Onko siellä ulkomailla nyt niin erikoista? Emme lomaile ja sekös rassaa veljeni vaimoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei matkahaluja.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
käynyt Turun linnassa tai Hämeen linnassa tai Suomenlinnassa tai Kalajoen hiekoilla tai Oulun Nallikarissa tai Kainuun Hossassa tai Kolilla tai Aulangolla tai Snappertunassa tai Porvoossa vaikka etanaravintolassa ja Runebergin syntymäkodissa tai vanhassa Raumassa tai Maarianhaminassa tai Saanalla tai....

Suomesta löytyy aivan käsittämättömän paljon mahtavia matkailupaikkoja. Ei aina tartte mennä merta edemmäs kalaan... :)

Tää on ihan totta. :) Suomessa on todella paljon kauniita ja mielenkiintoisia paikkoja. Kivointa on kun monet on sellasilla etäisyyksillä että niiden tutustumiseen saattaa riittää vaikka viikonloppu. :)

No hyvä. Olet siis tehnyt muutakin, kuin "ajatellut ekologisuutta". :)

Tarkoitin tuolla että mun jutut on sellasia hyvin paljon pienempiä kuten kauppaan otan aina kauppakassin enkä osta joka kerta muovikassia, kierrätän sen minkä voin, suosin luomu- ja lähiruokaa jos mahdollista ym. Olisi silti vitsi jos väittäisin kirkkain silmin olevani ekoihminen ja elämänvalintojen perustuvan täysin ekologisuuteen.

Ymmärrän ap:ta. :)

Itseä kyllä tavallaan kiinnostais nähdä monia paikkoja, mutta sit taas toisaalta ei niin paljoa että viitsis paljo rahaa tuhlata siihen jatkuvaan matkusteluun. Ja stressaisin vaan kaikkea, entä jos tapahtuu sitä tai tuota, tai miten toimitaan missäkin, jne. :D Jospa joskus pääsis käymään jossain paratiisisaarella, tai sit jos jossain on joku todella mielenkiintoinen tapahtuma, ni sinne.

Kotimaan matkailuki tahtoo mennä siihe että ajellaan paikasta toiseen, lopulta kyllästytään ja ajetaan puolen suomen halki kotia nukkumaan ku ei viitsitä enää olla yötä missään muualla. :D Ja ajettiinpa Norjastakin yötä myöten suoraan kotiin. :D

Luulen, ettei se ulkomaan matkailukaan niin hohdokasta oliskaan... Onhan suomessakin paikkoja joista sanotaan että on niiiin hienoa ja kannattaa ehdottomasti mennä, kuten Punkaharju tai joitaki kansallispuistoja, eikä me niissä mitään niin erityistä nähty... Tai joku vanha kaupunki...kuvistaki voi katsoa. ;)

Tai ehkä me ei vaan osata reissata oikein. :D

Viimeksi muokattu:
Itse en käsitä ihmisiä, jotka kokevat naljailuna erilaisen elämäntavan kuin heillä itsellään on. Tai jos ei naljailuna niin sitten elvistelynä omilla asioillaan...

Meillä on miehen veljen vaimon kanssa jutut kovin vähissä kun omista asioista ei voi puhua ja ikuiset navettajaarittelut ei enää kymmenen vuoden jälkeen oikein jaksa innostaa.

Tama on minusta hyvin sanottu.

Kylläpä on ketju täynnä katkeria kommentteja ja nimenomaan niiltä, jotka eivät ole matkustelleet. Jos teitä ei itseänne liikuta matkailu niin miks teitä liikuttaa se että joku muu matkailee?

siis että miksi liikuttaa se, että toiset jotka kehtaavat tuhlata omaan perseeseensä lastensa viimeisiä mahdollisuuksia elää tällä planeetalla ja sen lisäksi vielä tulevat kertomaan, että toiset jotka eivät näin tee ovat jotenkin vähemmän sivistyneitä. Kun minusta asia on täysin päinvastoin. Matkailusta ei ole mitään sivistystä kukaan saanut sen jälkeen kun matkustaminen aloitettiin lentämällä, junamatkailu voisikin olla vähän toista.

Hah, tuo Ap:n kirjoitus taitaa koskea minua ;) Ainakin mieheni sisko on juuri tuollainen, heh. Tosin ihan kaikki ei jutussa täsmää, mutta kuitenkin.

