Onko se nyt ihan mahdotonta laihtua ilman, että jättää pois...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niinpä

Vieras
... pastat, leivät ja satunnaiset karkit? Kun mulle tuo pasta (ihan kaikki makarooni, spagetti, pasta, riisi, nuudeli...) ja leipä on kyllä niin suurta herkkua! En millään tahtoisi niitä jättää pois ihan kokonaan :(

Nyt liikun runsaasti, 5-7 kertaa viikossa. Monipuolisesti sauvakävelyä, punttisalia, uintia... Ja yritän katsoa syömisiä...

Tarkoitus olisi laihtua 10kg. Olen painanut tämän verran viimeiset viisi vuotta ja syönyt ihan miten sattuu, liikkunut en ole juuri lainkaan.

Voisikohan onnistua laihtuminen, jos yrittäisi katsoa syömisiä (lipsumista tulee varmasti...) ja liikuntaa tulisi kuitenkin ihan toisellalailla kuin ennen? Kaikki kilot on ikävästi kertynyt keskivartaloon :(

On mahdollista, jos syöt kohtuudella. Esim mä saan syödä 22p/pv painonvartijoiden mukaan. Ruisleipä on 1p/siivu + päälliset. Kannattaa laittaa päälle vaan margariinia ja vihanneksia. Kannattaa käydä kerran ainakin painonvartijoissa niin saat sen pistevihkosen.. mä käyn kyl siel ihan kerta vkossa. Kaksi vkoa takana ja paino tippunut 2,8kg

Kyllä laihtua voi vaikka niitä ei kokonaan jättäisikään- annoskokoihin on vaan kiinnitettävä huomiota (etenkin jos valkeina noita syö) ja mielummin vaihtaa pastat, riisin ja leivän täysjyvätuotteisiin (eli tummaan pastaan, riisiin ja ruisleipään- ei näitäkään määrättömästi voi syödä). Itse en valkeaan leipään, pastaan ja riisiin laihduttaessa koske. Ei se pieni määrä karkkiakaan laihdutusta torppaa jos ottaa sen huomioon muussa syömisssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Voihan sitä syödä mitä vaan, jos syö vähemmän kuin kuluttaa. :)

Näinpä. Tietty on tapauskohtaista ja riippuu varmaan realistisesta ylipainostakin, mutta jos tuo liikunta on nyt tullu kuvioihin "uutena" juttuna, niin pitäisi sen jo riittää tuohon painonpudotukseen + vielä nuo herkkujen jättö.

Mulla pastan ja leivän syönti laukaisee järkyttävän makeanhimon, jota on TODELLA vaikea hillitä. Ite koen helpommaksi tän laihdutuksen ilman noita....

Mutta tottahan toki sitä voi syödä mitä vaan, jos syö kohtuudella :)

Mulla on paikkaripisteitä 19/ pvä ja välillä oon syönyt pelkkää leipää koko päivän ja päälliset myös :ashamed:
Sit tietty 0 pisteisiä vihanneksia ja hedelmiä lisäksi.
Mä en pysty oleen ilman leipää; ennemmin elän sillä.

Paino laskenut 16kg/ 6kk ja eilisestä aloitin taas pistelaskun ( pidin kesän taukoa- onneksi paino ei kumminkaan noussut yhtään )
Syksyn tavoite on -6 kg.

kyllä laihtuu ku jättää leivät.. pastat.. perunan. sokerin pois.. ja nopeasti.. ja ei oo nälkä.. mulle ei sopinu painonvartioit ,, mut tää karppi on hyvä.. 7vikkoa ja 5kg ja mies on laihtunu 7kg .. aivan huippua.. lihaa kalaa kasviksia kermaa voita saa syödä..ym

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mulla on paikkaripisteitä 19/ pvä ja välillä oon syönyt pelkkää leipää koko päivän ja päälliset myös :ashamed:

Paino laskenut 16kg/ 6kk ja eilisestä aloitin taas pistelaskun ( pidin kesän taukoa- onneksi paino ei kumminkaan noussut yhtään )
Syksyn tavoite on -6 kg.

Syötkö sä Lentokala ihan vaaleaa leipää? Mäkin Paikkareilla ja syön ruisleipää, joskus kuusikin viipaletta päivässä, useimmiten kuitenkin 4 (siis esim. Reissumiehen molemmat puolet on viipaletta).

Mulla myös etenkin vaalea pasta on sellainen hiilari josta tulee järkky makeanhimo.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:

Syksyn tavoite on -6 kg.

Syötkö sä Lentokala ihan vaaleaa leipää? Mäkin Paikkareilla ja syön ruisleipää, joskus kuusikin viipaletta päivässä, useimmiten kuitenkin 4 (siis esim. Reissumiehen molemmat puolet on viipaletta).

Mulla myös etenkin vaalea pasta on sellainen hiilari josta tulee järkky makeanhimo.

Pääasiassa mä syön tummaa leipää ja näkkäriä.
En oikein tykkää vaaleasta muuta ku paahtiksesta ja monivilja sämppäreistä.
Mutta siis pisteiden rajoissa ihan mitä leipää vaan.

