Onko se nyt niin vaikeeta "antaa" tilaa liikenteessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos tulet kolmion takaa niin se on pomminvarma että tilaa ei tule, vaikka se olisi ihan mahdollista antaa. En nyt tarkoita että pitäisi pysähtyä ja antaa tilaa, vaan jos toinen tulee sujuvaa vauhtia kolmion takaa ja on liittymässä tielle sopivaan väliin, niin aletaan KIIHDYTTÄÄ ettei se toinen vaan ehdi siihen väliin. Etenkin kun alat näyttämään vilkkua niin johan aletaan painaa kaasua. Voi helvetti, tuollainen aiheuttaa vaaratilanteita.

[QUOTE="vieras";26276949]Jos tulet kolmion takaa niin se on pomminvarma että tilaa ei tule, vaikka se olisi ihan mahdollista antaa. En nyt tarkoita että pitäisi pysähtyä ja antaa tilaa, vaan jos toinen tulee sujuvaa vauhtia kolmion takaa ja on liittymässä tielle sopivaan väliin, niin aletaan KIIHDYTTÄÄ ettei se toinen vaan ehdi siihen väliin. Etenkin kun alat näyttämään vilkkua niin johan aletaan painaa kaasua. Voi helvetti, tuollainen aiheuttaa vaaratilanteita.[/QUOTE]

Höpsis! Yrität liittyä liian hiljaa. Kiihdytyskaistalla vauhti sopivaksi, niin auton mentävä rako riittää. Suomessa liikenne sujuu tosi jouhesti, kun tielle mennään vetoketju-periaatteella. Äärimmäisen harvoin olen nähnyt kenenkään tahallaan tien tukkivan. Paljon enemmän on niitä uunoja, jotka pyrkii motarin liikennevirtaan kuudenkympin nopeudella. Hässäkkähän siitä tulee.

• Tykkää
Reactions: Lex
Minä ajan ainakin omaa tasaista nopeuttani jos mulla on etuajo-oikeus, enkä silloin aio "antaa tietä" hidastamalla kolmion takaa tulevalle. Jos ei ehdi, maksakoon mulle uuden puskurin...:D

• Tykkää
Reactions: Pinki
Minä ajan ainakin omaa tasaista nopeuttani jos mulla on etuajo-oikeus, enkä silloin aio "antaa tietä" hidastamalla kolmion takaa tulevalle. Jos ei ehdi, maksakoon mulle uuden puskurin...:D

No en mä sellaista vaadikkaan, vaan sitä ihmettelen että pitää kiihdyttää kun näkee että joku on liittymässä tielle ja SINUN ETEEN. Joillekkin tuntuu olevan liikenteessä tärkeintä se ettei kukaan vaan pääse eteen tai ohittamaan.

Omaa vauhtiani en risteyksessä seisovan takia hidasta, mutta jos sieltä tökerösti rynnitään päälle niin en kyllä varmasti anna tietäkään, ota sitten sellaista kiireessä kihnuttajaa eteeni ja jää odottamaan, että saa autonsa liikkeelle.

Omaa vauhtiani en risteyksessä seisovan takia hidasta, mutta jos sieltä tökerösti rynnitään päälle niin en kyllä varmasti anna tietäkään, ota sitten sellaista kiireessä kihnuttajaa eteeni ja jää odottamaan, että saa autonsa liikkeelle.

Eli et hidasta mutta et anna tilaakaan, et kirveelläkään? koska sujuvasti tielle liittyminen on "rynnimistä" jos tulee SINUN eteen, joten et "varmasti anna tietä". Ja koska tiedät varmasti että se jää siihen eteen kihnuttamaan...? Taidat siis olla sellainen kiihdyttäjä. No sinunlaistesi vuoksi pikkutyttö meinasi jäädä auton alle tänään.

tottakai se on, me ihmiset=idiootit kun ollaan kyseessä! ja vielä tänne pitäs lisää saada näitä typeryksiä ja yrittää pitää hengissä nykysetkin ikuisesti, voi helvetti.

Sieltä kolmion takaa tullaan vasta sitten, kun on varmaa, että ehtii hyvin. Ei sieltä tulla eteen sillä olettamuksella, että kyllä ne väistää. Mitä joustavuutta se tuo liikenteeseen, jos ne tulijat joutuvat jarruttelemaan siksi, että joku kääntyy eteen?