Olen itse asunut kuutisen vuotta ulkomailla, opiskellut ja työskennellyt. Tietynlainen kaukokaipuu ja uteliaisuus on iso osa luonnettani. Rakastan lukea, tutkia uusia asioita ja matkustaa. Lapsia on neljä, joista kaksoset alle vuoden, joten ei tässä nyt olla reissattu viime kesän kotimaan kahtaviikkosta ja paria Ruotsin reissua lukuunottamatta viimeisen vuoden aikana. Mutta kyllä myönnän haaveilevani vähän väliä jonnekin.

Ollaan miehen kanssa reissattu paljon, minä enemmän kuin hän. Häntä ei niin kovin kiinnosta, eikä tykkää lentää ekologisista syistä. Ollaankin suunnittelemassa ensi syksyllä reilireissua, itse olen tehnyt sen pari kertaa joskus 90-luvulla. Mahtaa tulla erilainen reili kun mukana on neljä alle 6v lasta :)

Ja mitä otsikkoon tosiaan tulee, on siellä ulkomailla erikoista. Kyllä se viikon Kanariankin reissu avartaa mieltä ja antaa ajateltavaa. Kaikki kun ei siellä makaa vaan rannalla tai altaalla. Eri Kanarian saarilla on vaikka mitä. Löytyy yliopistokaupunkia ja kasvitieteellistä puutarhaa, erinomaisia luontokohteita, museoita jne. Onhan se ihan eri mennä esim. tapasbaariin syömään lasten kanssa, tilata erilaisia herkkuja ja istua iltaa "espanjalaiseen tyyliin" myöhään illalla, kuin käydä Hesessä, näin kärjistäen. Onhan se elämä erilaista muissa maissa, jo Tukholmaan tai Tallinnaan matkustaessa sen huomaa. Antaa se erilaista perspektiiviä elämään, niin aikuisille ja lapsillekin.

Ollaan myös matkusteltu paljon Suomessa, asuntovaunulla ja -autolla, junalla ja omalla autolla. Ollaan yövytty luonnon- ja kansallispuistoissa teltassa lasten kanssa, mökeissä, laavuilla, hotelleissa, leirintäalueilla, Norjan rannikolla puskaparkissa jne. Tuokin on sitä vaihtelua arkeen, ei aina tarvitse matkustaa kauas. Suomessa on upeita paikkoja ja harmi jos lapset näkevät vain esim. sitä Phuketin rantaa ja rantakatua, toki sekin on uutta ja ihmeellistä.

Suosittelen kyllä kokeilemaan matkailua. Itse janoan uusia kokemuksia vaikka kotona vietämmekin erittäin askeettista, rauhallista ja leppoisaa elämää. Elämme myös niin ekologisesti kuin maalla okt:ssa voi elää, pyrimme omavaraisuuteen ja elämmme simppeliä elämää. Tykkäämme käydä museoissa, näyttelyissä, teatterissa, elokuvissa jne, ystäväpiiriin kuuluu paljon alan ihmisiä joten sitäkin kautta kaikki tuon suuntainen tulee luonnostaan osaksi elämäämme.

Jokainen tyylillään, eikä pidä lokeroida ihmisiä mieltymysten mukaan. Mutta kyllä minulla hieman kalskahtaa jonkin sortin kateus Ap:n tekstistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;22451246:
Hah, tuo Ap:n kirjoitus taitaa koskea minua ;) Ainakin mieheni sisko on juuri tuollainen, heh. Tosin ihan kaikki ei jutussa täsmää, mutta kuitenkin.

Olen itse asunut kuutisen vuotta ulkomailla, opiskellut ja työskennellyt. Tietynlainen kaukokaipuu ja uteliaisuus on iso osa luonnettani. Rakastan lukea, tutkia uusia asioita ja matkustaa. Lapsia on neljä, joista kaksoset alle vuoden, joten ei tässä nyt olla reissattu viime kesän kotimaan kahtaviikkosta ja paria Ruotsin reissua lukuunottamatta viimeisen vuoden aikana. Mutta kyllä myönnän haaveilevani vähän väliä jonnekin.

