Onko pöljää/tyhmää jos 4-vuotias käy vielä potalla ja käyttää yövaippaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtivainen

Vieras
Meillä on pienikokoinen tytär ja hän ei halua vielä kotona käydä pytyllä, kun potalla on hänen mielestään paljon turvallisempi käydä.
Hodossa käy kyllä pytyllä, mutta siellä onkin tavallista pienikokoisempi vessanpytty.

Yövaippa on vielä käytössä. Vuosi sitten oli kuiva kausi pitkään, ettei öisin tullut pissaa ollenkaan ja otettiin silloin vaippa pois käytöstä. Sitten tuli käänne loppukesästä ja meidän oli ihan pakko ottaa vaippa takaisin käyttöön. Tyttö on jotenkin laiskistunut ja saattaa illalla lirauttaa sinne pissat ja joskus pääsee kakatkin sinne.

Onko meillä toivoa vai ei? : /

nooh sinä vanhempana tiedät tekeekö tyttä tosiaan laiskuuttaan eli tahallaan vaippaan vai onko hänelle tullut jokin traumaattinen kokemus ja sen takia aloitti kastelun uudelleen.
Jos tahallaan niin sinun pitää ottaa auktoriteettisi takaisin, Tyttö käyttää pienuuttaan hyväksi ja vanhemmat ovat pompoteltavissa.

Selvitä nyt ensin neuvolassa ihan rehellisesti perheenne tilanne sekä miten tyttö käyttäytyy. Lääkäri selvittää rakenteelliset poikkeamat ja joku pällitohtori psyykkiset ongelmat. Vanhempien asenne merkitsee tosi paljon kuivaksi oppimisessa. Vaikka tääl muuta väitetään.

Pakkohan sitä on käyttää jos laöpsi ei potalle/pöntölle suostu menemään. Hankala lasta on sinne pakottaakkaan.
Lapsella ei kuitenkaan mitään "vikaa" ole joka hankaloittaisi kuivaksi oppimista? Eiköhän se omalla painollaan ala sujua kun lapsi on siihen valmis. En olisi kamalan huolissani vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja äpö;25251518:
nooh sinä vanhempana tiedät tekeekö tyttä tosiaan laiskuuttaan eli tahallaan vaippaan vai onko hänelle tullut jokin traumaattinen kokemus ja sen takia aloitti kastelun uudelleen.
Jos tahallaan niin sinun pitää ottaa auktoriteettisi takaisin, Tyttö käyttää pienuuttaan hyväksi ja vanhemmat ovat pompoteltavissa.

Selvitä nyt ensin neuvolassa ihan rehellisesti perheenne tilanne sekä miten tyttö käyttäytyy. Lääkäri selvittää rakenteelliset poikkeamat ja joku pällitohtori psyykkiset ongelmat. Vanhempien asenne merkitsee tosi paljon kuivaksi oppimisessa. Vaikka tääl muuta väitetään.
Tämä on totta.
Esimerkiksi minä en ole alkanut panikoimaan tuon kuopuksen kanssa pottailusta ja ikää on reilu 2½ vuotta. Mutta mitä tapahtuikaan tässä syksyn aikana? Hän on itse halunnut mennä potalle/pöntölle, lapsi itse ei halua vaippaa ja on osoittanut myös kiinnostusta yövaipan pois jättämisen kohdalla (ja sitä on jo koitettukin).
Ollaan siis menty hyvin lapsilähtöisesti pottailussa ja hyvin tuloksin :)

Iltainen vaippaan pissaaminen ja kakkaaminen (hereillä ollessa siis) on ainoa asia mistä minä "huolestuisin" (ts. josta en yhtään tykkäisi ja josta meillä pyrittäisiin heti pääsemään eroon).

Yövaippaa käytetään niin kauan kun on tarvis, ja mikä ettei kotioloissa voisi potallakin käydä, kunhan osaa myös pöntöllä asioida (ainakin minusta se on tärkeää, kun kyläillään, käydään shoppailemassa, jne eikä kaikkialla ole pottaa tai pikkupönttöä).

