Onko sektion jälkeen pahoja jälkisupistuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinntostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinntostunut

Vieras
Tuli vain mieleeni, kun minulla on ihan järkyttävät jälkisupparit toisen lapsen synnytettyäni, että onkohan keisarinleikatuilla äideillä myös pahoja jälkisupistuksia. Vaikuttaakohan siis synnytystapa jotenkin jälkisupistuksiin?

Mulla oli aika pahoja, todella inhottavia ja yäk yäk kun muistelenkin.
Nyt mulla kierukka ja joskus tulee samantapaisia toki lievempiä muljahduksia vatsassa.
(Mulla oli kiireellinen sektio ja synnytys eteni normaalisti kunnes vauvalle tuli ahdinko ja avauduin 9-10 senttiin)

En tiedä oisko suunnitellussa sitten eri juttu kun ei ole ollut supistuksia muutenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
minulla ei ollut ainoatakaan jälkisupistusta sektion jälkeen

ei mullakaan :/

en ole koskaan tuntenut yhtäkään supistusta, en ennen sectiota, enkä sen jälkeenkään

en minäkään, vaikka synnytystä yritettiin käynnistää vuorokauden ajan ennen sektiota

Kysymys olisi varmaan pitänyt kohdentaa uudelleensynnyttäjiin, koska esikoisen jälkeen harvoin tulee jälkisupistuksia. Ei minullakaan esikoisen jälkeen ollut kuin muutama pieni jälkisupistus. Toisen jälkeen jälkisupistukset kestivät useita päiviä. Imetyksen olivat yhtä tuskaa, kun edes kipulääkkeet eivät tepsineet imetyksen aiheuttamiin supistuksiin.

Mä en muista, että mulla olis ollu jälkisuppareita esikoisen hätäsektion jälkeen.
Kuopuksen alatiesynnytyksen jälkeen niitä kyllä oli... mulle ei niistä ollu kukaan kertonu etukäteen ja olin ihan paniikissa, ku pelkäsin, että mussa on joku vikana :o

varmaan niitä jälkisupistuksia on kaikilla, pitäähän kohdun supistua takaisin normaaliin kokoonsa olipa synnytystapa sitten mikä tahansa. Se on sitten itse kunkin kipukynnyksestä kiinni miten kivuliaina ne tuntee. Itse olen käynyt läpi kolme sektiota ja kerta kerralta jälkisupistukset ovat olleet kivuliaampia, tosin jo haavakivunkin takia olen saanut kipulääkitystä alkuun sen verran että pahin terä kivusta on onneksi saatu pois. Nyt viimeisimmän sektion jälkeen jälkisupistukset alkoivat jo heräämössä tuntumaan kun puudutus väheni, mutta heti sain kipulääkecocktailin joka todella tehosi

En osaa verrata kun en ole alatiesynnytystä kokenut. Mutta kolme sektiota takana ja kaikissa tullut.

Ei tosiaan ollut kukaan etukäteen varottanut ja kipeetä teki. Mutta viimeisessä helvetilliset hartiapistokset voitti kaiken muun kivun.

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Minä en edes tiennyt että sellaisia kuin jälkisupparit on... :(

Ennenkuin nyt.

Oksitosiini (jota erittyy mm. imettäessä) saa kohdun supistelemaan.

Kohdun pitää tietenkin supistua entiseen mittaansa synnytyksen jälkeen. Ei se kyllä ole kipukynnyksestä kiinni, miten tuskallisia jälkisupistukset ovat, vaan ihan yksilöllinen ominaisuus. Tuskinpa sentään uudelleensynnyttäjien kipukynnys laskee jokaisen synnytyksen myötä.

Itselläni esioisen synnytys oli tuskainen, mutta jälkisupparit olemattomat. Kakkonen taas syntyi nopeasti ja helposti, ja jälkisupistukset olivat pahemmat kuin itse synnytys. Ne alkoivat välittömästi vauvan syntymän jälkeen. En päässyt jaloilleni ennen kuin olin saanut kipupiikin.

Esikoinen leikattiin ja silloin oli päivän ajan tosi kovia jälkisuppareita, joihin sai onneksi lääkettä, muuten en kipeä sektiosta ollutkaan.

Alatiesynnytyksessä ei jälkisuppareita juuri ollut.

Yhteistyössä