Onko siellä muita, joilla vaikeuksia saada toista lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja demi:
ihaa-aasi: eikö ivf kuuluu hoito takuusseen...siis pitäis päästä 6kk sisällä hoitoon . Tai olenko ymmärtänyt ihan väärin??? sanokaa jos olen ihan väärässä..
Heips!
Ei meille ainakaan mitään hoitotakuusta ole puhuttu :/ Sanottu vaan on että jonot on 6-8kk (Oys)
Onko sillä sitten merkitystä kun sairaala vaihtuu?

Ei täällä muuten sattuisi olemaan ketään keski-pohjanmaalta? Mietin vaan, että missä täällä hoidetaan lapsettomuustutkimukset? Yksityinen puoli kiinnostaisi enemmän näin aluksi. Vai pitääkö lähteä Ouluun asti?

Minä varasin reilun kuukauden päähän ajan yksityiselle gynelle, mutta rupesin miettimään, että olisiko pitänyt ottaa selvää kuka täällä päin on lapsettomuuteen erikoistunut.

me ollaan kokkolasta käytiin tutkimukset keskus sairaalassa ja sieltä saatiin lähete oulun väestöliitolle hoitoon koska täällä ei tehdä hoitoja täältä kyllä jossain tapauksissa saattaa saada lähetteen myös oys:iin hoitoon. ei keskus sairaalaan ollu tutkimuksiinkaan hirveetä jonoa jos sitä mietit ja keskus sairaalaan saatiin lähete tavalliselta terveyskeskus lääkäriltä (me ollaan julkisella kun julkinen on edullisempi)

Kokkolasta minäkin olen. Sanatorille varasin ajan gynelle. Voiko hän laittaa lähetteen tuonne väestöliittoon, mitä luulet?

Julkinen on varmasti edullisempi, minua vain ahdistaa tämä asia nyt ja haluaisin edetä mahdollisimman nopeasti. Ikääkin kun kumminkin jo on. Kuinka nopeasti saitte keskussairaalaan lähetteen, muistatko?

väestöliittoon pääsee ilman lähetettäkin mutta en muista miten meillä meni kun käytiin jo 2004 tutkimukset ja hoitojen aloitus mutta meidän ystävällä joka ihan vasta kävi niin ekasta käynnistä noin 6kk ja oli eka hoitokerta se kun riippuu siitäkin kuinka nopeasti syy lapsettomuuteen selviää väestöliittoon on muutaman kuukauden jono (uusilla), en usko että sanatorin lääkäri vois antaa samaa lähetettä kuin keskus sairaala kun se keskussairaalan lähete on sama kuin maksusitoumus mutta jos haluat niin keskus sairaalassa on kaks hoitajaa jotka on ihan lapsettomia varten siellä niiltä vois saada paremmin asioista varmuutta

meille ainakin sanottin heti puhelimessa, kun juttelin hoitajan kanssa....ennen kun edes olen ollut ensimmäisellä lääkäri´käynillä (mikä tulee olemaan 9.10) että siitä päivästä kun olen ollut ensimmäisellä lääkärikäynnillä...niin siitä lasketaan 6kk hoitotakuuseen...siis ymmärsin että 6kk sisällä tapahtuu jotai!!!??? olen menossa hki naistenklinikalle.

Hei Meri-77 ja muutkin, minä myös -77 yhden lapsen äiti. Tyttö sai alkunsa kolmen vuoden yrittämisen jälkeen koeputkihedelmöityksellä ja konttailee nyt tuossa lattialla, ikää 8 kk. En vielä tiedä, lähteekö toinen lapsi alulle itsekseen vai joudutaanko taas hoitoihin. Suhtaudun hoitoihin kuitenkin positiivisesti, antoivathan ne meille tuon ihanan tytön! Aluksi yritettiin luomuna kaksi vuotta, ennen kuin varasin ajan Väestöliittoon. Jälkeenpäin olen harmitellut vain sitä, miksi odotin niin kauan kun lapsen kaipuu oli kova. Jokainen tietää tilanteensa parhaiten, mutta itse kannustan kyllä hakeutumaan hoitoon jollei parissa vuodessa tärppää ja jos toisen lapsen haluatte. Hoidot ovat rankkoja, etenkin IVF ja ICSI mutta vähemmälläkin voi toki onnistua! Rohkeasti vain, ainakin Oulun Väestöliiton klinikan henkilökunta on aivan ihanaa ja kannustavaa!

inssi eli inseminaatio on helpoin hoito siinä pestyt siittiöt viedään katetrilla kohtuun inseminaation voi tehdä omaan kiertoon tai hormooni avusteisesti, ivf on koeputki hoito missä munasolut kerätään (punktio) ja munasolut ja siittiöt hedelmöittyy astialla (mikroskoopin alla) jonka jälkeen valmis alkio viedään katetrilla kohtuun icsi on mikroinjektio hoito muuten sama kuin ivf mutta siittiöistä valitaan yksi mikä viedään neulalla munasolun sisään (hedelmöitys) ja samoin kuin ivf hoidossa valmis alkio siirretään kohtuun ivf ja icsi on hoidoista rankimmat suurten hormoonimäärien vuoksi, muna soluja tulee enempi kuin normaali kierrossa jos jotain meni väärin niin korjata saa, minä olen asiat näin ymmärtänyt ja vastasin sen mukaan

Yhteistyössä