Onko rekry-ihmisiä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työnhakija

Vieras
Kuinka paha asia on, jos työhakemus on yli sivun pituinen?

Tarvitsisin yli sivun, koska olen erään sairauden takia joutunut hiukan muokkaamaan elämääni (ja työelämään osallistumistani), ja tämä täytyy mielestäni mainita jossain kohtaa hakemusta. Se selittää monia asioita niin siinä millaista työtä haen kuin myös miten olen työelämään osallistunut. Jos teen hakemuksesta vain sivun pituisen, niin joko se ei kerro riittävästi ammattitaidostani, tai sitten tuohon sairauteen ja sen vaikutuksiin liittyvät huomiot jäävät pois.

Miten ihmisiä rekrytoinut näkee tämän?

[QUOTE="vieras";23172627]Ei kukaan jaksa lukea mitään pitkiä nyyhkytarinoita ja selittelyjä, oikeasti. Itse vinttaisin tuollaisen hakemuksen roskiin jo heti kättelyssä.[/QUOTE]
Peesi tähän. Työhakemukseen vain se, miksi olisit haettavana olevaan työhön pätevä. Työhaastattelussa voi sitten kertoa - jos kysytään - aukoista työhistoriassa ja muusta sellaisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23172655:
Peesi tähän. Työhakemukseen vain se, miksi olisit haettavana olevaan työhön pätevä. Työhaastattelussa voi sitten kertoa - jos kysytään - aukoista työhistoriassa ja muusta sellaisesta.

Jos on noin typeriä rekrytoijia niin sanotaanko että pidä saatana tunkkis. Rekrytoijien kannattaa yleensäkin miettiä itsekin vähän minkä kuvan antavat yrityksestä, toimiessaan rajapintana yleisöön päin.

Ei se ole mikään nyyhkytarina, se on realiteetti. On vain kaksi vaihtoehtoa: joko hakupapereista löytyy selitys sille, että työhistoriani on erilainen kuin muilla, tai sieltä ei löydy. Itse pidän parempana että sieltä löytyy selitys. Olisi pitänyt jo tuohon aloitukseen laittaa tämä: pidetään siis lähtökohtana, että sieltä joku selitys asialle löytyy. Neuvoja näistä lähtökohdista?

Alkuperäinen kirjoittaja työnhakija;23172708:
Jos on noin typeriä rekrytoijia niin sanotaanko että pidä saatana tunkkis. Rekrytoijien kannattaa yleensäkin miettiä itsekin vähän minkä kuvan antavat yrityksestä, toimiessaan rajapintana yleisöön päin.

Ei se ole mikään nyyhkytarina, se on realiteetti. On vain kaksi vaihtoehtoa: joko hakupapereista löytyy selitys sille, että työhistoriani on erilainen kuin muilla, tai sieltä ei löydy. Itse pidän parempana että sieltä löytyy selitys. Olisi pitänyt jo tuohon aloitukseen laittaa tämä: pidetään siis lähtökohtana, että sieltä joku selitys asialle löytyy. Neuvoja näistä lähtökohdista?
Pidä saatana tunkkis jos et ymmärrä selkeää neuvoa. Jos haluat haastatteluun asti päästä niin pidä hakemus mahdollisimman lyhyenä ja ytimekkäänä korostaen sitä miksi juuri sinä olisit hyvä kandidaatti. Jos se ei onnistu ilman ylipitkää tarinointia niin ala vaikka kirjailijaksi tai runoilijaksi sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja työnhakija;23172708:

Toki voit vapaasti tehdä vaikka 60-sivuisen hakemuksen, jossa on koko elämänkertasi. Rekrytoijaa nyt vaan yleensä kiinnostaa se, mitä sellaista avoinna olevan työpaikan kannalta oleellista sinä osaat, että sinut kannattaisi kutsua työhaastatteluun. CV:stä varmaan tulee esille työhistoriasi ja jos siellä on jotain selittämättömiä aukkoja, niistä voi kertoa työhaastattelussa.

Peesaan Keittiönoitaa. Mutta jos ihan välttämättä haluat hakemukseen jotain laittaa sairaudestasi, niin senkin voi kuitata ihan sivulauseessa tai mainita jotain "henkilökohtaisista syistä" jotka ovat estäneet olemasta työelämässä. Tai muotoilla fiksummin, mitä en nyt tietenkään tähän hätään keksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23172760:
Toki voit vapaasti tehdä vaikka 60-sivuisen hakemuksen, jossa on koko elämänkertasi. Rekrytoijaa nyt vaan yleensä kiinnostaa se, mitä sellaista avoinna olevan työpaikan kannalta oleellista sinä osaat, että sinut kannattaisi kutsua työhaastatteluun. CV:stä varmaan tulee esille työhistoriasi ja jos siellä on jotain selittämättömiä aukkoja, niistä voi kertoa työhaastattelussa.

Olen edellisten kanssa samaa mieltä, ja jättäisin pitkät stoorit kirjoittamatta. Keskittyisin ammatillisen osaamisen napakkaan kuvaamiseen. Työhaastattelussa voi kertoa sitten yksityiskohtaisemmin muusta.

Niin se vaan on kun Keittis sanoi, että suurin osa rekrytoijista ei lue mitään pitkiä hakemuksia.
Hakemuksiahan tulee useita, joskus kymmeniä, joskus jopa satoja, ei niitä usein ole edes aikaa lukea, eikä halua. Itse olen rekrytoinut paljonkin, ja ensiksi kaavin sivuun ne, joista pikasilmäyksellä huomaan etten palkkaa. Nuo siis siirtyvät mappi ö-hön, ja keskityn niihin hakemuksiin joista katson että hakijalla on potentiaalia ko. työhön. Cv:n ja hakemuksen selkeys vaikuttaa oleellisesti tuohon. Kylmä totuus. Mutta sinä teet ap niin miten parhaaksi näet.

Ja ap:lle vielä... jos sinulla on hakemasi työtehtävän edellyttämä osaaminen, niin ei sillä ole väliä, oletko hankkinut sen osaamisesi eri tavalla kuin joku toinen. Pääasia on, että se osaaminen todennettavasti löytyy.

Yhteistyössä