Onko se jotenkin huolestuttavaa, että vastasyntynyt nukkuu koko ajan?

• Viestiketjun aloittaja lumpilimppu
  • Ensimmäinen viesti
lumpilimppu
Siis meidän tyttö oli sairaalassa ensin todella vaikea, huusi vaan koko ajan. Sitten kun päästiin kotiin, hän on siitä lähtien nukkunut kuin tukki, ehkä pari kertaa päivässä on hereillä ja silloinkin vaan tosi lyhyitä aikoja, ehkä puoli tuntia. Onko se normaalia?
Lisäksi hän on vähän keltainen, voiko näillä olla jotain yhteyttä toisiinsa? No huomenna on onneksi neuvola, itse vaan tässä mietiskelen etukäteen.

minä
vois kuulostaa ihan, että bilirubiini arvot on korkealla eli keltaisuutta...valohoitoon joutuminen mahdollista. meillä oli myös tosi väsy ja keltainen ja valohoitoon jouduttiin.

Tosiaan jos syö kunnolla ja tiedät, että maitoa tulee hyvin, en niinkään olisi huolissaan. Minusta vastasyntyneen kuuluukin nukkua melkein vuorokaudet läpeensä aluksi. Keltaisuudesta en osaa sanoa muuta kuin, että siihen auttaa se syöminen myös...

ap
kyllä tyttö syömään herää ja syökin hyvin, nukahtaa taas heti sen jälkeen vaan uudestaan. Tai joskus pysyy vähän aikaa hereillä sen jälkeen. Syö kyllä parin tunnin välein, joskus useamminkin.

mina
kyllähän vastasyntyneen kuuluu nukkua, mutta jos keltaisuutta niin kannattaa kyllä mielestäni herättää syömään, koska keltaisuuden itsehoidossa maidon antaminen on tärkeää, joka auttaa keltaisuuteen. Meillä kotiuduttuamme sairaalasta arvot oli korkealla, mutta rajan alle että päästiin kotiin. lauantai päivä oli kun kotiuduttiin. maanantaina oli verikokeisiin meno ja arvot oli huomattavasti noussu niin samantien jouduttiin osastolle valohoitoon. Sain ohjeeksi kotona herättää syöttämään 3 tunnin välein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä tyttö syömään herää ja syökin hyvin, nukahtaa taas heti sen jälkeen vaan uudestaan. Tai joskus pysyy vähän aikaa hereillä sen jälkeen. Syö kyllä parin tunnin välein, joskus useamminkin.

En olisi huolissaan... Semmosia ne vauvat on syö ja nukkuu...

minä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no sitten. keltaisuus kylläkin väsyttää vaikkei arvot olisikaan korkealla....

Mä muistan reilu vuos sitte ku oikeen pidin kirjaa pojan nukkumisesta =) Tais olla keskimäärin 20 tuntii vuorokaudesta untenmailla... Tosin sitä keltasuutta ei meillä ollu. Muutaman viikon kesti tota ylenpalttista nukkumista, sit jakso jo valvoo vähän pidempii aikoja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Simppeli:
Mä muistan reilu vuos sitte ku oikeen pidin kirjaa pojan nukkumisesta =) Tais olla keskimäärin 20 tuntii vuorokaudesta untenmailla... Tosin sitä keltasuutta ei meillä ollu. Muutaman viikon kesti tota ylenpalttista nukkumista, sit jakso jo valvoo vähän pidempii aikoja.

Tais olla esikoinen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Simppeli:

Tais olla esikoinen ;)
Juuh :ashamed: No ku tuntu ettei kai se nyt herrajumala voi kokoaikaa nukkuu!!! Nyt vuotta myöhemmin mä toivosin et se nukkuis taas niin monet päikkärit |O

Meidänkin tyttö nukku vastasyntyneenä lähes koko ajan, heräs vaan syömään hetkeksi. Tosin yöllä oli sitten virkumpi. Se ihan normaalia että vastasyntyny nukkuu paljon. Itsekin olin aluksi siitä huolissani mutta neuvolan täti sano, että on ihan normaalia, varsinkin kun tyttö synty reilu pari viikkoa etuajassa. Jos keltaisuudesta on kyse niin kyllä se neuvolassa huomataan.

Kyllähän nuo pienet nukkuu alussa melkeen koko ajan. Mulla esikoisella oli hiukan kellertävä iho, mutta arvot kohdillaan ja johtui vain siitä kun oon itekkin tummempi iholtani. Kunhan herää syömään riittävän usein n. 3-4tunnin välein (n. 2viikkoon saakka) niin en olisi huolissani. Siitähän alkaa sitten tuo uni ja valveilla olo aikakin pidentyä. Kysyt sitten neuvolassa väristä.

Yhteistyössä