Onko se yleistäkin ettei äiti toru lastaan vaikka tämä tönäisee toisen lapsen nurin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Mä niin inhoan noita hiekkalaatikoita. Lähden mieluummin taaperon kanssa kävelylle jonnekin, kuin istun siellä hiekkalaatikolla. Joskus tosin kai on pakko kohdata noikin ongelmat, ei toi muksu varmaan aina halua mennä kävelylle tulevaisuudessa. :x

Sama juttu. Onneksi taaperolla on sisaruksia, ettei ole tarvinnut siellä istuskellakaan tän kolmosen kanssa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
ei oo normaalia antaa lapsen töniä/ottaa leluja kädestä mut kaikki ei aina vaan jaksa painentaa omiaan...

Meijän poika menee aina ottamaan toisilta leluja kädestä, käsken antamaan ne takaisin ja torun poikaa... Joskus kuitenkin jätkä nappaa huomattavasti vanhemmalta lapselta lelun eikä lapsi ole moksiskaan niin silloin "en ehkä ihan nähnyt mitä tapahtui" :D

Ainaki meidän 4vuotias ei kehtaa sanoa vaikka häntä pienempi vieras lapsi tulee ja ottaa lelun kädestä.

Kyllähän ne välillä tönii ja ottaa tavaroita kädestä, mutta kyllä meillä puistossa yleensä kaikki puuttuu jos omansa näin toimii, minä ainakin meidän 2-vuotiaan kohdalla. Sanon ei saa tönia/ottaa kädestä ja jos oikeasti on sattunut tai toisella paha mieli niin pitää pyytää myös anteeksi.

Kyllä pienetkin oppii ja siitä kannattaa ja pitää sanoa. Mielestäni on vähän erikoisesti ajateltu jos on oikeasti sitä mieltä, ettei noin pienelle kannata edes yrittää. Taitaa olla tekosyy äidin laiskuudelle. Sitäpaitsi, millon meinasitte aloittaa, jos ette nyt? Joskus pitää kumminkin tapakasvattaa ja parempi aloittaa aiemmin kuin myöhemmin niin tulee selkärangasta. Ei mitään kurileiriä vaan asiallista puhetta ja vaatimus kuunnella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaikka minunkaan 1-vuotiaani ei todellakaan ymmärrä vielä kieltoja, niin kun hän kerran heitti lelulla toista lasta, niin kyllä minä häntä heti toruin. Minusta olisi vähän outoa olla torumatta vaan siksi ettei lapsi sitä ymmärrä. Kyllä se jossain vaiheessa kuitenkin alkaa ymmärtää millainen käytös ei ole hyväksyttävää, minusta on parempi alkaa opettaa sitä jo heti vauvaiässä, tajusi tai ei.

Toruminen, kun lapsi tekee jotain ikävää, oli ainakin mulle ikäänkuin refleksi. Jopa vauvaa oon "torunut" kun tämä on napannut hiuksistani kovasti kiinni, tms.

Enhän mä toki oleta, että vauva tai pieni taapero tajuaisi asiaa tai muistaisi sääntöjä, mutten oo osannut olla torumattakaan.

AP!

Olisin voinut kirjoittaa saman! Tulee tosi paha mieli, kun ei oikein tiedä miten toimia. Tänään juuri 1v 6kk tyttöäni isompi tyttö tönäisi 2 kertaa kumoon, lapseni katsoo itkien minua, ja minä H.Moilasena en osaa ottaa tilannetta haltuun. Ensimmäisen kerran oletin tytön äidin sanovan lapselleen jotain, tämä siis vieressä jutteli toisen äidin kanssa, mutta näki tilanteen. Toisen kerran sanoin itse tytölle että ei saa töniä.

Mun mielestä jokaisen vanhemman kuuluu olla vastuussa ja kantaa se vastuu lapsestaan!. Ihan järkyttävää miten jotkut eivät vaadi lapsiltaan mitään. Meidän puistossa eräs 4-v poika, joka kuulemma "tosi villi eikä tottele", äitinsä sanoin. en pä ole kertaakaan kuullut, että tämä äiti keskustelisi poikansa kanssa, kieltäisi tekemästä mitään jolla olisi oikeasti seurauksia jne. Ei ihme ettei lapsi tottele, kun ei häneltä sitä vaadita.

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi on siis niiiiiiiiiiiiin pientä verrattuna siihen mitä sulla on odotettavissa seuraavat 5 vee... Siitä eteenpäin en vielä tiedä, mutta kauhulla odotan...

