Onko reilua/tylyä sanoa näin?Kiitos vastauksista=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt harmaa plussalainen:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt harmaa plussalainen:)

Vieras
Eli minulla kaverillani on 6 lasta,puolesta vuodesta 6vuotiaaksi ja yksi 4 luokkalainen.

Meillä on lapset toisinaan ollut siellä yökylässä , ovat tokalla ja kolmannella luokalla,ja kaveriltani on myös ollut KAIKKI lapset vauvaa lukuunottamatta meillä vastavuoroisesti yökylässä.

Ensi vkl olisi taas tulossa sieltä hoitoon ne 5 lasta ja mies tuossa sanoi että hälle sopii jos lapsia tulee 2 niinkuin meiltäkin heille on mennyt.

On ihan eri asia hoitaa esim.4 vanhoja kaksosia plus 3 muuta kun se että olisivat isoja koululaisia joista ei sillä lailla ole enään kova peräänkatsominen ja nukuttaminen.

Onko tylyä laittaa viestiä,että voimme ottaa mielellämme ,mutta vain kaksi lapsista....

Meillä on niin kauhea hälinä täällä kun kaikki ovat , että huh...

Toisaalta tykkään kyllä että saa toinen vapaata.

Onhan se eri asia. Mut niin ku sanoit, hienoa on että toinenkin saa vapaata. Mun mielestä voisit diplomaattisesti yrittää sanoa kaverillesi, (jos siis yökyläilyä tapahtuu usein) että jos tulisi vain muutama kerrallaa, ja sitten joskus harvoin voisit ottaa kaikki... Näin mä ainakin tekisin. :whistle:

Jos olet luvannut ottaa kaikki, niin silloin olisit tyly. ja jos kaikki lapset odottavat innoissaan yökylään pääsyä, kenet rankkaat kuka saa tulla ja kuka ei..
Mutta jos et ole kerennyt sopia mitään tarkemmin, niin mikäs siinä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja laarum harmailee:
Jos olet luvannut ottaa kaikki, niin silloin olisit tyly. ja jos kaikki lapset odottavat innoissaan yökylään pääsyä, kenet rankkaat kuka saa tulla ja kuka ei..
Mutta jos et ole kerennyt sopia mitään tarkemmin, niin mikäs siinä sitten.

En ole sopinut tarkemmin,ennen ovat olleet kaikki 5,mutta nyt tosiaan mies sanoi ettei jaksaisi koko porukkaa.Aiemminkin ollaan puhuttu kyllä siitä että ei ehkä kovin reilua näin.

Alkuperäinen kirjoittaja riks raks poks:
jos olet jo luvannu että kaikki niin sit minusta tylyä, jos taas ei ole sovittu mitään niin kyllä minusta voi sanoa että jos vain kaksi ainakin tällä kertaa.

Juuri näin , en ole vielä luvannut ottaa yhtäkään.En tiedä sitten.

on se aika ilkeää sen toisen äidin kannalta. toisaalta ymmärrän jos et kaikkia jaksa, mut toisaalta, onhan heilläkin siellä samanmoinen katras katsottavana kun teidän lapset ovat siellä. sekö on vaan reilua et katsomiset menee pilkulleen tasan? mie en kehtais omianikaan laitaa enää sinne yökylään jos heiltä ei kaikki saa tulla, mut jokainen tavallaan. ymmärrän kyllä jos ystäväsi loukkaantuu.

Minun mielestäni olisi näille isommillekin lapsille mukavampi, kun joskus saisivat olla erossa pikkusisaruksistaan. Jos on viisi lasta niin harvassa on ne paikat johon saat ne kaikki kerralla eli vaatii järjestelyä jos haluat vapaan viikonlopun. Itselläni on neljä lasta eikä tulisi mieleenikään työntää kaikkia neljää ystävälleni kerrallaan.
Juttele reilusti ystäväsi kanssa. On eri asia olla kahden lapsen vanhempi kuin 5 lapsen vanhempi!! Ystäväsi ei välttämättä ole ajatellut asiaa sinun kannaltasi. Ja sille joka mollasi että kuinka sinä voisit muka roudata omasi enää ystävällesi jos nyt kieltäydyt ottamasta koko revohkaa. Niin kyllähän se asia on niin että kaksi isompaa on huomattavasti helpompaa kuin kolme pientä...

vaikeita juttuja. Meillä tilanne sellainen että perheessämme 2 lasta ja tuttavaperheessä yksi esikoisemme ikäinen. silloin kun nämä vanhemmat lapset olivat ainokaisia annettiin toisillemme ehkä kerran kuussa vapaa-ilta hoiitamalla toisten lasta.

