Onko rintaraivarit / -lakkoilu imetyksen lopun alkua... Vauva nyt 6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haluaisin jatkaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haluaisin jatkaa...

Vieras
Meillä neiti on nyt viikon ajan kiukutellut tissien kanssa... Ei kelpaa millään. Heti, kun yrittääkin vaan imettää, vauva alkaa huutamaan täysillä ja kääntää kasvonsa pois. Aluksi sain huijattua vauvan tissille tuttipullon kanssa, kun tämä ei enää mennyt läpi, sain pari kertaa huijattua tissille rintakumin avulla (muistutti ilmeisesti tarpeeksi ihanaa tuttipulloa, josta mielellään juo vettä...). Nyt ei kuitenkaan mikää enää mene läpi ja vauva ei suostu tissille ollenkaan. En ole antanut maitoa pullosta kuin kaksi kertaa, ettei vaan opi vain siihen. Mutta nyt näyttää ilmeisesti siltä, että pakko on vain pullo ottaa käyttöön. Öisin tissi on kyllä vielä kelvannut.

Harmittaa koko juttu ja otankin tämän jotenkin liian henkilökohtaisesti. Ihan kuin äiti ei enää olisi tarpeeksi hyvä, kun tissi ei kerran kelpaa... Tiedän kyllä, että asia ei näin ole, mutta harmittaa kuitenkin ihan älyttömästi jokaisen turhan yrityksen jälkeen... Onhan se pullosta annettu maitokin hyvää, mutta kuitenkin...

NYT KYSYMYS KAIKILLE: Voiko tämä nyt tarkoittaa, että tämä imetys oli nyt tässä vai voiko vauva jotenkin päästä tämän vaiheen yli? Onko teillä jotain kikkoja ja omia kokemuksia asiasta? Voiko esim. hampaiden tulo vaikuttaa imetyslakkoiluun jotenkin?

ÄLÄ anna pulloa vaan hörppyytä maitoa mukista. Luultavasti raivarit menevät ohi ja voit jatkaa imetystä. Meillä poika pureskeli ikävästi joskus 8kk iässä varmaankin hampaiden takia ja silloin olikin vähemmän imetystä eikä poikakaan silloin niin tissiä vaatinut vaikka on muuten tosi takiainen ja imetän edelleen (iltaisin ja öisin), poika yli 1,5v. Nyt voisin itse jo lopettaa, mutta poika on toista mieltä ;) Eli siis kyllä hampaiden tulokin voi vaikuttaa asiaan.

Meillä myös 6kk:n iässä imetys lopahti kuin lehmän häntä. Syynä oli kaksi alahammasta jotka ilmestyivät sekä kiinteisiin rakastuminen. Olin aivan varma että nyt imetys loppuu ja se vähenikin entisestä 8 kerrasta päivässä 4-5 kertaan päivässä. En antanut pullosta mitään maitoa lisää vaan koetin tarkkailla tilannetta muka rauhallisena ja panostin yöimetyksiin jotka edelleen sujuivat... Väkisin en yrittänyt koska se ei tuottanut tulosta mutta rintaa tarjosin kuitenkin entiseen malliin...

No sitten jostain syystä alkoi tissi taas kelvata ja imetysmäärät nousi 6 kertaan päivässä. Nyt kun vauva on 7,5kk on jälleen lakkoa ilmassa. Enpä tiedä jatkuuko imetystarinamme enää mutta vinkkinä voisin kertoa että panosta niihin kertoihin kun vauva imee (yöaikaan), tarjoa rintaa edelleen normaalisti, älä tyrkytä väkisin, pumppaa tarvittaessa jos imetyskerrat vähenevät radikaalisti niin maitomäärä pysyy edes pikkasen yllä, vältä pulloa ja käytä ennemmin mukia/nokkista, yritä olla stressaamatta (joo ei ole helppoa mutta yritä silti) ja muista että olet maailman paras äiti lapsellesi!

Voimia!

Meillä lopetti 6kk tykkänään imemisen. Kokeilin sitten yli viikon, mutta ei kelvannut, joten lopetin. Ei ole kaivannut tissiä ollenkaan, rintamaitoa kylläkin. Neuvolassa sanoivat että jotkut puolivuotiaat vierottaa itsensä rinnasta...

