Onko se peruna nyt hyvä vai huono laihduttaja ruokavalioon

• Viestiketjun aloittaja Ota selvää
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä laihdutin onnistuneesti 10kg kun jätin perunan ja pastan ja riisin pois. Kokeilimpa sitäkin konstia ja hyvin kävi. Edelleen syön niitä niukasti kun tavoite saavutettu. Hyvästä ja huonosta en osaa sanoa, on niin monia tapoja pudottaa painoa.

vieras
Kyllä vähän kannattaa perunaa syödä, on siinä niin paljon vitamiinejakin. Pastaa ja riisiä kannattaa välttää, ja tietty jos jotain kunnon karppausta meinaat, niin sillon perunakin pois, mutta ei se kohtuudella syötynä niin kamala ole. Kunhan ei joka ruoassa ole sitä perunaa.

Peruna on täysin turha ruoka-aine. Pelkkää tyhjää hiilihydraattia. Perunan vitamiinit on ihan pinnassa ja kuorittuna peruna on pelkkää tärkkelystä. Jos laihdutat niin kannattaa ottaa lisukkeeksi jotain jossa on paremmat ravintoarvot.

KarO
"Vähäkalorista ja ravitsemuksellisesti arvokasta
Sadasta grammasta perunaa saa energiaa vain 87 kcal (360kJ)! Vaikka perunoita söisi kilon päivässä, laihtuisi melkoista vauhtia. Sadassa grammassa raakaa perunaa on noin 77,8 grammaa vettä, 14,8 grammaa hiilihydraatteja, 2 grammaa valkuaisaineita, 1 gramma kivennäisaineita ja vain 0,1 grammaa rasvaa.

Kivennäisaineista tärkein on kalium, jota sadassa grammassa on noin 400 milligrammaa. Muita perunan kivennäisiä ovat kalsium, magnesium, rauta ja fosfori.

Vitamiinilähteenä peruna on merkittävä. Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini. "
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0601/5.htm

KarO
Ei siis ole mun mielipide tuo ylempi, satuin vain tuollaisen löytämään. Itse syön mielummin aterialla vaikka keitettyjä porkkanoita perunan sijasta, ne maistuvatkin paremmalle.

KarO
"Kuorineen vai kuorimatta
Yleisesti uskotaan perunan arvokkaiden ainesosien sijaitsevan kuoressa ja heti kuoren alla. Siksi peruna muka pitäisi kypsentää ja jopa syödäkin kuorineen. Luulo ei ole aivan tiedon väärti.

Ravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita on kaikkialla perunassa. Kuorimisen mukana niitä poistuu paljon vähemmän kuin uskotaan. Kuoriminen saattaa jopa tehdä perunasta entistä terveellisempää. Näin silloin, kun syödään tavanomaisesti viljeltyä perunaa, jonka kuorissa voi olla haitallisia lannoite- ja torjunta-ainejäämiä.

Luomuperunat voi toki syödä keitettyinä vaikka kuorineen, mutta ei niinkään ravintosisällön, vaan kuidun vuoksi.

Luomuperunaa kannattaa suosia. Ero tavanomaisesti viljeltyyn löytyy erityisesti nitraattimääristä ja mausta. "

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KarO:
Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini. "
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Eihän sitä perunaa sitten tarvisisikaan syödä kuin.... hmmm... Kypsän perunan c-vitamiinipitoisuus on n. 8 mg/100g niin semmonen kilo päivässä :LOL: muutama peruna :LOL: :LOL:

B2-vitamiinin tarpeeseen semmonen kevyt 56 kiloa päivässä :LOL:

Ei tarvinne jatkaa tätä :D

hah
Sama se mitä syö, ainoa joka ratkaisee on ruuasta saatavan energian määrä verrattuna kulutetun energian määrään. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Yksinkertaista!

KarO
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KarO:
Erityisen paljon siinä on C-vitamiinia, noin 11 milligrammaa sadassa grammassa. Muutaman perunan syöminen päivässä kattaakin C-vitamiinin minimitarpeen. Muita perunasta löytyviä vitamiineja ovat A-vitamiinin esiaste karoteeni, B1-, B2- ja B6 -vitamiinit, niasiini ja K-vitamiini. "
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Eihän sitä perunaa sitten tarvisisikaan syödä kuin.... hmmm... Kypsän perunan c-vitamiinipitoisuus on n. 8 mg/100g niin semmonen kilo päivässä :LOL: muutama peruna :LOL: :LOL:

B2-vitamiinin tarpeeseen semmonen kevyt 56 kiloa päivässä :LOL:

Ei tarvinne jatkaa tätä :D
Niin kuin aikaisemmin sanoin, ei ole mun mielipide, itse en perunaa syö. Tuollaiseen juttuun vain satuin törmäämään, minua ei kiinnosta onko se totta vai ei, ajattelin sen vain tähän laittaa, kun asiasta kerran keskusteltiin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Sama se mitä syö, ainoa joka ratkaisee on ruuasta saatavan energian määrä verrattuna kulutetun energian määrään. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Yksinkertaista!
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Ihminen ei ole mikään kone joka toimii energiamäärällä x/vrk. Jos olisi, ei keskitysleireiltä olisi jäänyt ketään henkiin. Ylipäänsä miltään leiriltä yhtään missään.

Kaikkihan on ok laihduttaessa. Itselleni sallin jopa herkut vaikkapa pullan silloin tällöin. Mutta perunan, pastan ja riisin korvaan mielummin jollain muulla , josta saa muutakin kuin pelkkää energiaa eli paremmat ravintoarvot. Eli lisäkkäkkenä suosin vihanneksia sen lihan/kalan/kanan kanssa. Jää paremmin varaa nappaista se pulla kun herkkuhammasta kolottaa :LOL:

hah
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Ihminen ei ole mikään kone joka toimii energiamäärällä x/vrk. Jos olisi, ei keskitysleireiltä olisi jäänyt ketään henkiin. Ylipäänsä miltään leiriltä yhtään missään.
No ehkä noi leiriolot on pikkuisen eri asia kuin täällä mammojen laihikset!

KarO
Jos nyt miettii sitä, että onko se peruna hyvä vai huono, niin mä en tiedä, en tosiaankaan.
Onhan siinä kai sitä tärkkelystä mutta on se varmaan parempaa kuin tavallinen vehnäjauhopasta tai muu sellainen?
Toisaalta, peruna ei maistu kovinkaan hyvälle, enkä itse ainakaan tykkää pahaa ruokaa syödä.
Samassa ajassa keittelee porkkanat ja kaveriksi vaikka palkopapuja tai mistä nyt itse pitääkään.

vieras
No ehkä noi leiriolot on pikkuisen eri asia kuin täällä mammojen laihikset!
Niin, siellä leirillä saattoi jopa saada vahingossa ravinteitakin siitä ruoasta. Tahtoo vain sanoa sitä että ihmisen peruskulutus ei ole x/vrk vaan se sopeutuu saatuun energiamäärään oikeastaan välittömästi kun sitä vähennetään.

Yhteistyössä