Meilläpäin on ainakin ihan sääntö eikä poikkeus, että kiihdytyskaistalta vaan tungetaan eteen niin, että valtatiellä ajava joutuu äkisti lyömään jarrut pohjaan ettei tule törmäystä. Nyt en enää anna tietä, on se prkl ettei ihmiset tajua ettei sieltä kiihdytyskaistalta tungeta katsomatta satasta ajavien autojen eteen. Jos joku tunkee kylkeen niin antaa tulla. Sen verran asia ottaa päähän.

Sieltä kolmion takaa tullaan vasta sitten, kun on varmaa, että ehtii hyvin. Ei sieltä tulla eteen sillä olettamuksella, että kyllä ne väistää. Mitä joustavuutta se tuo liikenteeseen, jos ne tulijat joutuvat jarruttelemaan siksi, että joku kääntyy eteen?

Huoh, ei ollut tästä kyse. Mutta kyllähän se asenne tässäkin ketjussa näkyy, tilaa en anna vaikka mikä olis, tähän on _mun_ kaista.

[QUOTE="vieras";26277118]Meilläpäin on ainakin ihan sääntö eikä poikkeus, että kiihdytyskaistalta vaan tungetaan eteen niin, että valtatiellä ajava joutuu äkisti lyömään jarrut pohjaan ettei tule törmäystä. Nyt en enää anna tietä, on se prkl ettei ihmiset tajua ettei sieltä kiihdytyskaistalta tungeta katsomatta satasta ajavien autojen eteen. Jos joku tunkee kylkeen niin antaa tulla. Sen verran asia ottaa päähän.[/QUOTE]

missäpäin? olen nähnyt paljon sitä että kun tulee kiihdytyskaista niin aletaan kiihdyttämään myös päätiellä, vaikka muuten oltais madeltu. Mutta toisaalta moni tajuaa antaa tilaa esim. siirtymällä viereiselle kaistalle jos se on tyhjä, tai kun huomaa että oma kaista on sen verran ruuhkainen ettei kiihdytyskaistalta tulevien ole mitenkään mahdollista liittyä mihinkään väliin. Aiheuttaahan sekin omalta osaltaan vaaratilanteen jos kiihdytyskaistalta tulevan täytyy kokonaan pysähtyä ja yrittää sitten liittyä tielle jossa muut kulkee 100km/h.

Tää tapaus ei kyllä nyt liittynyt kiihdytyskaistoihin ja valtateihin.

Mutta mä en voi käsittää sitä että miten siihen motarin letkaan sitten pääsee jos kukaan ei anna tilaa? Jos vauhti on 100km/h ja mihinkään väliin ei mahdu ni mihin sitä sitten ajetaan?

No sen varran pitää liikenteessä olla kärsivällisyyttä ja skarppina,että vähän ajattelee muitakin. Kolmion takaa ei mennä edelle ja jos siinä edellä jonku auto kiihtyy vähän hitaamminu ku sun oma ni ei olla heti menossa edelle.

[QUOTE="vieras";26277154]Mutta mä en voi käsittää sitä että miten siihen motarin letkaan sitten pääsee jos kukaan ei anna tilaa? Jos vauhti on 100km/h ja mihinkään väliin ei mahdu ni mihin sitä sitten ajetaan?[/QUOTE]

Ei mitenkään, joudut pysähtymään kiihdytyskaistalle/ köröttämään siinä hissukseen niin kauan että tulee piiiiiiiiiiiiitkä väli. Siksi itse ainakin pyrin antamaan tilaa myös kiihdytyskaistalta tuleville, jos on esim. ruuhkainen tie tai arvioin että kiihdyttävä auto tulee suunnilleen samaan aikaan rinnalle kuin minä omalla autollani, silloin voin väistää viereiselle kaistalle että toinen mahtuu tielle. Joskus olen jopa hidastanut vähän autoani, juuri sen verran että toinen mahtuu kiihdytyskaistan päästä tielle minun eteeni eikä sen tartte pysähtyä. Eihän tämä kovin vaikeaa ole, mutta kun ollaan niin pirun itsekkäitä tuolla liikenteessä ja on tärkeämpää "näyttää muille kaapin paikka", kuin pitää osaltaan huolta turvallisuudesta ja liikenteen sujumisesta.