Ollaan miehen kanssa reissattu paljon, minä enemmän kuin hän. Häntä ei niin kovin kiinnosta, eikä tykkää lentää ekologisista syistä. Ollaankin suunnittelemassa ensi syksyllä reilireissua, itse olen tehnyt sen pari kertaa joskus 90-luvulla. Mahtaa tulla erilainen reili kun mukana on neljä alle 6v lasta :)

Ja mitä otsikkoon tosiaan tulee, on siellä ulkomailla erikoista. Kyllä se viikon Kanariankin reissu avartaa mieltä ja antaa ajateltavaa. Kaikki kun ei siellä makaa vaan rannalla tai altaalla. Eri Kanarian saarilla on vaikka mitä. Löytyy yliopistokaupunkia ja kasvitieteellistä puutarhaa, erinomaisia luontokohteita, museoita jne. Onhan se ihan eri mennä esim. tapasbaariin syömään lasten kanssa, tilata erilaisia herkkuja ja istua iltaa "espanjalaiseen tyyliin" myöhään illalla, kuin käydä Hesessä, näin kärjistäen. Onhan se elämä erilaista muissa maissa, jo Tukholmaan tai Tallinnaan matkustaessa sen huomaa. Antaa se erilaista perspektiiviä elämään, niin aikuisille ja lapsillekin.

Ollaan myös matkusteltu paljon Suomessa, asuntovaunulla ja -autolla, junalla ja omalla autolla. Ollaan yövytty luonnon- ja kansallispuistoissa teltassa lasten kanssa, mökeissä, laavuilla, hotelleissa, leirintäalueilla, Norjan rannikolla puskaparkissa jne. Tuokin on sitä vaihtelua arkeen, ei aina tarvitse matkustaa kauas. Suomessa on upeita paikkoja ja harmi jos lapset näkevät vain esim. sitä Phuketin rantaa ja rantakatua, toki sekin on uutta ja ihmeellistä.

Suosittelen kyllä kokeilemaan matkailua. Itse janoan uusia kokemuksia vaikka kotona vietämmekin erittäin askeettista, rauhallista ja leppoisaa elämää. Elämme myös niin ekologisesti kuin maalla okt:ssa voi elää, pyrimme omavaraisuuteen ja elämmme simppeliä elämää. Tykkäämme käydä museoissa, näyttelyissä, teatterissa, elokuvissa jne, ystäväpiiriin kuuluu paljon alan ihmisiä joten sitäkin kautta kaikki tuon suuntainen tulee luonnostaan osaksi elämäämme.

Jokainen tyylillään, eikä pidä lokeroida ihmisiä mieltymysten mukaan. Mutta kyllä minulla hieman kalskahtaa jonkin sortin kateus Ap:n tekstistä.

Miten sellainen saa enemmän uutta ajateltavaa joka menee kasvitieteelliseen, museoon, näyttelyyn ja teatteriin kanarialla, kuin sellainen, joka menee omassa kotikaupungissa tai lähikaupungissa näihin syyslomalla?

Miksi sellainen, joka ylipäänsä lähtee kotoa pois, on jotenkin fiksumpi kuin sellainen, joka lukee, opettelee soittamaan, kehittää itseään kotona?

kyllä se matkailu vaan avartaa ja on yleissivistystä. Lapsillekin tekee oikein hyvää nähdä millaista muualla on. Ei sitä kuvista pysty ymmärtämään, kyllä se pitää ihan paikanpäällä todeta. Minä rakastan matkustelua, varsinkin nyt kun on lapsia! Niin kotimaassa kuin ulkomailla. Minusta on aivan ihanaa antaa elämyksiä lapsilleni. He ovat nyt sen ikäisiä, että osaavat jo nauttia kaikesta tuollaisesta (4,5v ja 6v ) varsinkin 6v poika on erittäin innostunut historiasta ja museoista jne jne. Kotimaassakin on niin paljon nähtävää, että kyllä ainakin oma maa täytyy oppia tuntemaan!

No....asun nyt yli 20 vuotta ulkomailla, olen saanut asua monissa maissa, matkustella. Olen siita kiitollinen, etta tammoinen mahdollisuus minulla on ollut, ja on edelleenkin.
MUTTA: en tunne itseani sen fiksummaksi kuin..???Niin: verrattuna kehen??
Miksi matkustelen?Minulle lomailu ' kotimaassa' (missa kotimaa sitten onkin) ei ole lomailua. Haluan irti arjen kuvioista, je se ei onnistu kaupunki kaksiossani.
Naen elaman, niin oman kuin muidenkin, varityskirjana: jokainen kayttaa niita vareja varittamiseen, joista pitaa. Joillakin paavarit ovat sinivalkoiset, ihanaa!!!Ja jotkut tarvitsevat varien sekasotkua.
Ei ole oikeaa tai vaaraa tapaa lomailuun. On vain erilaisia tapoja.
Suvaitsevaisuutta ja valoa!!
Syysterveiset harmaasta Amsterdamista.

