onko se niin kamalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tuossa yhdessä ketjussa kun kirjoitettiin, että normaali 3 vuotias osaa pukea ja riisua.

Niin onko se sitten aivan kamalaa jos sitä 3 vuotiasta kuitenkin autetaan?

Minulla on 4 vuotias tyttö ja monesti puen hänelle ulkovaatteet päälle. enkä tosiaankaan ajattele, että voi kamala mitä teen lapselleni..
Toisinaan tyttöni haluaa pukea itse ja osaa, mutta joskus toivoo että minä puen. voin ihan hyvin auttaa, ei siinä mitään. sormikkaat se osaa ihan hyvin laittaa, mutta kaikkia sellaisia suljettavia rukkasia ei hallitse vielä. kengissä myös joskus autan ja lahkeissa. sisävaatteet laittaa ja riisuu aina itse.
onko tämä teistä aivan kamalaa?

Kyllä meillä 3-vuotias melkein saa kaikki vaatteet itse päälle (poika) mutta toisinaan autan silti. Esim. sukat ja sukkahousut on sellaiset ettei niitä tahdo yksin päälle saada eikä todellakaan osaa solmia hatunnauhoja joten tottakai siinä pitää aikuisen olla katsomassa miten ne kuteet niskaan menee.

Ei ole. Meillä vaan on niin, että jos alan auttamaan, niin poikahan luulee, että ei tartte koskaan enää pukea ite. Aloin pakottamaan häntä pukeutumaan itse siinä 3-vuotiaana. Ja että se poika oli ihan paniikissa. Hänellä ei ikinä, ei koskaan, eikä vieläkään oo tullu sitä vaihetta, että minä itte. Ei, hän inhoaa vaatteita eikä pukeminen vois vähempää kiinnostaa. Päätin, että lapsen on opeteltava itse, että enhän mä voi häntä aikuiseks asti pukea. Niin se pukee nykyään itse. Toki mun tarttee auttaa just noiden vaikeimpien juttujen kanssa ja vähän neuvoa sivusta, mutta kokonaan en pue, vaikka olis kuin kiire.

Meillä 3,5v autetaan (Herra tykkäisi olla täys passattava). Tyttö 1v9kk taas ei anna auttaa ja suuttuu, kun auttaa (ja kaikkia vaatteita ei vielä osaa ite laittaa, niin pakko auttaa, että saa vaatteet päälle).. Ei ole kamala jos auttaa. Eiköhän ne kaikki penskat kouluun mennessä osaa ittensä pukea ;)

Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan. Mutta vanhemmat voivat edesauttaa ja edistää lapsensa kehittymistä antamalla myös lapsensa tehdä itse.
Meillä 2,5 vuotias osaa itse jo pukea vaatteensa, mutta tarvitsee vielä auttamista pukeutumisessa. Sukkahousut saattavat olla puneella, sukat kantapää ylöspäin, t-paita väärinpäin ym..
Ulos lähtiessämme olen huomannut, että pienelle pitää antaa aikaa ja rauhaa siihen pukemiseen. Jos kiireessä yrität äristä ja hosua, lapsikin hermostuu.

Meillä reilu 2 vuotias yleensä kieltäytyy kaikesta mahdollisesta avusta ja riisuu vaatteet, jos joku ne sille pukee. Ei se muuten haittaa, mutta jos on kiire, ottaa pattiin :headwall:
Tokaluokalainen tas ei yhtään pane hanttiin, kun herättelen sen pukemalla :saint:
Minusta se on hellittelyä sen jälkeen, kun lapsi on niin iso, että osa itsekkin, eikä hellittely ole ollenkaan kamalaa :heart:

Yhteistyössä