Lisään vielä, että myös minä tunsin syyllisyyttä yms. ja siksi yritin itkien tarjot muksulle rintaa joka välissä..Tajusin kuitenkin, että turhaa. Rinnat oli pumppamisesta jo hajalla, eikä lapsi osoittanut mitään halua rinnalle, joten tässä tulos. Nyt 8kk poika juo jotenkuten korviketta, mutta aika huonosti, ilmeisesti maun takia. Kuitenkaan neuvola esimerkiksi ei ole huolissaan, poika kasvaa hyvin, ja syö kaikkea muuta.

rintaraivarit kestivät tuon viikon verran. Ilmeisesti tuputin liian usein, ts. meidon tulo oli kasvanut niin että lapsi pärjäsikin sillä pidempään mitä aiemmin. MEni ohi itekseen, ja uskallan sanoa että kukaan lapsi ei vieroita itseään tuossa iässä. Meidän rintaraivoaja oli sitten loppujen lopuksi täysimetyksellä puolivuotiaaksi, silloin aloitimme makuannokset ja nyt puolitoistavuotiaana syö rintaa 2-3 krt päivässä.

Niin no, meillä ei lapsi suostunut enää edes katsomaan rintaa, joten olipa turha yrittää enää ja minä aloin jo masentua, kun se harmitti kovasti. Lapsi ei edes huutanut, vänkäsi vaan pois jos tajusi mitä yritän. Oltiin jo aloitettu 4kk kiinteät...

Meillä juurikin kuuden kuukauden kohdalla imemisessä ihan hirveet raivarit, tajusin epäillä korvatulehdusta kun isosiskolla oli ja niihän se oli, että molemmissa korvissa tulehdus. Tississä kun piti imeä lujempaa kuin pullosta niin siksi tissi ei kelvannut. Eli jos vähänkään epäilet, niin kannattaa tarkistaa ettei ole korvatulehdus.

Hei kaikki ja kiitos vinkeistä ja kannustuksista sekä omista kokemuksistanne!

Meillä ei lakkoilu ole vieläkään loppu, on siis jatkunut jo lähes 10 päivää. Eilen päivällä sain aamulla kerran huijattua rintakumilla vauvan tissille (vauva luuli sen olevan tuttipullo) ja sen jälkeen ei sitten enää onnistunutkaan mitenkään. Odottelin siis innoissani yötä, että saisin rintani edes vähän tyhjemmäksi ja oloani mukavammaksi... Nooh, yö tuli ja tissi ei kelvannutkaan, eli sama juttu jatkui siis myös yöllä. Kun vauva heräsi yöllä toisen kerran, sain vauvan imemään tissiä rintakumilla. Onnistuin jopa vaihtamaan lennossa rintaa. Alkaa nyt tosissaan näyttämään, että tämä imetys olisi tässä. Sitkeä kyllä olen ollut ja yrittämisen puuttesta ei ainakaan voida syyttää, sen verran hassujakin juttuja olen kokeillut :) Ajattelin pari päivää vielä jaksaa tsempata, sitten annan vain olla.

Tuttipulloa olen antanut vain pari kertaa, nokkamukista ollaan kokeiltu juoda ja hörpyttelyäkin harjoiteltu.

Tuota korvien vaivaamista olen kyllä myös alkanut epäilemään... kuumetta ei ole ollut, mutta pientä yskää ja krohinaa jo toista viikkoa. Pitäisikö korvat siis tarkistaa varmuuden vuoksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tuota korvien vaivaamista olen kyllä myös alkanut epäilemään... kuumetta ei ole ollut, mutta pientä yskää ja krohinaa jo toista viikkoa. Pitäisikö korvat siis tarkistaa varmuuden vuoksi?

Mielestäni pitäisi.

Meillä vauva lakkoillut 2,5kk iästä alkaen enemmän ja vähemmän, nyt puolivuotias. Alkaa välillä jo vähän väsyttämään :( Tai oikeasti meni 3-4 viikkoa tuossa välissä ihan hyvin, ja sitten nuhan aikaan ja jälkeen ollut lakkoilua taas kunnolla ilmassa :( Esikoinenkin lakkoili vahvasti 4-5kk iässä, mutta hänellä kausi meni nopeammin ohi kuin tällä toisella.

Voi vitsi... nyt kun alkoi taas tissi kelpaamaan (viime yöllä ja nyt aamulla) maitoa ei enää tule. Vauva jaksaa hetken yrittää, sitten suuttuu... Voi V.... Voiko maito loppua näin äkkiä? Joka päivä on vähän imetetty... Miten sen saisi taas virtaamaan??? Nyt tarvitaan apua ja äkkiä, ennen kuin lakkoilu alkaa uudelleen!!!

Juo paljon!! Siis todella paljon ihan sama mitä nestettä mutta kunhan juot. Myös pumppaaminen lisää maidon tuloa, ei välittömästi mutta jos tänään pumppaat niin jo huomenna tulee enemmän. Lisäksi voit kokeilla mammateetä juoda tai sarviapilaa (luontaistuotekaupoista saatava puriste) joka ainakin minulla on lisänyt maidon tuloa.