Joo tiedän, ja kauhulla odotan. Ihan hirvittää ajatuskin että joudun jossain vaiheessa viemään lapsen hoitoon, missä muut voivat lyödä, purra ja potkia häntä, minun omaa rakasta lastani, jota rakastan enemmän kuin mitään muuta koko maailmassa. Ihan kamalaa, en tiedä miten tulen siitä selviämään. Huh. Mutta kaipa siihen sitten jossain vaiheessa tottuu, kun ei sille mitään voi. :-(

:D :D Oma kullannuppusi. Ihan kuin muiden lapset eivät olisi yhtä rakkaita omille vanhemmilleen! :D :D

Missäs minä niin sanoin? Sinä nyt et yhtään tajunnut mitä tarkoitin.:-(

Tottakai muiden lapset on vanhemmilleen yhtä rakkaita, meinasin vaan sitä että en tiedä miten tulen kestämään sen että minun lapseni on siellä muiden tönittävänä, ajatus tuntuu vaan pahalta. Niin se varmaan tuntuu monista muistakin äideistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiukkuri:
Kyllähän ne välillä tönii ja ottaa tavaroita kädestä, mutta kyllä meillä puistossa yleensä kaikki puuttuu jos omansa näin toimii, minä ainakin meidän 2-vuotiaan kohdalla. Sanon ei saa tönia/ottaa kädestä ja jos oikeasti on sattunut tai toisella paha mieli niin pitää pyytää myös anteeksi.

Kyllä pienetkin oppii ja siitä kannattaa ja pitää sanoa. Mielestäni on vähän erikoisesti ajateltu jos on oikeasti sitä mieltä, ettei noin pienelle kannata edes yrittää. Taitaa olla tekosyy äidin laiskuudelle. Sitäpaitsi, millon meinasitte aloittaa, jos ette nyt? Joskus pitää kumminkin tapakasvattaa ja parempi aloittaa aiemmin kuin myöhemmin niin tulee selkärangasta. Ei mitään kurileiriä vaan asiallista puhetta ja vaatimus kuunnella.

PEESI! =)

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
ei oo normaalia antaa lapsen töniä/ottaa leluja kädestä mut kaikki ei aina vaan jaksa painentaa omiaan...

Meijän poika menee aina ottamaan toisilta leluja kädestä, käsken antamaan ne takaisin ja torun poikaa... Joskus kuitenkin jätkä nappaa huomattavasti vanhemmalta lapselta lelun eikä lapsi ole moksiskaan niin silloin "en ehkä ihan nähnyt mitä tapahtui" :D

siis annat kiusata isompia, jotka eivät kehtaa puolusta itseään kun pienempi kyseessä? aika törkeää.

No en nyt tiiä voiko 1,5v kiusata 2,5v lasta? Monta kertaa tuntuvat ihan sovussa vaihtelevan leluja vaikka kukaan ei kysy :"saanko ottaa tämän?"

tottakai voi kiusata. kyllä samat säännöt koskevat kaikkia lapsia, ei pienempi voi ottaa isommalta lelua jos ei isompi pienemmältä. yhtä törkeää.

:D Ok, olen siis toiminut väärin, kun olen antanut lapsien keskenään opetella leikkimistä... voi jeess.

töniminen ja muuten väkivaltainen toiminta loppuu kyllä ihan heti, ihan btw.

Ainaki meidän 4vuotias ei kehtaa sanoa vaikka häntä pienempi vieras lapsi tulee ja ottaa lelun kädestä.

silti tunne varmasti vielä inhottavampi kuin että isompi ottaisi pienemmältä. pitää puuttua vaikka kiusaaja on pienempi.

Tottakai muiden lapset on vanhemmilleen yhtä rakkaita, meinasin vaan sitä että en tiedä miten tulen kestämään sen että minun lapseni on siellä muiden tönittävänä, ajatus tuntuu vaan pahalta. Niin se varmaan tuntuu monista muistakin äideistä.
Juu.

Tuntuu pahalta kun omaa lasta on lyöty, purtu, tms. Vaikkei se yleensä järin vakavaa olekaan, pikkuisilla.

Ja kun oma lapsi on ollut se lyöjä, tulee "voi ny helevetti sentään"- olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Töniminen on ihan normaalia, muttei hyväksyttävää.

Torua pitäisi, tai ainakin pyytää anteeksi lapsensa puolesta.

No niin minäkin ajattelen, että edes jotenkin äiti voisi noteerata,eikä vain toljottaa sanomatta mitään.

