onko raskaus muka raskasta?

• Viestiketjun aloittaja rvk 12
  • Ensimmäinen viesti
rvk 12
Nyt siis rvk 12, toista jo odotan, eli tiedän kyllä loppuraskaudenkin olot. Nyt kuitenkin muutamasta oksentamisesta huolimatta (ja tietysti väsymyksestä) tuntuu, että kyllä tää raskaan olo vaan onkin ihanaa! Hiukset on heti parempi kuntoiset, iho loistaa, mieli on niin onnellinen ja leppoisa (vai jotuukohan väsymyksestä) ettei jaksa edes murehtia joulukiireistä (tuleehan se joulu vaikka mun vaatekaappi oliskin sotkunen, eikä kukaan edes näe sinne.)
Hyasintin tuoksu antoi armeliaan euforisen olotilan, samoin kuin salmiakki pastilli... :D

Maha saa pömpöttää ihan rauhassa ilman, että kukaan sanoo siitä mitään muuta kuin positiivista.

Tiedän kyllä, että monilla ei ole näin hyvin, mutta onko se tosiaan niin enemmistö, että se antaa nimen koko olotilalle?!

"vieras"
Ootkos ekaa kertaa asialla? Kai se sana liittyy siihen loppuraskauteen, silloin olo on aika raskas :D Siis ei henkisesti välttämättä kaikilla, mutta fyysisesti kyllä.

hr
joskus on ja joskus ei.. ja kakkosta odottaessa en todella ollut missään elämäni kunnossa, etenkään loppuaikoina kun on reilu vuodenikäinen esikoinen siinä nosteltavana.. juuei, en kaipaa hetkeen sitä raskausaikaa, vaikka vauvat onkin aivan ihania.

ps. olen oksentanut ekasta yli puolenvälin ja tokasta koko raskauden ajan lähes päivittäin.

"a p"
[QUOTE="vieras";22731294]Ootkos ekaa kertaa asialla? Kai se sana liittyy siihen loppuraskauteen, silloin olo on aika raskas :D Siis ei henkisesti välttämättä kaikilla, mutta fyysisesti kyllä.[/QUOTE]

heti aloituksessa kerroin, että toista odotan. Ja loppuraskauden ainoat vaivat, jotka minulla oli, olivat lievä turvotus sormissa ja malttamattomuus saada vauva syliin. Muuten olin elämäni kunnossa. Tästähän minun on vielä mahdoton sanoa. Ehkä sitten olen onnekas vähemmistön edustaja.

Sanoisin että kaikki raskaudet ovat yksilöllisiä.
Mulla eka raskaus meni ihan huomaamatta parin viimeisen viikon närästystä lukuunottamatta. Toisella kolmanneksella muistelen tunteneeni itseni onnellisemmaksi kuin koskaan aiemmin.

Toinen raskaus alkoi kauhealla pahoinvoinnilla ja viimeisillä viikoilla joka paikkaa kolotti ja paino nousi 2kg/viikko turvotuksen takia.

Kummassakin raskaudessa olin töissä loppuun asti, joten voin vain kuvitella kuinka raskasta niillä on jotka joutuvat sairaslomalle raskausaikana.

"heh"
Enpä ole ajatellut asiaa tältä kannalta aikaisemmin, mutta itsekin olen ollut 3 kertaa _raskaana_ ja kertaakaan se ei ole ollut raskasta vaan olo on ollut mitä parhain ja edes lopussa olo ei ole ollut raskas vaan olen tuntenut oloni samanlaiseksi kuin normaalisti. Kevyt ja ihana aika. :)

"aloittaja"
[QUOTE="Höh";22731354]Toisilla on raskaampaa kun toisilla. Turha siinä mitään sädekehää kiillotella.[/QUOTE]

enhän mä tässä mitään sädekehää kiillottanut, vaan ihmettelin, että onko tosiaan valtaosalla raskausaika raskas, koska itse en ole sitä (ainakaan vielä) kummassakaan niin kokenut. Enkä tarkoita nyt jotain yksittäistä vaivaa, vaan tosiaan niin raskas, että koko olotila saa nimensä sen raskaudesta :D

