ja mies omassa rauhassa.
Tämä ei ole meille mikään ongelma, tyttö nukahtaa kyllä omaan sänkyynsä ja otan hänet sitten viereen kun menen itse nukkumaan. Eli illat kupotetaan miehen kanssa kaksistaan sohvalla ja ei meillä hellyys/seksielämä ole mihinkään kadonnut vaikka arkisin erillään nukutaankin. Mutta olemme myös törmänneet erinäisiin ennakkoluuloihin kuivahtaneesta suhteesta tai ainakin siihen ajautuvasta, siis jotkut tuttumme äimistelevät ratkaisuamme ja ovat ihan kauhuissaan erillään nukkumisesta.....

vieras
Meillä kolmevuotias tulee lähes joka yö jossain vaiheessa meidän huoneeseen nukkumaan hänen ja isosiskon yhteisestä huoneesta, joskus jos alkuillasta, joskus aamuyöllä.
Minua ja miestä ei häiritse yhtään, mutta kuten ap:kin kirjoitti niin monia ulkopuolisia asia tuntuu häiritsevän. Itse ajattelen niin että se aika kun lapsi viereen haluaa on niin lyhyt että nukkukoon vieressä ihan niin usein ja pitkään kun haluaa.

ihan tavallista
Ihan tavallista mun mielestä ja riippuu tosi paljon lapsestakin miten paljon läheisyyttä kaipaa. Meillä poika kömpi sänkyymme 4-vuotiaaksi, kunnes pikkusisarus syntyi ja sitten alkoi nukkua omassa huoneessa joka yö (nukahti omaan huoneeseen sitä ennenkin). Pikkusisko nukkui samassa huoneessa ja usein vieressä niin kauan kunnes seuraava lapsi, joka nukkui alusta asti omassa sängyssä siirrettiin omaan huoneeseen parivuotiaana ja vasta silloin alkoi 5-vuotias sisko nukkua omassa sängyssä ja yhteisessä huoneessa pikkusiskonsa kanssa.
Jos joku asia sopii perheelle, niin ei tuttavien mielipiteitä kannata hirveästi kuunnella. Joku voi kokea ettei voi nukkua samassa sängyssä tai huoneessa esim. vauvankaan kanssa ja toinen taas ei voi nukkua ellei vauva ole kuulo-ja näköyhteydessä. Minuakin ihmetyttää yksi perhe, jossa vastasyntynyt laitetaan heti omaan huoneeseen, mutta se taas on heidän tapansa.

Yhteistyössä