Onko se kamalan paha, jos ensikengät on käytetyt?

Yks kaveri ois lainannu meille lapsensa ensikenkiä, joilla siis yksi lapsi on tepsutellut aikaisemmin. Kuoman talvilenkkarit ja semmoiset nahkaiset ensikengät.

Mutta mua epäilyttää. Onko se kuinka paha, jos kengät on käytetyt vai onko tuon ikäisillä vielä asialla merkitystä? Itselle en käytettyjä kenkiä ota, mut entäs tuommosella kävelemään opettelevalla? Kuluuko ne vielä samalla tavalla? Ei noissa päällepäin näytä olevan yhtään mitään, mut kuinkakohan on?
 
Mama the strange
Mun poika on tallustellut koko elämänsä toisten vanhoissa kengissä ja mitään jalkavikoja yms ei ole syntynyt. Tiedän kyllä, että monet on tän ensikenkäasian kanssa ihan ylihysteerisiä.
 
Varoitan vaan...mä olen kerran saanut aikaseksi täällä palstalla kenkäsodan.......sanoin että meillä ollu käytettyjä ja uusia kenkiä lapsella ja mut melkein kivitettiin noiden käytettyjen kanssa.....
 
Minun mielestä ei ole mutta 90% palstalaisista on sitä mieltä että pilaat lapsesi jalat, kuten myös ostamalla halpislenkkareita tai käytettyjä kenkiä kirpparilta. Ihme että meidän lapset edes pystyy kävelemään :whistle:
 
joo
en ikinä laittais käytettyjä ensikenkiä. Pienillä on monesti esim virheasentoja, jotka sit siirtyy kenkään ja sitä kautta seuraavalla lapselle. Jokaisen askel on erilainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Minä en ostas käytettyjä, koska jokainen astuu eri tavalla ja mulla ainakin on ennakkoluulo, että jalka muototuu edellisen käyttäjän mukaan.
Mulla on sama ennakkoasenne, mut sillä kyselinkin, että onko se noilla just kävelmään oppivilla sama (ehtiikö ne vielä samalla tavalla kenkiä kuluttaa, ainakaan päällepäin ei näy mitään). Veikkaisin, että hiukan reilut puolivuotta oli niillä nuo kengät käytössä )..
 
Tässä aihe jpsta varmaan aina vääntöä.
Minusta käytetty selkeästi kulumaton laadukas ensikenkä ehdottomasti parempi kuin uusi huonolaatuinen kenkä.
Marketeissa näkee ihan kauheita kenkiä pienissä kokoluokissa joissa oikeaoppinen kenkä olisi hyvä.
Yleensähän nuo ensimmäiset koot eivät yhdellä käyttäjällä ehdi mitenkään linttaantumaan jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Minä en ostas käytettyjä, koska jokainen astuu eri tavalla ja mulla ainakin on ennakkoluulo, että jalka muototuu edellisen käyttäjän mukaan.
Mulla on sama ennakkoasenne, mut sillä kyselinkin, että onko se noilla just kävelmään oppivilla sama (ehtiikö ne vielä samalla tavalla kenkiä kuluttaa, ainakaan päällepäin ei näy mitään). Veikkaisin, että hiukan reilut puolivuotta oli niillä nuo kengät käytössä )..
No sekin tietysti riippuu kuinka paljon on puolessa vuodessa ehditty käyttömään :)

Yllättävän nopeaa lähtee kenkä muotoutumaan käyttäjän jalan mukaan.

Mutta se on niin mielipide kuka käyttää ja kuka ei :)
 
vieras
Kakkoskengiksi ilman muuta jos lapsi ei niillä koko aikaa tepastele. Kuten joku sanoi, ylensä ensikengillä ei kilometrikaupalla tallata. Mutta ostaisin varmaan myös yhdet uudet ja hyvät kengät lisäksi ja Kuoman talvilenkkareita en ehkä ostaisi edes uutena ensikengiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
Varoitan vaan...mä olen kerran saanut aikaseksi täällä palstalla kenkäsodan.......sanoin että meillä ollu käytettyjä ja uusia kenkiä lapsella ja mut melkein kivitettiin noiden käytettyjen kanssa.....
Mä en pienestä hetkahda. :D

Ja kysyin vaan mielipiteitä, kun itsellä ei aiheesta ole kokemusta lapsen kannalta. Olinkin vähän epäileväinen noita ottamaan vastaan ja sanoinkin, että mietin vielä, mut otan nuo tohon.

Sinänsä mulle se on yks ja sama. Joo, kivahan se ois säästää tuo raha (ja käyttää johkin muuhun), mut ei mun talous siitä horju, vaikka päättäisin uudetkin ostaa. ;)
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en ikinä laittais käytettyjä ensikenkiä. Pienillä on monesti esim virheasentoja, jotka sit siirtyy kenkään ja sitä kautta seuraavalla lapselle. Jokaisen askel on erilainen.
No meillä meni ekat ensikengät ehkä pari kuukautta ennen kuin jäivät pieniksi, että aika pientä se muotoutuminen noissa on. Pojalla on ollut uusia ja vanhoja kenkiä, kuten itsellänikin pienenä. Ihan osataan molemmat kävellä.