Ja jo heti alkuun kerroin jo tietäväni, ettei kaikkien raskaus ole yhtä helppo... onko tekstiä tosiaan niin vaikea lukea vai vaan ymmärtää...

hr
[QUOTE="aloittaja";22731414]enhän mä tässä mitään sädekehää kiillottanut, vaan ihmettelin, että onko tosiaan valtaosalla raskausaika raskas, koska itse en ole sitä (ainakaan vielä) kummassakaan niin kokenut. Enkä tarkoita nyt jotain yksittäistä vaivaa, vaan tosiaan niin raskas, että koko olotila saa nimensä sen raskaudesta :D

Ja jo heti alkuun kerroin jo tietäväni, ettei kaikkien raskaus ole yhtä helppo... onko tekstiä tosiaan niin vaikea lukea vai vaan ymmärtää...[/QUOTE]

no kyllä se iso maha mun mielestä häiritsee elämää aika paljonkin, ja on painava ja raskas ja ahdistava.. vaikkei painonnousu raskausaikana ollut minulla kymmentäkään kiloa..

??????????
[QUOTE="aloittaja";22731414]enhän mä tässä mitään sädekehää kiillottanut, vaan ihmettelin, että onko tosiaan valtaosalla raskausaika raskas, koska itse en ole sitä (ainakaan vielä) kummassakaan niin kokenut. Enkä tarkoita nyt jotain yksittäistä vaivaa, vaan tosiaan niin raskas, että koko olotila saa nimensä sen raskaudesta :D

Ja jo heti alkuun kerroin jo tietäväni, ettei kaikkien raskaus ole yhtä helppo... onko tekstiä tosiaan niin vaikea lukea vai vaan ymmärtää...[/QUOTE]

Tiedät ettei kaikkien raskaudet ole yhtä helppoja kuin omasi ja silti ihmettelet että jollekin se olotila saattaa olla hiukan raskas? Ettei nyt olisi siellä päässä ymmärtämisessä vikaa. Mä makasin käytännössö vuoteen omana vikat 3kk, sitä ennen pahoinvointi, heikotus, selkäsärky jne teki olostani oikein kivaa!

Mä en ymmärrä mitä sä tällä alotuksella oikein haet?

No harmi sua

Lue nyt itse oma tekstisi, niin ei tarvi ihmetellä miksi vastaukset on tosi nihkeitä.

Miksi ihmettelet, jos kuitenkin "tiedät", ettei kaikilla raskaus ole helppo? Vai ajatteletko, että se on ihan mielestä kiinni kuinka raskauden ottaa?

Väsymys, närästys, kipeä selkä, paha olo, levottomat jalat, jatkuva kusihätä...
Iho siinä kunnossa, että joka raskauden jälkeen on mennyt 3-6kk antibioottikuuri, ja tukka putoaa päästä.
On ne raskaudet mulle ainakin olleet aika raskaita.

Pahin oli tuo neljännen odotus, kun työpäivänä oli lapattavana 27 hevosen paskat ja hoidettavana 3 lasta ennestään. Vapaapäivänä sentään 20 hevosta vähemmän.

Mutta neljä lastapa riittääkin vallan hyvin, ei tartte kärvistellä enää. :)

"a p"
Lue nyt itse oma tekstisi, niin ei tarvi ihmetellä miksi vastaukset on tosi nihkeitä.

Miksi ihmettelet, jos kuitenkin "tiedät", ettei kaikilla raskaus ole helppo? Vai ajatteletko, että se on ihan mielestä kiinni kuinka raskauden ottaa?
Harvoin tänne aloituksia teen ja yleensä ihmettelen miten kaikki saadaan väännettyä, mutta näköjään saadaan. Eli tarkoitukseni oli ihmetellä, että kuinka monella on ollut raskas raskausaika, että voisi nähdä onko suhde tyyliin 1:100 vai 50:50. En tarkoittanut tällä aloituksella kenenkään mieltä pahoittaa. Hyvää joulua kaikille nyt kuitenkin.