[QUOTE="vieras";26277160]No sen varran pitää liikenteessä olla kärsivällisyyttä ja skarppina,että vähän ajattelee muitakin. Kolmion takaa ei mennä edelle ja jos siinä edellä jonku auto kiihtyy vähän hitaamminu ku sun oma ni ei olla heti menossa edelle.[/QUOTE]

Joo, kolmion takaa ei saa KIILATA edelle, mutta toki siihen eteen saa liittyä jos siihen sujuvasti mahdut. Ja ei todellakaan tartte kiilata eteen vain sen vuoksi että OLETTAA jonkun jäävän eteen köröttelemään. Vai näkyykö tämä jotenkin päältäpäin ennalta?

[QUOTE="vieras";26276949]Jos tulet kolmion takaa niin se on pomminvarma että tilaa ei tule, vaikka se olisi ihan mahdollista antaa. En nyt tarkoita että pitäisi pysähtyä ja antaa tilaa, vaan jos toinen tulee sujuvaa vauhtia kolmion takaa ja on liittymässä tielle sopivaan väliin, niin aletaan KIIHDYTTÄÄ ettei se toinen vaan ehdi siihen väliin. Etenkin kun alat näyttämään vilkkua niin johan aletaan painaa kaasua. Voi helvetti, tuollainen aiheuttaa vaaratilanteita.[/QUOTE]

Aloittaja tyypillinen nainen joka ei ole ymmärtänyt kiihdytyskaistan tarkoitusta.

[QUOTE="vieras";26277154]Mutta mä en voi käsittää sitä että miten siihen motarin letkaan sitten pääsee jos kukaan ei anna tilaa? Jos vauhti on 100km/h ja mihinkään väliin ei mahdu ni mihin sitä sitten ajetaan?[/QUOTE]

No kyllä mä moottoritielle liittyessä väistän toiselle kaistalle jos tilaa on. Jos jommankumman on pakko hidastaa, niin olkoon se kolmion takaa tulija.

Ajattelin tässä ensiksi lähinnä tavallista kolmioristeystä; sieltä ei sovi alkaa eteen tuuppaamaan kolmion takaa.

[QUOTE="mies";26277221]Aloittaja tyypillinen nainen joka ei ole ymmärtänyt kiihdytyskaistan tarkoitusta.[/QUOTE]

Kyseessä kun ei edes ollut kiihdytyskaista. Selitäppä sä mikä se kiihdytyskaistan tarkoitus on, niin mä katson olenko ymmärtänyt oikein.

Mutta sitäkään mä en ymmärrä, minkälaista autoa ei saa tavallisen kiihdytyskaistan matkalla kiihtymään edes sataseen?

Meillä on ollut kaikenlaisia rotiskoita alkaen vm. 84 corolla DX:stä, ja aina on ollut 120 km/h taulussa moottoritiehen liityttäessä.

Todellisia riskikuskeja ovat nämä 60 km/h motarille köröttelevät vetämässä pitkää letkaa perässään, eikä kenelläkään tilaa liittyä enää turvallisesti.

Ap sanoi, ettei tilanne liity valtateihin ja kiihdytyskaistoihin. Joten posotatko sä jostain normiristeyksestä kolmion takaa muitten eteen ja valitat, kun ne eivät anna tietä?! Vai häh? Voisit vähän selventää sitä tilannetta, josta kyse.

Ap sanoi, ettei tilanne liity valtateihin ja kiihdytyskaistoihin. Joten posotatko sä jostain normiristeyksestä kolmion takaa muitten eteen ja valitat, kun ne eivät anna tietä?! Vai häh? Voisit vähän selventää sitä tilannetta, josta kyse.

En ajanut itse, vaan näin tilanteen vierestä. Toinen tuli sujuvasti kolmion takaa toiselta kaistalta (ei siis ollut tavallinen risteys mutta ei myöskään kiihdytyskaista) ja olisi hyvin ehtinyt liittyä tielle, mutta toinenpa päätti että "mun eteen ei tulla" ja KIIHDYTTI selvästi ylinopeuteen. Ei sitten vaan huomannut katsoa eteenpäin kun keskittyi niin siihen että toinen ei vahingossakaan pääse eteen, otti spurtit ja ajoi melkein toisen auton perään, joka oli pysähtynyt suojatien eteen antamaan tilaa jalankulkijalle. Kolmion takaa tuleva kyllä ehti jarruttaa eikä tullut eteen.

Yhteistyössä