Matkailin aikoinani lapsena vanhempieni kanssa ja ilman heitä ympärri maailmaa, taisi yli 20 maata olla. Nyt voisin matkustella, mutta ne matkat maksaa monta rahaa eikä sitä niin vain viidelle henkilölle ole. Pitäisi maksaa itse matkat, perillä oleminen ja kai sieltä jatain olisi kiva tuoda matkamuistonakin. Ei matkustella ei, mutta enpä ole siitä niin pahoillani.

no en kyllä kehuskelisi millää sivistyksellä, jos matkustelee noihin turistirysiin, ei siellä mitään paikallisesta kulttuurista ole jäljelläkään. on se hieno varmaan sit töissä/koulussa/baarissa kehuskella kun on niin sivistynyt ja ymmätää muiden maiden kulttuureita ja maailmaa nähnyt kun on viikon pari vuodessa jossakin turkin alanyassa omat ruisleivät,kahvit ja teet mukanaan, illat istutaan suomikaraokebaarissa suomalaisia lauluja laulellen muiden suomalaisten kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22451273:
Miten sellainen saa enemmän uutta ajateltavaa joka menee kasvitieteelliseen, museoon, näyttelyyn ja teatteriin kanarialla, kuin sellainen, joka menee omassa kotikaupungissa tai lähikaupungissa näihin syyslomalla?

Miksi sellainen, joka ylipäänsä lähtee kotoa pois, on jotenkin fiksumpi kuin sellainen, joka lukee, opettelee soittamaan, kehittää itseään kotona?

No otetaanpa rautalanka käyttöön.

Eli eiköhän joka maassa ole ne omimmat ruokakulttuurit, omanlaiset museonsa (verrataan nyt vaikka Kansallismuseota, Atskia, Lontoon National Gallerya, Nyc:n Museum of Modern Art:ia, Van Gogh:in museota Damissa) tai teatteritarjontansa (Lontoon Shafterbury Avenuen eri musikaalit, Broadway tai vaikka Itä-Lontoon pikku teatterit) verrattuna mitä Suomessa esim. musikaaleista on tarjontaa) yms. Jokaisella omat vivahteensa, erikoisuutensa.

Ei kai kukaan ajattele että jos on käynyt Kansallismuseossa Suomessa, ei muiden maiden tai muiden kaupunkien museoilla ole mitään annettavaa?

Sama pätee ruokakulttuuriin. On varmaan eri asia syödä Intiassa intialaista ruokaa, kuin käydä Helsingissä "intialaisessa" syömässä. Toki monet ei eksy sinne intialaiseen Suomessakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;22451740:
No otetaanpa rautalanka käyttöön.

Eli eiköhän joka maassa ole ne omimmat ruokakulttuurit, omanlaiset museonsa (verrataan nyt vaikka Kansallismuseota, Atskia, Lontoon National Gallerya, Nyc:n Museum of Modern Art:ia, Van Gogh:in museota Damissa) tai teatteritarjontansa (Lontoon Shafterbury Avenuen eri musikaalit, Broadway tai vaikka Itä-Lontoon pikku teatterit) verrattuna mitä Suomessa esim. musikaaleista on tarjontaa) yms. Jokaisella omat vivahteensa, erikoisuutensa.

Ei kai kukaan ajattele että jos on käynyt Kansallismuseossa Suomessa, ei muiden maiden tai muiden kaupunkien museoilla ole mitään annettavaa?

Sama pätee ruokakulttuuriin. On varmaan eri asia syödä Intiassa intialaista ruokaa, kuin käydä Helsingissä "intialaisessa" syömässä. Toki monet ei eksy sinne intialaiseen Suomessakaan.

aivan samaa mieltä!

no en kyllä kehuskelisi millää sivistyksellä, jos matkustelee noihin turistirysiin, ei siellä mitään paikallisesta kulttuurista ole jäljelläkään. on se hieno varmaan sit töissä/koulussa/baarissa kehuskella kun on niin sivistynyt ja ymmätää muiden maiden kulttuureita ja maailmaa nähnyt kun on viikon pari vuodessa jossakin turkin alanyassa omat ruisleivät,kahvit ja teet mukanaan, illat istutaan suomikaraokebaarissa suomalaisia lauluja laulellen muiden suomalaisten kanssa :D

Ja tuoko on ainoa tapa viettää lomaa esim. Turkissa?