"vieras"
[QUOTE="a p";22731553]Harvoin tänne aloituksia teen ja yleensä ihmettelen miten kaikki saadaan väännettyä, mutta näköjään saadaan. Eli tarkoitukseni oli ihmetellä, että kuinka monella on ollut raskas raskausaika, että voisi nähdä onko suhde tyyliin 1:100 vai 50:50. En tarkoittanut tällä aloituksella kenenkään mieltä pahoittaa. Hyvää joulua kaikille nyt kuitenkin.[/QUOTE]

Ehkäpä valitsit hieman huonon otsikon... muka sana on alentuva.

"... onko raskaus muka raskasta?"

no harmi sua
[QUOTE="a p";22731517]Kuinka monella on ollut raskas raskaus? [/QUOTE]

Eka meni helposti. Hieman oli kuvottava olo ihan aluksi, mutta en oksentanut tai muuta sellaista kuitenkaan. HIeman ehkä närästi, mitä en kokenut sillain raskaaksi. Loppuraskaudesta eli rv.33 -> alkoi tuleen raskausmyrkytyksen oireita, verenpaine nousi ja jalat, kädet turposi siten, että painoa alkoi tuleen 1-2.5kg/vko. Silloin oli olo tosi tukala, iho oli pinkeä ja sattui kaikkialta jne.. Toisinsanoen viimeisen 7vko aikana mulle tuli reipas 10kg painoa. Päätös käynnistykseen tuli, mutta vauva päätti edellisenä iltana syntyä itse.

Nyt toka raskaus on mennyt hyvin, mitä nyt on joutunut hieman pelkäämään vauvan puolesta. Istukka on vuotanut ja olen joutunut käymään sairaalassa vähän väliä, koska olen luullut, että on tullut keskenmeno veristen isojen kökköjen kera ja runsaan vuodon vuoksi. Silti en koe raskautta tällä hetkellä kovinkaan raskaaksi näin fyysisesti, vaikka henkisesti en voi sanoa pääseväni tällä kertaa kovinkaan helpolla.

v
Minullakin toinen raskaus menossa. Ensimmäisessä voin reilut kymmenen viikkoa pahoin (oksensin monta kertaa päivässä), mutta sen jälkeen raskaanaolo oli ihanaa. Minulla ei kyllä hiukset ja iho kukoistanut, päinvastoin, mutta eipä ollut mitään vaivojakaan pienen turvotuksen lisäksi. Nyt olen viikolla 6 (tosin neuvolassa epäilevät että voisin olla pidemmälläkin) ja pahoinvointi on jo alkanut. Kyllä tämä todella raskaalta tuntuu kun voi koko ajan pahoin ja kuitenkin on koko ajan käytävä töissä ja illalla hoidettava lapsi, ja jos vanhat merkit pitää paikkaansa, tulee vain pahenemaan eikä helpotusta ole tiedossa pariin kuukauteen. Nyt vielä sain pahan flunssan kuumeineen.

"vieras"
sä oot onnellinen, jos sulla ei ole vaivoja. eka raskaus mulla sujui kohtuu hyvin rv 25 asti, jonka jälkeen alkoi supistelut ja verenpaineet nousta, rv 29 jouduin saikulle ja eipä se olo siitä paljon kohentunut. enkä tosiaan ole mikään turhasta valittaja ( että siitä ei ole kysymys), kohdunsuu lyhentyi jo rv 30 ja paikatkin alkoi aukeamaan ajoissa.
nyt toista odotan, vielä ei ole supistelut alkaneet nyt rv 27, että saas nähdä. rankkaa tällä hetkellä on kun taaperoa pitää nostella, touhuta sen kanssa päivät ja yhä edelleen heräillä melkein joka yö, mutta nää nyt ei varsinaisestiraskausvaivoja ole, vaan vaikuttavat vain oloon.

"vieras"
Ensimmäisen jälkeen minäkin olisin voinut kysyä samoin, silloin pahinta oli varmaan armoton väsymys noiden viikkojen jälkeen, olisin voinut hyvin nukkua kellon ympäri.

Mutta kakkosen kanssa tuli koettua, kuinka pelkkä kävelykin voi sattua jumalattomine liitoskipuineen. Sitä ennen oli tukalaa sairastelua, joihin söin parikin antibioottikuuria. Kolmannen kohdalla taas iski turvotus loppupuolella.

Yhteistyössä