Minun mielestäni asian ehtii oppimaan myöhemminkin. Jos lapsi ei ole valmis, niin ei ole. Toivoa on vaikka kuinka :)

Peesi. Meidän 4,5-vuotias poika ei ole yökuiva eikä siinä auta asenteet :D. Kun ei ole, niin ei ole- on otettu vaippa pois, vähennetty juomista iltaa myöten jne. mutta lopputulos on aina sama: aamulla märkä sänky, kaikki pyykkiin ja lasta harmittaa.

Meillä läytettiin yövaipppaa viisivuotiaaksi saakka. Ja neuvolankin ohjeiden mukaan yövaippahuolestuneisuus kannattaa aloittaa vasta sen viidennen ikävuoden jälkeen.

yökuivaksi kypsytään, on myös fyysinen juttu mutta kyllä tuon ikäisen pitäisi isompi hätä tunnistaa ja osata toimia sen mukaan, ja hereillä ollessaan myös pissin pitäisi mennä muualle kuin sänkyyn.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Tuota yövaippaa meillä ei ole enää käytössä 4-vuotiaalla, joten en osaa siihen kommentoida mitään, mutta kyllä meidän 4-vuotias käy vielä potalla. Wc-pönttö on meillä melko korkea, joten en ole pitänyt mitenkään kummallisena, että 4-vuotias käy potalla.

jos lapselle annetaan lupa laiskistua ja tehdä vielä vaippaan eikä kannusteta ja opeteta isompien tavoille niin näinhän siinä sitten käy, korokejakkaralla osaa jo 2-vuotias käydä pytyllä, jotenkin ällö ajatus siivota tuon ikäisen jätöksiä potasta mutta en onneksi ole sitä joutunut tekemäänkään kun potta lähti ennen 2-v. synttäreitä..

Meillä oli 4,5 vuotiaana tollasta , ja mulle riitti se lapsen laiskottelu.
Sellasen pelin pistin poikki. Aloitin jankkaamalla, että vaippa on vauvoille.
Kolmannella kerralla lapsi reagoi edes jotenkin, ja sanoi että en laita huomenna vaippaa. Minä sanoin, että et niin laitakaan.
Mua helpotti se, että tungin ne nedin vaipat roskiin samantein tuon sanottua. Samaten vein potan naapurinmuksulle, joka aloittaa pottatreenejä kohtpuoleen, 1v ikää.
Meillä on pienikokoinen, niin pituudeltaan kuin painoltaan. Senttejä löytyi neljävuotiaalta noin 100. Vaja vähän.

Heitin muovilakanan tytön lakanan alle. Alku oli ihan hirveää. Olin paristi, että helpommalla pääsen kun ostan potan ja vaippoja. Mutta päätös oli tehty ja mitään ei ostettu.
Joka aamu se lapsen pettymys, taas mä pissasin housuun.
Minä totesin, että ei se mitään, harjoittelu tekee mestarin. Muutamasti pyysi vaippaa, mutta sanoin, että vaipat ovat jo kaatopaikalla.
Mikäs siinä sitten.

Sitä kastelua kesti noin kaksi viikkoa. Päätin keskustella tytön kanssa.
M:Kuule, tiedätkö miksi sinun sänkysi yöllä kastuu"
H: No joo, ku pissaan siihen.
M: Pitäiskö ottaa vaipat takasin?
H: EI IKINÄ! Mä lupaan ,etten pissaa housun enää IKINÄ, jook?
M: No ei sellasia tarvi luvata. Katotaan viikon päästä.
H: Joo.

Ja kas kummaa. Sinä yönä sänky oli märkä, mutta sen jälkeen ei enää lainkaan.
Että kyllä tässä oli oma tahto pelissä aika vahvana.
Olin siis ihan sokeasti pomppinut lapsen perässä.