Voi olla että maidon tulo on tässä lakkoillessa vähentynyt mutta kyllä saat sen uudestaan lisääntymään kun olet jo näin pitkään imettänyt. Tsemppiä!

Ei ole lähtenyt sujumaan...

Muutaman kerran vauva yritti imeä, otti hanakasti kiinni, ja imi ja imi, vaihdettiin tiisiltä toiselle, mutta maitoa ei tullut... Ei alkanut edes herumaan (sen olen ennen tuntenut ihan selvästi). Eli kaksi kertaan aamupäivällä jaksoi yrittää, mutta kun maitoa ei tullut, suuttui vaan ja sitten ei enää suostunut tissille tulemaankaan :( plääh! Tää on just tätä... ilmeisesti nyt sit vaan reilun viikon aikana on tullut imettyä liian vähän ja nyt maitoa ei enää tuu. Yritän viel yöllä, mut sit rupeen antamaan pullosta. Ei vissiin auta enää mikään...

Meillä loppui silloin kuuden kuukauden kohdalla imetys niihin korvatulehduksiin. Olin äärettömän harmistunut koska olisin halunnut jatkaa imetystä ainakin 8-9 kuukauden ikään (ihan vaan kun se on niiiiin paljon helpompaa kuin tiskata tuttipulloja ;-) mutta eipä tuo auttanut kun ei kelvannut.
Lastenlääkäri sitten totesi minulle että puolen vuoden imetyksen jälkeen lapsi on saanut jo kaiken hyödyn imetyksestä, ja jos imetys loppuu noin "itsestään" niin se on ihan hyvä vaan vauvalle ja äidillekin.
Tavallaan oli oikeessa, onhan se helpompaa kuin isomman lapsen vieroittaminen kauhealla itkulla?
Eli ajattele positiivisesti, jos sen nyt vaan oli sitten siinä, onhan puoli vuotta imetystä oikeesti jo tosi hyvä!

Itse lapsiani imettäneenä (molempia vajaa puoli vuotta) ihmettelen miksi te otatte asiasta moisen stressin? Jos vauvalle ei enää maistu rinta, niin sitten se ei enää maistu ja piste. Minä todellakin uskon siihen, että tietyssä iässä vauvat voivat vieroittaa itsensä rinnasta ja se puoli vuotta imetystä on munkin mielestä jo hyvä aika. Pääasia että vauva saa ravintoa, tuli se sitten pullosta tai tissistä. Mitä tuon asian kanssa tappelemaan viikkotolkulla. En ymmärrä.

Ittepäistä touhua joo... mutta nyt olen luovuttanut. Viime yönä neidille kyl yllätyksekseni maistui äidinmaito, jopa molemmista tisseistä. Päivällä muutaman kerran kokeilin, josko kiinnostais, mutta ei mitään. Nyt sitten vaan ostamaan laatikkokaupalla korviketta! Onneksi on olemassa sellaistakin!

Kiitos kaikille kommentoineille avusta ym.

"ittepäistä touhua" kysyit miksi otamme asiasta moisen stressin ja vastaisin omasta puolesta että koen sen olevan tärkeää minulle ja lapselleni. Minun mielestä ei ole ollut kyse vieroittamisesta jos lapsi on lakkoillut ja sen jälkeen jatkaa imemistä normaalisti. Mutta jokainen saa onneksi määrittää sen koska lopettaa "tappelemisen".

meillä alkoi rintaraivari ja rinnasta kieltäytyminen tasan 3kk iässä. Rinta kelpasi vain ja ainoastaan öisin ja silloin oikein mielellään. Pumppasin päivisin maitoa pariin kertaan, jotta tuotanto jatkui, mutta hiipuihan se vähitellen ja kokonaan lopetin imettämisen 5,5 kk ikäisenä. Yritin silloin mielestäni kaikkia keinoja jotta imetys päiväsaikaan onnistuisi; väsyneelle, pirteälle, leikin lomassa, vaihdoin tuttipullon rintaan "salaa"... Rintakumi jäi koittamatta ja se vähän harmittaa näin jälkikäteen.

mulla yhden kaverin lapsi rupesi lakkoilemana kans n 6 kk iässä. rinnalle suostui vain puoliunisena eli illalla ja aamulla. Hän jatkoi sitten imetystä näin melkein vuoden ikään. Päivällä lapsi joi korviketta nokkamukista.

Yhteistyössä