Vaikka minunkaan 1-vuotiaani ei todellakaan ymmärrä vielä kieltoja, niin kun hän kerran heitti lelulla toista lasta, niin kyllä minä häntä heti toruin. Minusta olisi vähän outoa olla torumatta vaan siksi ettei lapsi sitä ymmärrä. Kyllä se jossain vaiheessa kuitenkin alkaa ymmärtää millainen käytös ei ole hyväksyttävää, minusta on parempi alkaa opettaa sitä jo heti vauvaiässä, tajusi tai ei.

no siinäs yrität. Tee pari lasta lisää ,niin huomaat mikä on oikeasti oleellista.
ok - mun kerast on vaan keskenään tapelleet omalla pihalla omalla hiekkalaatikolla, mutta enemmän on ollu vahtimista siinä mitä ne laittaa suuhunsa (hiekkaa, kastematoja yms)
Kyllä ne oppii äkkiä pitämään puolensa tai kantelemaan. Ja sitä taitoa tarvitaan viimeistään siellä pk:ssa!
Ei ne niitä opi niin että PAM, tästä lähin oppii, vaan pikkuhiljaa. Eikä 2-vuotias ole uhmaikäinen, vaan 4-vuotias, seuraava UHMA on 6-vee. Taaperon pikku tahtomiset on jotain ihan muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Toi on siis niiiiiiiiiiiiin pientä verrattuna siihen mitä sulla on odotettavissa seuraavat 5 vee... Siitä eteenpäin en vielä tiedä, mutta kauhulla odotan...

Joo tiedän, ja kauhulla odotan. Ihan hirvittää ajatuskin että joudun jossain vaiheessa viemään lapsen hoitoon, missä muut voivat lyödä, purra ja potkia häntä, minun omaa rakasta lastani, jota rakastan enemmän kuin mitään muuta koko maailmassa. Ihan kamalaa, en tiedä miten tulen siitä selviämään. Huh. Mutta kaipa siihen sitten jossain vaiheessa tottuu, kun ei sille mitään voi. :-(

:D :D Oma kullannuppusi. Ihan kuin muiden lapset eivät olisi yhtä rakkaita omille vanhemmilleen! :D :D

Missäs minä niin sanoin? Sinä nyt et yhtään tajunnut mitä tarkoitin.:-(

Kannattaa opettaa lapsi pitämään puolensa. Meillä ainaki 3 ja 5v:t osaa kumpikin sen taidon. Sanovat itse toiselle että noin ei saa tehdä ja jos se ei auta niin tulevat sit sen jälkeen kertomaan mulle ja mä puutun asiaan jos lapsen oma sana ei riitä tai jos tönijän/kädestä ottajan vanhempi ei puutu lapsensa käytökseen. Omani jos tekevät niin, että tönivät ja ottavat kädestä (mitä nykyään tekevät äärimmäisen harvoin kun ovat jo isompia) niin puutun heti tilanteeseen. Meidän poika oli pienempänä(n 2vuotiaana) kova tönimään mutta ahkeralla jankuttamisella se tapa on saatu pois.

Itselleni on leikkipuistossa käynti vielä aika uutta, tämän kevään ja alkukesän vasta ollaan tuon 1 v.:n kanssa käyty.

Kaksi kertaa on jo käynyt sama juttu, että toinen, vähän isompi lapsi on tönäissyt lapseni nurin niin että tämä on alkanut itkeä. Kummallakin kerralla tönijän äiti on ollut lähellä ja nähnyt tapahtuman, muttei ole sanonut mitään.

Tänään kun oli tuo toinen kerta, niin sanoin noin 2-vuotiaalle tönäisijälle ihan asiallisesti, että ei saa töniä pienempää. Äiti vaan mulkaisi minua tosi pahasti.

Siis onko toisten töniminen ihan normaalia käytöstä, josta lasta ei tarvitse mitenkään torua, vai onko kohdalleni sattunut normaalia välinpitämättömämpiä vanhempia?

Tuttua on...siis se, että jotkut pakenevat vastuuta noin. Itsellenikin olo yllätys kun aloin käydä puistoissa, että tuollaisia vanhempia on. Olenkin itse sitten puolustanut lastani.

Alkuperäinen kirjoittaja lilliputti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Mä niin inhoan noita hiekkalaatikoita. Lähden mieluummin taaperon kanssa kävelylle jonnekin, kuin istun siellä hiekkalaatikolla. Joskus tosin kai on pakko kohdata noikin ongelmat, ei toi muksu varmaan aina halua mennä kävelylle tulevaisuudessa. :x

Ehkä olisi parempi mennä sinne hiekkalaatikolle opettelemaan näitä ihmisten kanssa toimimisen pelisääntöjä :D! Muuten lapsestasi tulee ihme arka jurottaja tai röyhkimys.