Meillä oli myös kuiva kausi.
Kuivan kauden jälkene lapsi on oppinut taidon kerran. Ja kyllä isomman hädän lapsi tunnistaa.
Tuntuu vähän siltä, että yövaippajutussa tyttö vetää sua kun pässiä narusta.
Jos kerran osataan, niin ei meillä ainakaan mikään laiskistelu auta.
Sanoisin, että minä tiedän, että sinä osaat olla pissaamasta tai kakkaamasta sänkyyn, näytä se minulle.

Eiköhän se kohta luonnistuisi jo.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Meillä 4v poika käy usein vielä potalla, ja annan käydä kun siihen on helpompi mennä. Poika on siis lyhyt ikäisekseen. Yövaippaa ei enää tartte, mutta esikoinen oli yli 5v ennenku oppi yökuivaksi. Joillakin se vaan kestää, en olis huolissaan. Ei oltu neuvolassakaan huolissaan... Itse opin yökuivaksi 6-vuotiaana. Mä en ainakaan ajattele yökastelua lapsen laiskuutena. Se ei sitä ole. Muistan oikein hyvin kuinka mulle oltiin vihaisia, kun en vaan herännyt yöllä vessahätään. Se oli hirveää, että syytettiin jostain jolle ei mitään voinut.

Meillä 5v itse lopulta ilmoitti et haluaa jättää vaipan pois. Niinpä jätettiin. Useat pissat sain siivota yöllä, mutta niin vain on oppinut.

ihan pakko vielä jankata mutta kuinka helkatin korkeita teidän pytyt on tai kuinka lyhyita lapsia kun meillä on käynyt 2-vuotiaasta korokejakkaran kanssa pytyllä ja ihan omasta tahdosta.

[QUOTE="vierastus";25252169]ihan pakko vielä jankata mutta kuinka helkatin korkeita teidän pytyt on tai kuinka lyhyita lapsia kun meillä on käynyt 2-vuotiaasta korokejakkaran kanssa pytyllä ja ihan omasta tahdosta.[/QUOTE]

Meidän 4-v kävisi kokonsa puolesta vaikka 2-vuotiaasta. Niin moni pitääkin tyttöäni ihan vauvana vielä, kun se on PIENI!!!
Mä en ihan oikeesti jaksa joka v-tun päivä pestä lakanapyykkiä, en vaan yksinkertaisesti JAKSA! Katotaan taas ensi kesänä tuota vaipattomuutta uudelleen, sillon pyykitkin kuivuu nopeasti pihalla. :kieh:

Yökuivaksi ei voi oppia. Yökuivaksi kypsytään sitten kun aivot alkaa tuottaa hormonia joka vähentää öistä virtsamäärää. Toiset kypsyy 2vuotiaina ja toiset vasta 8-9vuotiaina.

Iltainen vaippaan pissaaminen ja kakkaaminen (hereillä ollessa siis) on ainoa asia mistä minä "huolestuisin" (ts. josta en yhtään tykkäisi ja josta meillä pyrittäisiin heti pääsemään eroon).

Yövaippaa käytetään niin kauan kun on tarvis, ja mikä ettei kotioloissa voisi potallakin käydä, kunhan osaa myös pöntöllä asioida (ainakin minusta se on tärkeää, kun kyläillään, käydään shoppailemassa, jne eikä kaikkialla ole pottaa tai pikkupönttöä).

Näin aattelen kans mä :) Yökastelulle ei kauheasti voi mitään tehdä kun lapsi ei ole hereillä pissatessaan. Jos hereilläollessaan vielä pissii tai kakkii vaippaan niin pyrkisin kyllä opettamaan tuosta pois, mutta ei siitä nyt tarvitse mitään kauheen isoa ongelmaa tehdä, on sitä vakavempaakin olemassa. Potta taas on usein ergonomisempi lapselle niin mikäs siinä. Meilläkin 3,5v käyttää oikeastaan aina pottaa kotona, mutta hoidossa ja missä ikinä muuallakin käyttää ihan sujuvasti pönttöä. En ole jemmannut pottaa vielä.

