ONKO PUURO TERVEELLISTÄ VAI LIHOTTAVAA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kaurapuuro ei lihota, kyllä siiäripaus suola pitä olla, muuten maistu vesi.

kun aloin laihduttamaan söin puuroa joka aamu voisilmän kera. ei se pieni margariinilisä siinä puurossa niin paljoa lihota

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihan suht terveellistähän se on mutta lähinnä tyhjiä hiilareita.

Just. Ja lisäksi rautaa, kuitua, vitamiineja. EI KAIKKEA voi jättää syömättä niiden "turhien hiilareiden" takia.

En ole käskenyt jättää syömättä, kunhan vain mainitsin että tyhjiä hiilareita se sisältää. Lisäksi pitää nälkää todella huonosti.

Just. Ja lisäksi rautaa, kuitua, vitamiineja. EI KAIKKEA voi jättää syömättä niiden "turhien hiilareiden" takia.

En ole käskenyt jättää syömättä, kunhan vain mainitsin että tyhjiä hiilareita se sisältää. Lisäksi pitää nälkää todella huonosti.

Et käskenytkään, mutta kun aina jos on puhe tavallisesta kotiruuasta joka siis sisältää just puuroa, perunaa ja leipää, niin tulee joku joka melskaa tyhjistä hiilareista. Siinä tulee olo ettei enää ole mitään järkeä syödä tuota tavallista edullista ruokaa, jolla sentään aika moni sukupolvi ennen meitä on elänyt. Ite olen leipää, perunaa, puuroa ja makaronia syöny ikäni, eikä ole yhtään ylipainoa. Kaikki riippuu liikkumisesta ja YLIMÄÄRÄISISTÄ herkuista, naposteluista ym.

No jos teet joka aamu itsellesi/perheellesi oikeata kaurapuuroa, niin voittaa kaikki activiat ja branflakesit mennen tullen. Vatsa voi hyvin, kestää päivän kahvit ja muut myrkyt. Ja jos syöt muuten suht terveellisesti, niin voit huoleta laittaa puuroon normaalin määrän suolaa ja päälle nokareen aitoa voita :p

Kotona syötiin pienenä joka aamu puuroa ja joka ilta velliä. Olin varmaan kymmenen kun ei enää uponnut. Edukkaa ja hyvää.

Kerro nyt että millä perusteella ne hiilarit on tyhjiä, kiitos?

1. Kaikki puurot eivät ole keskenään samanarvoisia. Pikahiutaleet eivät esim. ole yhtä hyviä kuin tavalliset. Kaikki puurolaadut eivät myöskään ole keskenään samanarvoisia, esim. riisipuurohiutaleet / riisistä tehty riisipuuro vs. ruista/kauraa yms. sisältävät hiutaleet.

Mitä siihen lihottavuuteen tulee, niin riippuu sun muusta ruokavaliosta. Onhan siinä hiilareita. Mut tosiaan siitä loppuruokavaliosta sit riippuu vähän kuinka se vaikuttaa... Toiset syö puuroa vain, jos sen seuraksi saa rasvaa, jolla hillitä hiilarien vaikutusta ja ehkäistä muun muassa lihomista. Toiset, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, vetää sitä vain mahdollsimman rasvattomana.

Karppien normaaliruokavalioon (joka päiväiseen käyttöön) tuo ei (yleensä ) sovi. Painonvartijat taas nostaa sen jalustalle. =)

Jos multa kysytään, en sitä syö, sillä mulla se ei pidä nälkää. Sen jälkeen verensokeri laskee aivan liian nopeasti ja siitä seuraa kiljuva ruokaa-mulle-heti-ja-nyt-nälkä. B)

muuta puuroa kuin kauraa. Neljän viljan puuroa tai mieluiten ruispuuroa! Ei ainakaan mitään vehnämömmöä (mannapuuroa). Mutta puuroa vain aamulla, ei enää illalla! Ja puuron joukkaan rypsiöljyä, niin tulee hyviä rasvahappoja samalla.

Siis veteen tehty kaurapuuro, ei suolaa,
eikä sokeria tms. lisänä.

Kaurapuurokin on ihan hyvä, mutta mieluummin lisää siihen vielä kuituja ja esim. leseitä. Haudutetut täysjyväpuurot on parhaita, parempia kuin pikapuurot ja pitävät paremmin nälkää. Lisää joukkoon vielä esim. aitoja marjoja.

Mulla raskaushimona 4viljan puuro. :saint: Sitä syön vähintään lautasellisen päivässä margariininokareen ja maidon kanssa. Hyvää on ja pitää mulla kyllä nälkääkin. Lihottavuudesta en osaa kyllä sanoa mitään, mutta ainahan puuroa on suomalaisessa kulttuurissa pidetty terveellisenä.

Sen verran on jatkan, että nälkä pysyy paremmin loitolla kun valitsee isot kaurahiutaleet. Oiskohan se myllyn paras, jolla niitä on. Siinä on myös enemmän suussa tuntumaa, ei tunnu niin puurolta.

Mulla on aikoinaan ollut asiakkaina fitness-puolen ihmisiä, joilla rasva on kilpailukausina vedetty niin pieneksi kuin mahdollista. Kyselin vinkkejä ja yksi oli, että aamulla iiiiiso lautasellinen puuroa :)

Mua sitten jaksaa ihmetyttää ja naurattaa nämä tälläiset kyselyt. Siis mikä tahansa ruoka on lihottavaa, jos syö enemmän kuin kuluttaa. Vaikka söisit porkkanoita yli päivittäisen energiantarpeesi, niin lihot.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
1. Kaikki puurot eivät ole keskenään samanarvoisia. Pikahiutaleet eivät esim. ole yhtä hyviä kuin tavalliset. Kaikki puurolaadut eivät myöskään ole keskenään samanarvoisia, esim. riisipuurohiutaleet / riisistä tehty riisipuuro vs. ruista/kauraa yms. sisältävät hiutaleet.

Mitä siihen lihottavuuteen tulee, niin riippuu sun muusta ruokavaliosta. Onhan siinä hiilareita. Mut tosiaan siitä loppuruokavaliosta sit riippuu vähän kuinka se vaikuttaa... Toiset syö puuroa vain, jos sen seuraksi saa rasvaa, jolla hillitä hiilarien vaikutusta ja ehkäistä muun muassa lihomista. Toiset, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, vetää sitä vain mahdollsimman rasvattomana.

Karppien normaaliruokavalioon (joka päiväiseen käyttöön) tuo ei (yleensä ) sovi. Painonvartijat taas nostaa sen jalustalle. =)

Jos multa kysytään, en sitä syö, sillä mulla se ei pidä nälkää. Sen jälkeen verensokeri laskee aivan liian nopeasti ja siitä seuraa kiljuva ruokaa-mulle-heti-ja-nyt-nälkä. B)

Juuri näin! Muu ruokavalio määrittää sen lihottaako, eli käyttääkö sun elimistö energian lähteenä hiilareita vai proteiineja.

Toiset syö puuroa vain, jos sen seuraksi saa rasvaa, jolla hillitä hiilarien vaikutusta ja ehkäistä muun muassa lihomista. Toiset, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, vetää sitä vain mahdollsimman rasvattomana.
...
Juuri näin! Muu ruokavalio määrittää sen lihottaako, eli käyttääkö sun elimistö energian lähteenä hiilareita vai proteiineja.[/quote]

Niin, miten päin se nyt oikein on? Ymmärsin että Montignac esitti että hiilarit (se mitä niitä nyt syödäänkin) pitää syödä ilman rasvoja ettei insuliinituotanto käynnistyisi!

Yhteistyössä