Joo, no ollaan me jo vähän käytykin hiekkalaatikolla. Se on vaan jotenkin niin ahdistavaa ja painostavaa mennä sinne. :$ Pitäis kai tehdä sisaruksia pojalle, niin sais kavereita, eikä sitten tarvis mennä hiekkalaatikolle. :laugh:

Monia asioita ei osannut pelätä ennen omia lapsia.
Mutta ne asiat mitkä inhotti jo ennen kuin niitä lapsia oli, oli hiekkalaatikot/leikkipuistot, ja se lasten kanssa liikkuminen kaupoissa rattailla. Molemmat tuntuivat aika hurjilta. siis hulluilla päivillä rattailla ja hiekkiksen reunalla istuminen.

en ole harrastanut kumpaakaan paljon ollenkaan. surkea äiti olen.

täytyy tajuta, että kaikki vanhemmat eivät itsekkään tajua väärän ja oikean eroa. On siis vaativa tehtävä samaan aikaan kasvattaa omasta lapsesta sellaista joka ei kohtele toisia huonosti, mutta osaa puolustautua. jotkut vanhemmat haluaa kasvattaa lapsistaan kiusaajia ihan varmuuden vuoksi. Uskomattomia tyyppejä sitä näkee...Itsellä se linja, että jos tarpeeksi törkeästi äiti tai isä antaa oman lapsensa kiusata toisia kohdistan haukkumisen tähän vanhempaan. Monet idiootti vanhemmat näes ovat tottuneet, että ihmiset menevät hämilleen ja juuri eivät tiedä miten toimia kun heidän rohkaisemansa jyrääjä lapsi saapuu.

välikommentti: lueskelin tota lapsiperheen lääkärikirjaa, ja siinä oli sellainen kehitystaulukko, missä iässä keskimäärin lapsi oppii mitäkin asiaa, niin mm. kiellon lapsi ymmärtää jo 10 kk :n iässä

Argh, on yleistä. Mun 1veetä on useesti tönitty kumoon ja äiti kattoo vieressä vaan lallatilaa! Tai sitten sanotaan kaverille "oi, kato, nico kävi läimäyttämässä selkään, on se aika tarkka leluistaan" Joo voi vittu.

Alkuperäinen kirjoittaja MURR:
Argh, on yleistä. Mun 1veetä on useesti tönitty kumoon ja äiti kattoo vieressä vaan lallatilaa! Tai sitten sanotaan kaverille "oi, kato, nico kävi läimäyttämässä selkään, on se aika tarkka leluistaan" Joo voi vittu.

etkö kysy lupaa saatko ottaa toisen leluja?
ei sun 1v ole lupa käyttäytyä miten sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Ollaan oltu kylässä, ( meillä ollessa tämä toinen lapsi saa käyttää meijän leluja, ja juu ei kysy lupaa) mutta lupa meillä on käyttää hänen lelujaan siellä ollessa, luvan on antanut siis lapsen äiti :) Koska tämä lapsi haalisi kaikki 1000 miljoonaa lelua itselleen eikä antais kenenkään koskea mihinkään :)

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Ja ei olekkaan lupa käyttäytyä miten sattuu, ei esimerkiksi kädestä saa viedä/ottaa leluja jolla joku juuri leikkii tms.

Siis onko toisten töniminen ihan normaalia käytöstä, josta lasta ei tarvitse mitenkään torua, vai onko kohdalleni sattunut normaalia välinpitämättömämpiä vanhempia?

Millainen tilanne on ollut kysessä? Onko oma lapsesi käynyt toisen iholle kiinni eli mennyt roikkumaan toisesta lapsesta? Silloin on aivan normaalia hankkiutua roikkujasta eroon, toiset lapset tarvitsevat tilaa, eivätkä halua, että heihin tullaan koskemaan.

no se on ihan sama mitä sanot sille 2-vuotiaalle, se ei sitä käsitä, saati muista 2 sek päästä.

Nosta oma lapsesi eri puolelle hiekkalaatikkoa ja istu sen vieressä, niin ehdit vahtia.

Kyllä 2- vuotias jo ymmärtää ja muistaakin kun asiasta sanotaan ja varmistetaan että lapsi on kuullut ja ymmärtänyt. Ilmeisesti sulla jäi omasi kasvattaminen väliin pikkulapsena ja siksi saat kärsiä siitä nyt.

Ap ei kyllä kuulosta normaalilta tuollainen, mutta hyvä että itse sanoit vieraallekin lapselle ettei tuo ole oikein.

Vanhemman tehtävänä on estää oman lapsen töniminen tai jos vahinko pääsee käymään, ilman muuta siihen puututaan ja oli minkä ikäinen hyvänsä, anteeksi pyydetään. TIETENKIN. Eli ei ole normaalia käytöstä vanhemmalta, vaan täysin hukassa ovat tuollaiset.

Yhteistyössä