onko se niin, että lihavan lapsen ( alle 10v ) äiti tai isä on kans aina lihava ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mitä mä olen lihavia lapsia nähnyt, niin kyllä heidän vanhempansa/ainakin toinen vanhemmista on myös lihava. Eikös perhe yleensä syö samaa ruokaa ja lapsi oppii ruokailu- ja liikuntatavat vanhemmiltaan?

Työkaveri ja miehensä pienet, lyhyet, kuivahkot ja sporttiset. Toinen lapsistaan TODELLA ISO. Nyt jotain 11-12v, on löytänyt sopivaa liikuntaa ja on jäntevä, sopusuhtainen, vaikka iso. Pienempänä oli oikeasti lihava, muistaakseni neuvolan kasvukäyrällä paino reilut 30% plussalla.

Mä luin joskus järkyttävää psykologiaa. Siinä puhuttiin asosiaalisen persoonallisuushäiriön omaavista äideistä ( = psykopaatit ) jotka lihottivat lapsiaan tahalteen ja esim. kun terveydenhoitaja huolestui tästä he sanoivat että lapsi vaan syö ja syö ja jopa varastaa ruokaa ja herkkuja ja vanhemmat ei voi mitään tälle. Oli siinä muutakin .. mutta se ei nyt sovi tähän väliin :-o
Mutta pointti oli siinä ettei ne lapset oo oikeesti aina syyllisiä jos syövät liikaa tai epäterveellisesti.

Suurin osa läskistä kyllä perityy, mutta opittujen elämäntapojen ja lautasen kautta, ei geenien. Geenit voi altistaa mutta ei niihin ole läskiä tiivistynyt. Sairaudet sit erikseen ennenkuin joku kiekasee ;)

Yhteistyössä