Nyt kun meillä on kaksi lasta ja he ovat jonkun kerran olleet tällä perheellä hoidossa on saatu kuulla noin ohimennen kuinka hankalaa heillä on kolmen pienen kanssa. Ei sen takia olla meidän lapsia nyt yli puoleen vuoteen heille hoitoon laitettu, heidän lapsi taas on sen kerran kuussa, ehkä useamminkin meillä.

Mies tuossa mietti yksi ilta että olisiko oikeudenmukaista tehdä vaikka niin että heidän lapsi olisi meillä hoidossa vaikka sen kaksi kertaa niin usein kun meidän lapset heillä? Rasitushan on heille isompi, mutta tuolloin hoitokertoja olisi harvemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
anna vanhemmille lomaa... ei muutkaan varmaan niitä ota. ja jos se olis vaan 1 yö. en peruis... ne vanhemmat varmaan odottaa innolla kahdenkeskistä aikaa.

Ei olla vielä sovittu mitään.Ja itse ollaan yrittäjiä , että vkl on tärkeitä(itse niistäkin lauantain töissä)mutta ymmärrän kyllä pointtisi.Parempi ehkä kieltäytyä kokonaan,pirun vaikeaa päättää mitä jaksaa:)

Anteeksi nytjos tästä joku vetää herneet nenuun, mutta mielestäni nämä monilapsisten perheiden äidit voisivat itsekin yrittää katsoa tilannetta muualta kuin omasta näkökulmastaan. Siis tottakai kaikille olisi kiva saada joskus hetki vapaata, mutta jos hankkii vaikka 5-6 lasta niin pitäisi ymmärtää ettei nuo vapaahetket järjesty yhtä helposti kuin 1-2 lapsen perheissä. Valintakysymyksiä.

Yhdessä tuttavapiirissä tuota seuranneena tuntuu hassulta ettei 4 lapsisen perheen äiti ymmärrä että on eri asia kun hän ottaa yhden vieraan lapsen hoitoon kuin se että tämän yhden lapsen äiti ottaa kaikki hänen 4 lastaan hoitoon kerralla. Sekin vaikuttaa tilanteeseen ett tällä nelilapsisella perheellä on tilava omakotitalo pihoineen ja tämä yksi vieras lapsi leikkii siinä heidän kakkosensa kaverina. Tuolle ahtaassa kerrostalokolmiossa asuvalle yhden lapsen äidille on eri juttu kun heille pölähtää 4 lasta yökylään, ahtaassa tilassa säpinä on sen mukainen.

Minulla on kolme lapsta enkä oleta kenenkään ottavan kaikkia lapsiamme hoitoon siksi että jonkun 1-2 lapsta on meillä hoidossa. Yksi sellainen perhe on joka itse on vaatinut kaikkia kerralla heille, muuten ollaan järjestetty nuo vapaailtamme esimerkiksi niin että 1-2 lasta on mummolassa ja loput jollain kaverilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni olisi näille isommillekin lapsille mukavampi, kun joskus saisivat olla erossa pikkusisaruksistaan. Jos on viisi lasta niin harvassa on ne paikat johon saat ne kaikki kerralla eli vaatii järjestelyä jos haluat vapaan viikonlopun. Itselläni on neljä lasta eikä tulisi mieleenikään työntää kaikkia neljää ystävälleni kerrallaan.
Juttele reilusti ystäväsi kanssa. On eri asia olla kahden lapsen vanhempi kuin 5 lapsen vanhempi!! Ystäväsi ei välttämättä ole ajatellut asiaa sinun kannaltasi. Ja sille joka mollasi että kuinka sinä voisit muka roudata omasi enää ystävällesi jos nyt kieltäydyt ottamasta koko revohkaa. Niin kyllähän se asia on niin että kaksi isompaa on huomattavasti helpompaa kuin kolme pientä...

Tuo on ihan totta että ystävä ei välttämättä ole ajatellut asiaa meidän kantilta...itse on ollut monta vuotta kotiäitinä ,eikä välttämättä muista enään miten kivoja vkl olivat kun oli vapaata(itselläni siis vapaata ainoastaan su)

Kiitos huomioistasi,minä mietin vielä miten laitan viestiin.

Mulla ei ole vielä kukaan kaveri lupautunut ottamaan lapsiani hoitoon/yökylään. Mutta ei tulisi mieleenikään, että kaikki neljä laittaisisin samaan paikkaan, koska tottakai on ihan eri, onko hoidossa 1 vai 4 lasta.

Yhteistyössä