Onko sairasta säilyttää vaatteita, joita ei ole käyttänyt muutamaan vuoteen...

• Viestiketjun aloittaja -ap
  • Ensimmäinen viesti
-ap
jos niitä kuitenkin jossain vaiheessa käyttää. Mun mielestä on ihana kauvaa kaapin perältä vaate, joka on unohtunut sinne muutamaksi vuodeksi. Se tuntuu melkein uudelta, kun taas pitkästä aikaa pistää päälle.

Sairasta on ehkä jemmata monta kaapillista vaatteita, joita ei käytä, mutta pienissä määrin, onko ihminen joka jemmailee vaatteitaan pois sairas?

Mikäpä siinä sairasta olisi, jos vaatteet on vielä käytettävässä kunnossa ja tilaa riittää. Tosin muuttovaiheessa se ei ole kivaa, itse olin myös jemmaillut vintin täydeltä vaatteita ja suurin osa niistä oli sellaisia, että niitä en kyllä olisi käyttänyt enää koskaan. Muutama helmikin kyllä joukosta löytyi...

-ap
Mikäpä siinä sairasta olisi, jos vaatteet on vielä käytettävässä kunnossa ja tilaa riittää. Tosin muuttovaiheessa se ei ole kivaa, itse olin myös jemmaillut vintin täydeltä vaatteita ja suurin osa niistä oli sellaisia, että niitä en kyllä olisi käyttänyt enää koskaan. Muutama helmikin kyllä joukosta löytyi...

Muuttaessa sulla oli iso homma viedä vaatteet kierrätykseen, mutta toisaalta oli varmaan ihanaa löytää ne muutama helmikin.

Jotenkin vain tuntuu, että nykyään on vallassa tavallista se, että jatkuvasti heitetään hyvää vaatetta pois ja ostetaan uutta tilalle ja sairaana pidetään niitä, jotka jemmailevat ja ottavat taas uudelleen käyttöön. Esim. elämäntilanteiden muuttuessa saattaa jotkin vaatteet jäädä käyttämättä, mutta tilanteiden taas muuttuessa käyttöä löytyy. Nyky suosituksissa ne käyttämättä jääneet pitää heittää pois ja kun taas käyttöä olisi ostaa uudet. Minun ajattelumaailman omaavia pidetään sairaina.

"Venla"
Mulla oli aiemmin tapana säilöä vanhat vaatteet sillä ajatuksella, että "sitten kun olen pari kiloa pudottanut, niin täähän on sitten ihan passeli" tai "no tätähän voisi pitää aina joulunaikaan, kun on niin jouluisen värinen" tms. Todellisuudessa ne unohtuivat sinne kaapin perukoille tai varastoon, eikä koskaan tullut niitä käytettyä. Toinen kasa vaatteita oli varastossa odottamssa sitä kaunista päivää kun jaksaisin viedä ne kirpputorille. Noh, sitten kun sen inspiraation vihdoin sain, kaikki olivat jo niin pois muodista, että tuskin ilmaiseksikaan kukaan niitä olisi huolinut.

Otin opikseni ja ryhdyin toteuttamaan toisenlaista systeemiä: Ostan yhtä kautta, esim.nyt kevättalvi, varten muutaman puseron ja parit housut, joita käytän koko kauden vuorotellen. Sitten hyvällä omallatunnolla laitan uffelle tai roskiin riippuen vaatteen kunnosta. Tilaa tulee vaatekaappiin seuraavan "kauden" vaatteille, eikä yhtään lumppua jää nurkkiin roikkumaan. Kaikki vaatteeni mahtuvat parille hyllylle vaatekaapissa.

Yhteistyössä