Meillä harjoiteltiin yökuivaksi vajaa 4-vuotiaan pojan kanssa, mutta huonolla tuloksella. Samaan aikaan käytiin korvakontorllissa lääkärissä ja kysäisin asiasta ja lääkäri tuumasi, että ei ole kiirettä tämän asian kanssa. Lääkäri meinasi, että 5-vuotiaana aletaan miettimään keinoja jos jatkuu tuo yökastelu vielä silloinkin.

Mun mielestä kyllä 4 vuotiasta pitäs jo kannustaa olemaan ilman yövaippaa, tää on vaan mun mielipide. Ja itse olen ns. helpolla päässyt mulla kaksi poikaa toinen 2 v3kk lähtien ollut yökuiva ja toinen 2 v 5kk .Potalla istukoon ken mahtuu :) pääasia et jonnekkin pissaa ja kakkaa. meillä on alle 2 vuotiaana siirytty pytylle.

[QUOTE="piu";25253431]Meillä harjoiteltiin yökuivaksi vajaa 4-vuotiaan pojan kanssa, mutta huonolla tuloksella. Samaan aikaan käytiin korvakontorllissa lääkärissä ja kysäisin asiasta ja lääkäri tuumasi, että ei ole kiirettä tämän asian kanssa. Lääkäri meinasi, että 5-vuotiaana aletaan miettimään keinoja jos jatkuu tuo yökastelu vielä silloinkin.[/QUOTE]

Joo kun yökuivaksi ei OPITA eikä sitä voi HARJOITELLA. Yön yli kuivana pysymiseen tarvitaan tietty hormoni jota lapsen aivot alkaa erittämään jossain vaiheessa. Joillakin hormonia alkaa erittyä jo alle parivuotiaanakin mutta toisilla siihen menee aikaa. 10% ekaluokkalaisista kastelee vielä öisin, pojilla se on yleisempää kuin tytöillä. Lapsi ei sille mitään voi kun kyse on hormonitoiminnasta joten älkää vain alkako syyttelemään lastanne jos se kastelee yöllä.

Mun mielestä kyllä 4 vuotiasta pitäs jo kannustaa olemaan ilman yövaippaa, tää on vaan mun mielipide. Ja itse olen ns. helpolla päässyt mulla kaksi poikaa toinen 2 v3kk lähtien ollut yökuiva ja toinen 2 v 5kk .Potalla istukoon ken mahtuu :) pääasia et jonnekkin pissaa ja kakkaa. meillä on alle 2 vuotiaana siirytty pytylle.

Miten sä kannustat olemaan ilman yövaippaa kun lapsi ei voi sille mitään että yöllä tulee pissa? :O sulla ei sitte oo minkään valtakunnan käsitystä tästä asiasta. harmi kun et saanu lasta joka saavuttaa yökuivana olemiseen tarvittavan kypsyyden vasta kouluikäisenä, siinäkö oisit vuosia kannustanu tuloksetta.

Harmi jos teillä on tyttö ollut jo yökuiva ja tullut ns. takapakkia. Mutta ei se elämää kaada! Meillä 3 lasta joista vanhin oppi päiväkuivaksi 2v. ja yökuivaksi 3,5v. Keskimmäinen päiväkuivaksi myös 2v.MUTTA... edelleen on yökastelija ja ikää 6v. (hän poika) Kuopus nyt 2v. 4kk ja oppi päiväkuivaksi alle2v. Ja käyttää yövaippaa ja myös päiväunilla.

Meillä poika oppi n. 3-vuotiaana yökuivaksi ja sen jälkeen on tullut vain pari kertaa vahingot sänkyyn.
Jotenkin outoa, että tuo tyttö ei vaan meinaa tulla yökuivaksi. Kai minun pitää sitten vain odotella. Ei kai vaipan käytö jarruttele mitään?

Meillä hävis potta samalla kun tein joulusiivouksen. En edes sanonu mitään. Katoin mitä tapahtuu...ei ole kukaan (4 ja 3 vuotiaat) kysyny missä se on. Pöntöllä ovat korokkeen kanssa nyt käyneet. Useimmiten laiskuuttaan kävivät potalla, vaikka pönttöä käyttävät kaikkialla muualla.