Mitäs jos matkailija viikon aikana tutustuu roomalaisen kulttuurin jättämiin jälkiin, raunioihin, siihen mahtavaan historiaan mikä Turkillakin on? Tutustuu turkkilaiseen ruokakulttuuriin, elämäntapaan, uskontoon? Käy vaeltamassa luonnossa, merellä tai sukellusretkellä. Vuokraa auton ja käy aidoissa pikkukylissä syömässä ja tutustumassa paikalliseen elämään?

[QUOTE="mie";22451867]no eiköhän aika moni vaan käy siellä suomibaarissa karaokea laulamassa, kuten siinä turkki-tv-ohjelmassa :D[/QUOTE]

ei kyllä todellakaan käy. itse olimme viime kesänä Turkissa enkä edes nähnyt mitään suomibaareja enkä mitään muutakaan suomalaisuuteen liittyvää. kannattaa hiukan avartaa sitä näkemystä. Tv-ohjelmat eivät ole kovin luotettavaa informaatiota. Varsinkaan tuollaiset joissa oikein hakemalla haetaan kaikkea sontaa :)

Minulla taukoamaton matkakuume. Kun edelliseltä reissulta tulen niin jo lentokentällä tekisi mieli lähteä uudestaan. Kotimaa nähty niin moneen kertaan jo lapsena, joten siksi suuntaan aika usein lasten kanssa ulkomaille.

[QUOTE="vieras";22447694]Kyllä mun mielestä ihminen on aika juntti jos ei halua yhtään maailmaa nahdä.[/QUOTE]

Ketjua tämän pitemmälle lukematta kommentoin, että minä olen matkustellut paljonkin, ja mitä enemmän matkustelen, sitä enemmän tulen siihen tulokseen, että siellä "ulkomailla" ei todellakaan ole mitenkään erikoista. Sen sijaan totean, että kyllä mulla on kotona kaikki hyvin. :)

Minua ärsyttää nämä jotka ovat käyneet kerran Kanarialla ja sitten ollaan niin olevinaan ja vingutaan että kyllä Suomessa on kamalaa ja pimeää ja harmaata ja voi että kun pääsis taas sinne ja sinne. Muuttaisivat pois, jos ei kelpaa.

luin vaan avauksen, en muita kommentteja.

mutta mieleeni tuli että oletko koskaan matkustellut? minusta on outoa, jopa junttia ettei tahdo nähdä maailmaa. ja kysymykseesi onko siellä niin ihmeeellistä, niin kyllä. on aivan mahtavaa nähdä vierasta kulttuuria, mahtavia maisemia, syödä erilaista ruokaa, jutella ihmisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja äänestä ja voita;22451952:
Ketjua tämän pitemmälle lukematta kommentoin, että minä olen matkustellut paljonkin, ja mitä enemmän matkustelen, sitä enemmän tulen siihen tulokseen, että siellä "ulkomailla" ei todellakaan ole mitenkään erikoista. Sen sijaan totean, että kyllä mulla on kotona kaikki hyvin. :)

Minua ärsyttää nämä jotka ovat käyneet kerran Kanarialla ja sitten ollaan niin olevinaan ja vingutaan että kyllä Suomessa on kamalaa ja pimeää ja harmaata ja voi että kun pääsis taas sinne ja sinne. Muuttaisivat pois, jos ei kelpaa.

no eihän se poista suomesta nauttimista jos haluaa joskus muuallekin, tai valittaa pimeydestä. kun tosiasia kuitenkin on että suomessa on paljon ns kaamosmasennusta, se on ihan oikea "vaiva" ei mikään leikkijuttu. monilla masennukseen taipuvaisella ihmisellä masennus iskee juurikin tähän pimeimpääm vuodenaikaan. mutta kuinka moni tahtoo oikeesti muuttaa pois? jättää ystävät, suku, kaikki.....

Yhteistyössä