Mulla on kyllä ihan oma systeemi tässä muutenkin.
Tein kerran niinkin, että elin 2 päivää yhteensä 10 pisteellä ja kolmantena söin pussillisin sipsejä.
Tuskin kamalan terveellistä jatkuvasti toteutettuna :whistle:

Totta kai voi laihtua vaikka söisi kaikkea..kunhan syö kohtuudella! Kaikki nuo mainitsemasi kuuluvat ihan normaaliin ruokavalioon. Pointti on siinä, paljonko ja kuinka usein mitäkin syö. Olen laihtunut joskus jopa 6 kiloa kuussa ilman mitään karppaushössötystä.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Mikä idea on noissa 0 pisteen ruuissa, yrittääkö painonvahtaajat kusettaa ihmisiä vai ovatko ihmiset niin tyhmiä, että luulevat tosiaan, että niissä 0 pisteen ruuissa ei ole kaloreita?

Vihannekset on lähes kaikki 0 pisteisiä eikä niissä kamalasti kaloreita olekaan.
Hedelmissä osassa on 0 pistettä, mutta toki niissä on hedelmäsokeria ja kerrotaankin, että määrätöntä hedelmien syöntiä kannattaa miettiä.
Sitten on tiettyjä tuotteita, joita saa käyttää kohtuudella 0 pisteen rajoissa esim. ketsuppi.

Mä en usko että tarkotus on suinkaan kusettaa ketään,
mutta toi laskutapa on kehitetty pitkällä kokemuksella ja niillä on kai ollut monia eri systeemejä käytössä.
Toi on siis vain yksi tapa laihduttaa ja hallita painoa; ei sen vakavampaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saako kysästä ohimennen, että mitkähän hedelmät nykyään on 0 pistettä? Kävin joskus aikoja sitten ja sillon taisi olla appelsiini ja ehkä joku vesimelooni?

Taitaa olla suurin osa nykyään.
Kaikki sitrukset, omena, päärynä, melonit...
Sit osa on tyyliin 15 viinirypälettä 0,5 pistettä, kolme luumua 0,5 jne.
Banaanissa selkeet 2 pojoo.

Mä en oo aiemmin ollut mutta oon muilta kuullu et toi systeemin on muuttunut monesti.

Saako kysästä ohimennen, että mitkähän hedelmät nykyään on 0 pistettä? Kävin joskus aikoja sitten ja sillon taisi olla appelsiini ja ehkä joku vesimelooni?

Mä en oo aiemmin ollut mutta oon muilta kuullu et toi systeemin on muuttunut monesti.

Eli käytännössä, voi syödä kasviksia mielin määrin, välittämättä kaloreista. Toisinsanoen 2000 Kcal kasviksia päivässä, eikä tarvitse merkata mitään ylös, eli voi syödä vielä toiset 2000 Kcal muuta ruokaa, mikäli napa vetää :D

Tosi "fiksua" touhua :)

En vieläkään ymmärrä tuota tapaa....että mikä siinä on se pointti.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:

Eli käytännössä, voi syödä kasviksia mielin määrin, välittämättä kaloreista. Toisinsanoen 2000 Kcal kasviksia päivässä, eikä tarvitse merkata mitään ylös, eli voi syödä vielä toiset 2000 Kcal muuta ruokaa, mikäli napa vetää :D

Tosi "fiksua" touhua :)

En vieläkään ymmärrä tuota tapaa....että mikä siinä on se pointti.

TT - harvapa varmaan pelkkiä kasviksia pystyy vetämään 2000kcal/päivä- ei kukaan nyt vain syömisen vuoksi syö jotain kukkakaalia :o . Joten käytännössä kalorit jäävät kyllä hyvin laihtumisen edellyttämälle tasolle.

En mäkään välttämättä ymmärrä sun tapaa- tuskailet kun olet laihtunut vain 5 kiloa vuodessa vaikka yrität laihduttaa. Ja siihen on varmasti selkeä syy = ei ole tarpeeksi energiavajetta, enkä ihmettele, kun popsit niitä terveellisiksi mainostettuja siemeniäsi ja pähkinöitäsi. Niissä on kuitenkin paljon energiaa, joten ei kannata ihmetellä jos ei laihdu.

kukkakaalissa on 19 kcal/100g eli 2000 kcal kukkakaalia on vaatimattomat 10,5 kg :laugh:

Vedä sitten sen päälle herkkuja... päivässä :D

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3346&lang=fi

Itse olen laihduttanut 10 kiloa ihan vaan vähentämällä syöntiä ja siirtämällä herkuttelun karkkipäivälle. Vaaleaa leipää kartan mutta kyllä minä ruisleipää ja pastaa syön. Pastassakin auttaa jos ottaa niitä tummia/täysjyväversioita, mun mielestä vähintäänkin yhtä hyviä ja kuitenkin selvästi terveellisempää tavaraa. Nälässä en varsinaisesti ole itseäni pitänyt, mutta aika vähällä ruualla ollaan menty. Sitten karkkipäivänä jotain pitsaa ja suklaata tms. Olen tajuton limpparihiiri ja sitä menee muulloinkin kun karkkipäivänä mutta vaihdoin Pepsin Ananas Lightiin (en voi juoda niitä pelkällä aspartaamilla makeutettuja, hyi yök) enkä nyt kuitenkaan juo limsaa ihan joka päivä.

Sitten päälle jonkin verran ekstra liikuntaa. Ihan hauskasti hoksasin tässä että kun viime jouluna en jaksanut tuolla crosstrainerilla vetää edes 12km/h niin nyt jaksaa puuskuttaa samaa tehoa 18-19km/h. Kesällä olen siis lähinnä lenkkeillyt ulkona, niin panin nyt vasta merkille kuinka kova ero on tullut :).

Yhteistyössä