Tää on taas sarjassamme "asioita joita ehditään pohtia vain länsimaissa" ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Meillä on sekä uusina että käytettynä ostettuja kenkiä.
Ja voisin siis ostaa ensikengät käytettynä,ovat yleisesti niin vähän käytetyt että tuskin mihinkään muotoon ovat menneet.
No eipä noista päällepäin kyllä ainakaan mitään näy (toki sinne kengän sisälle en pääse niin kattomaan, kun on pieni ja varrellinen kenkä).
 
vieras
Hmm.. Kuinka paljon niitä ensi kenkiä oikeasti ehditään edes käyttää? Jos vain ajattelen noita meidän kahta muksua ja ensimmäisen kenkäparien käyttömäärää, niin ei ne kyllä tosiaan miksikään ehdi mennä.. Joku 4/5v kengät ehtii olla käytössä paljon kauemmin ja siis myös muovautua enemmän, jos niistä nyt yleensäkin jotain jäljelle jää..

Mä olisin kyllä voinut lapsilleni siistit ja hyväkuntoiset ensikengät käytettynä ottaakin. Meillä on kyllä lapsilla ollut aina uudet kengät, mutta hyvin mielin ne on eteenpäin annettu seuraavalle. Että kyllä joku ainakin lapsillaan käytettyjäkin kenkiä käyttää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Meillä on sekä uusina että käytettynä ostettuja kenkiä.
Ja voisin siis ostaa ensikengät käytettynä,ovat yleisesti niin vähän käytetyt että tuskin mihinkään muotoon ovat menneet.
No eipä noista päällepäin kyllä ainakaan mitään näy (toki sinne kengän sisälle en pääse niin kattomaan, kun on pieni ja varrellinen kenkä).

Meillä on ensikenkien kärjet kuluneet (nahkaiset) muuten ei mitään muotoa ole tullut.

 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en ikinä laittais käytettyjä ensikenkiä. Pienillä on monesti esim virheasentoja, jotka sit siirtyy kenkään ja sitä kautta seuraavalla lapselle. Jokaisen askel on erilainen.
No meillä meni ekat ensikengät ehkä pari kuukautta ennen kuin jäivät pieniksi, että aika pientä se muotoutuminen noissa on. Pojalla on ollut uusia ja vanhoja kenkiä, kuten itsellänikin pienenä. Ihan osataan molemmat kävellä.

Tää on taas sarjassamme "asioita joita ehditään pohtia vain länsimaissa" ;)
olkoon! Esim oma poikani astui ihan jalan sisäsyrjällä, kun lähti liikkeelle. Ostin 70 euroa maksavat Ecco-kengät joilla on kävelty minimaalisesti. Jalassa ovat kuitenkin niin paljon olleet etten vois kuvitellakaan noille muuta jatkoa kuin roskiksen. Mut kukin tekee lapsensa suhteen kuten haluaa.
 
Itselläni huonot jalat, joten en ota lapsen kohdalla mitään riskiä, eli ostan uutena. Jokainen kuitenkin tekee niikuin pathaaksi kokee. Ja onhan se niinkin, että uudet ja halvat on huonompi vaihtoehto kuin käytetyt ja laadukkaammat. :)
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en ikinä laittais käytettyjä ensikenkiä. Pienillä on monesti esim virheasentoja, jotka sit siirtyy kenkään ja sitä kautta seuraavalla lapselle. Jokaisen askel on erilainen.
No meillä meni ekat ensikengät ehkä pari kuukautta ennen kuin jäivät pieniksi, että aika pientä se muotoutuminen noissa on. Pojalla on ollut uusia ja vanhoja kenkiä, kuten itsellänikin pienenä. Ihan osataan molemmat kävellä.

Tää on taas sarjassamme "asioita joita ehditään pohtia vain länsimaissa" ;)
olkoon! Esim oma poikani astui ihan jalan sisäsyrjällä, kun lähti liikkeelle. Ostin 70 euroa maksavat Ecco-kengät joilla on kävelty minimaalisesti. Jalassa ovat kuitenkin niin paljon olleet etten vois kuvitellakaan noille muuta jatkoa kuin roskiksen. Mut kukin tekee lapsensa suhteen kuten haluaa.
Ja nyt sun poika ei enää kävele sisäsyrjällä, kun sillä oli Ecco-kengät? Selevä. Mun poikaparka se kävelee edelleen ihan koko jalkaterällä, vaikka sillä ei oo ikinä ollut 70 euron kenkiä :D

Luonto kiittää kun jokainen mamma ostaa jokaiselle muksulleen upiuudet kengät puolen vuoden välein ja nakkoo ne sitten kaatopaikalle...
 

Yhteistyössä