Onko ratsastushousut olennaisesti paremmat kuin esim. verkkarit ratsastaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erwerew
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erwerew

Vieras
Entä talvella, pärjääkö tavallisilla toppiksilla?

Siis miten tuo lapsi pitäisi pukea ratsastustuntia varten? Muilla näyttää olevan ratsastushousuja, mutta onko ne tarpeen vai tekstiiliurheilua vain?

Miten paljon on järkevää investoida varusteisiin?

[QUOTE="vieras";27371026]eikös ne saumat hankaa pahasti ratsastaessa, siksi ne housut on ..kait.[/QUOTE]

Tää on yksilöllistä.

Inhottavinta on, että löysemmät housunlahkeet kiertyy pikkuhiljaa korkkiruuville pohkeen ympärille ja tekis mieli nykiä niitä. Älä laita perus verkkareita, niistä ei saa karvoja pois kuin nyppimällä yksitellen! Mä ostin tytölleni toissavuonna tarjoustalosta alesta paksua collegen tapaista olevat ratsastushousut 14e, eli ei ollu verkkareita kalliimmat mutta hyvän malliset. Niissä ei ole mitään paikkoja, mutta hyvin on kestänyt, ja tyttökin pysyy hyvin selässä. Tietysti nahkapaikkaiset on hienot ja tarttuu hyvin satulaan, mutta ei ehkä ekana kannata niitä ostaa jos ei ole varaa. Tallin seinällä voi olla ilmoitus myytävistä, tai huutiksesta kannattaa katsoa.

Tavallisissa housuissa on hankaavia saumoja ja lisäksi kangas saattaa olla liukasta satulaa vasten. Lisäksi lahkeet saattavat nousta ratsastaessa niin, että on nilkat ja pohkeet paljaana.

Mutta kaikkein tärkein varuste on oma, sopiva kypärä ja turvaliivi, muuta voi hankkia myöhemmin. Ratsastuskamppeet saa helposti myytyä, jos innostus lopahtaa.

Joo, kypärä ja turvaliivi toki on. Ratsastus on lajina niin vieras itselleni, etten just noiden housujen funktiota oikein tajunnut. Joten kiitos vastaajille, ilmeisesti ovat siis tarpeen. Täytyykin käydä katsomassa onko meidän Tarjoustalossa valikoimissa ratsastukseen mitään.

Näyttivät vaan olevan aika hinnoissa nuo ratsastushousut, käytettynäkin.

Hööksiltä löytyy housuja halvalla. Housut pitää olla sellaiset ettei ne nouse ylöspäin ja hankaa ihoa rikki. Housujakin kannattaa olla muutamat, eikä ne todellakaan maksa paljoa.

Kai tuokin riippuu ihan siitä minkä tasoista ratsastus on. Itse käyn nykyään vain maastilemassa muutaman kerran vuodessa, niin verkkarit/tuulipuvun housut on ihan ok, varsinkin kun on täysin maastovarma hevonen kyseessä. 15 vuotta sitten kun kilpailin ja valmentauduin säännöllisesti en olisi mennyt selkään ilman asianmukaisia välineitä. Kun joutuu kunnolla käyttämään jalkojaan niin housut tosiaan helposti nousee ylös. Itselläni oli talviratsastushousut, joiden päälle laitoin toppikset mikäli oli tosi kylmä, sitten juuri ennen kun nousee selkään niin toppikset pois ja taas kun tulee alas selästä ja saa hevosen pois niin toppikset jalkaan. Ja mahtuuhan sinne alle pitkätkalsaritkin.

Hööksiltä löytyy housuja halvalla. Housut pitää olla sellaiset ettei ne nouse ylöspäin ja hankaa ihoa rikki. Housujakin kannattaa olla muutamat, eikä ne todellakaan maksa paljoa.

No tuolla mainitsemallasi Hööksillä näytti olevan halvimmat lasten ratsastushousut 42 euroa. On se mielestäni aika kova hinta. Toppahousut varmaan satasen luokkaa. Kun niitä kuitenkin käytetään vain tunti per viikko...

Olen tottunut ostamaan alesta kaikki lastenvaatteet...

Miksi pilata kallis ratsastustunti huonoilla housuilla? Olemme alusta asti hankkineet kokopaikkapöksyt, eikä niitä tarvitse uusia joka kuukausi. Kerran vuodessa korkeintaan. Ratsastushousuja saa niin monen hintaisena, että kaikilla joilla on vara maksaa tunti, niin luulis olevan vara yksiin housuihin myös. Mun mielestä kunnolliset housut ovat yhtä tärkeä hankinta kuin kypärä.

[QUOTE="a p";27371210]No tuolla mainitsemallasi Hööksillä näytti olevan halvimmat lasten ratsastushousut 42 euroa. On se mielestäni aika kova hinta. Toppahousut varmaan satasen luokkaa. Kun niitä kuitenkin käytetään vain tunti per viikko...

Olen tottunut ostamaan alesta kaikki lastenvaatteet...[/QUOTE]
Hööks Hevosurheilu - Kaikki ratsastajalle, hevoselle ja koiralle! Ratsastushousut Pull-on CRW®

Halvimmat näköjään 34.90. Kyllä sitäkin halvemmalla saa. Tarjouksesta ostan minäkin vaatteet, itse ostin housut puoleen hintaan juurikin Hööksiltä.

Mä ratsastin lapsena ihan vaan verkkareilla tai muilla tavallisilla housuilla, mutta ne kiertyy välillä ikävästi, saumat voi painaa ja onhan ne turhan liukkaat. Kesällä taisin käyttää myös jotain mustia puuvillatrikoita/hiihtareita, jotka olikin mukavammat.Kyllä mä suosittelen ostamaan ihan ratsastushousut, mutta mietin että esim. jotkus softshell(?)l-housut voisi kans toimia, ja niitä voisi käyttää muutenkin. Tai mitä niitä nyt onkaan nykyän, urheilupuolella kun on tänä päivänä muitakin vaihtoehtoja kuin liukkaita verkkareita ja joustamttomia ja liukkaita tuulipukujuttuja :)

Kypärä ja turvaliivi on turvallisuuden kannalta ehdottomat, mutta hyvät housut tulee kyllä heti perässä.

Ainakin Käräkkäiseltä ja Horzelta löytyy myös halpoja lasten ratsastushousuja. Kärkkäisen verkkokaupassa Equitare-merkkiset housut oli 24.90 ja Horzellakin halvimmat kolmen kympin luokassa.

Agrimarketeista saa noita Horzen housuja ym. ratsastustarvikkeita. Omaa kokemusta ei ole siitä ovatko kuinka laadukkaita mutta ainakin monet niitä ostavat. Olen katsellut niitä kun olen muuta hakenut agrimarketista ja ovat todella edullisia.

Muista sitten ostaa sellaiset housut missä on kokopaikka. Lapsille myydään myös housuja jotka ovat pelkkää liukasta kangasta ja ovat vähän samat kuin verkkarit eli liukkaat kuin mitkä. Ainoa hyöty ettei niissä ole liukkaita saumoja.

Yhteistyössä