Onko se jotenki ikään liittyvää kun lapsi ei syö!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miisa

Vieras
Juu, niin, onkohan? Meillä neiti kohta 11kk on lakkoillut ruualle nyt kohta parisen viikkoa. Ei vaan mene mitkään oikeat sapuskat, ja kyllä, herkut menisi vaikka ämpärillinen! Mitä se on, liittyykö tuohon ikään vai? Ei kai toi voi jaksaa, jos ei syö! Maitoo onneks juo, että nesteitä menee. Mitä mä teen??

Meillä tuo keskimmäinen joka täyttää maaliskuussa 3v oli vähän aikaa sitten semmonen että ei syönyt oikeastaan mitään. Nyt syö jo tosi hyvin. Sama oli pojan kanssa samassa iässä. Pienin on nyt 11kk ja on kyllä tällä hetkellä kova syömään. Maito ei oikein riitä pelkästään 11kk ikäiselle jos on kauan syömättä.

Taitaa tollaset ruokalakkoilut ajoittain olla ihan normaaleja.

Meillä on 3v tytöllä tullut sellanen "yök, en tykkää"-kausi (vaikka lautasella ois lempiruokaa). Äärettömän rasittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miisa:
Juu, niin, onkohan? Meillä neiti kohta 11kk on lakkoillut ruualle nyt kohta parisen viikkoa. Ei vaan mene mitkään oikeat sapuskat, ja kyllä, herkut menisi vaikka ämpärillinen! Mitä se on, liittyykö tuohon ikään vai? Ei kai toi voi jaksaa, jos ei syö! Maitoo onneks juo, että nesteitä menee. Mitä mä teen??

Saako kysyä, mistä herkuista on kyse? Mä en antaisi vielä tuon ikäiselle mitään herkkuja juuri sen takia, että muutenkin vatsalaukku on vielä pieni ja täyttää sitä osaksi maidollakin, niin ei sinne kannata enään ylimääräistä laittaa...

oon miettiny et voisko johtua hampaista, koska lämmin ruoka ei kelpaa. Ja kyllä toi tytsi on silti jotain syönyt tässä parin viikon aikana :D Puuroa pari kertaa ihan hyvälläkin ruokahalulla, mut pääasiassa ei syö mitään, kääntää vaan pään pois ja huutaa.! Miten sellasellekkaan syöttää mitään, kun ei viitsis kuitenkaan väkisinkään.

Meidän herralla kasvoi ruokahalu kummasti kun jätettiin korvike pois ja siirryttiin tavalliseen maitoon. Samalla luovuttiin pullosta (josta kyllä edelleen juodaan iltamaito). Herkut on kans sellasia että sit ei maistu muukaan ruoka (tämän huomasin esikon kanssa joulun pyhinä ).

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:

Saako kysyä, mistä herkuista on kyse? Mä en antaisi vielä tuon ikäiselle mitään herkkuja juuri sen takia, että muutenkin vatsalaukku on vielä pieni ja täyttää sitä osaksi maidollakin, niin ei sinne kannata enään ylimääräistä laittaa...

Mulla kanssa osui silmään toi "herkut" sana.... Mitä herkkuja syötätte ton ikäsille vauvoille? :)

Alkuperäinen kirjoittaja tadaa:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:

Mulla kanssa osui silmään toi "herkut" sana.... Mitä herkkuja syötätte ton ikäsille vauvoille? :)

No siis tarkoitan tuolla herkuilla ihan soseita, marja ja hedelmä soseita :D Ja sit hedelmiä itsessään :D Luulitteko tosiaan, että annetaan jotain suklaata? :D Niin ja maissinaksut uppois kans, ja onhan nekin herkkuja, tuon ikäisille! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Niin ja ruokaa ruoka-aikoina, ei mitään naposteltavaa ruoka-aikojen välissä. Ei ehdi tulemaan nälkä muuten.

No me syötetään aamupuuro, sit lounas parin kolmen tunnin päästä aamupalasta, sit välipalaa siinä 14 aikaan, ihan vähän jogurttia, hedelmää, marjasoppaa tms. ja sit klo 16 ruoka. Että ei me kyllä anneta mitään naposteltavaa, maissinaksuja sillon tällön...

Kyllä sitä lakkoilua on meilläkin ollu. Meitin tyttö on nyt 2v mutta oli tossa vuoden paikkeilla joskus aikoja kun ei mikään oikeen kelvannu,kummasti kuitenkin alko maittamaan kun jätettiin sit ilman ruokaa jos ei syöny sillon kun tarjottiin,sai sit seuraavalla kerralla taas ja yleensä sillon söi kyllä. Maito meni kans aina kuitenkin. Meillä oli sillon ton ikäsenä herkkuna hedelmäsoseet. Ja itse tyttö alkoi tuon ikäsenä syömään, se autto kyllä siinä syömisen mielekkyydessä.

Nyt on taas sellanen vaihe menossa et mikään ei kelpaa ja herkut menis kyllä, nyt on kyllä herkkuna saanu joskus karkkiakin taikka jäätelöä. Sääntönä on se että jos ei ruokaa syö,niin ei tipu jäätelöä taikka yhtään mitään muutakaan ennen seuraavaa ruokaa. Eilen ei syöny päivällisellä mitään ja olikin iltapalan aikaan jo niin nälkänen että vei karjalanpiirakan lautaselta ennen kun kerkesin edes levitettä laittaan päälle! :laugh:

Meillä auttoi kun vähän muutti ruoka-aikoja. Huomasin että tytöllä olikin yllättäen nälkä jo esim. 2 tuntia aamupalasta.
Meillä mentiin sit lopulta näin
Herättiin klo 7
-aamupala 1 (tissiä paljon) klo 7
-aamupala 2 klo 8.30
-lounas klo 11
-välipala klo 14 (jotain pientä, muuten meni seuraava ruoka pipariksi)
-päivällinen klo 17
-iltapala klo 19

Ja siis veti tissiä joka ruuan jälkeen.

Oletko sitä omaa lusikkaa kokeillut?
Tai sormiruokaa??

Meillä auttoi kun vähän muutti ruoka-aikoja. Huomasin että tytöllä olikin yllättäen nälkä jo esim. 2 tuntia aamupalasta.
Herättiin klo 7
-aamupala 2 klo 8.30
-lounas klo 11
-päivällinen klo 17
-iltapala klo 19

Tai sormiruokaa??

Joo oman lusikan annoin eilen illalla käteen kun puuroa syötiin, ja se onnistu hyvin, no, tänään tein saman, niin ei auttanut. ja ei tyttö sillä vielä osaa syödä, lähinnä pyörittelee käsissään. Sormiruokaa syö, mutta eipä ruokaa voi sormilla antaa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Herättiin klo 7
-aamupala 2 klo 8.30
-lounas klo 11
-päivällinen klo 17
-iltapala klo 19

Tai sormiruokaa??

Joo oman lusikan annoin eilen illalla käteen kun puuroa syötiin, ja se onnistu hyvin, no, tänään tein saman, niin ei auttanut. ja ei tyttö sillä vielä osaa syödä, lähinnä pyörittelee käsissään. Sormiruokaa syö, mutta eipä ruokaa voi sormilla antaa syödä.

Niin otat tietysti omaan käteesi toisen ja aina välillä tuikkaat ruokaa suuhun. Silloin kun keskittyy siihen ruuan kanssa sähläämiseen ;)
Toki lapset on erilaisia, ja taitaa olla suht yleistä että ruoka ei välillä vaan maita. Onko uusia taitoja tullut?
Meillä välillä syötiin niin että annoin lapsen olla lattialla, ja sitten tuli hakemaan ruokaa kun siltä tuntui. Siis saatoin istua olohuoneen lattialla ja tyttö kävi välillä hakemassa ruokaa siitä. Niin upposi ruoka. Mutta en ottais tavaksi kuitenkaan. Siis useaksi kuukaudeksi.
Meillä käytettiin harvoin, mutta silloin kun muuten ei ois syöty mitään.
Syökö öisin?

Ja kyllä mä olen joskus antanut syödä ihan tavallistakin ruokaa sormin, jos se vaan menee kans suuhun. Mutta en ottais sitäkään tavaksi.

kastiketta tai keittoa on ehkä vaikeaa syödä sormin... mutta kasvikset ja lihat helppoja, leipää, marjoja ja hedelmiä palasina.. meilä 2v2kk on nyt alkanut syödä ruokaansa sormin, mutta syökööt kun sama se on kotona sotkea :D alkoi syödä itse lusikalla 1v ikäisenä

Yhteistyössä