Onko pieni ikäero hyvä vai huono?

Tallamuspurkuna

Aktiivinen jäsen
10.04.2008
6 762
0
36
Jos ikäeroa lapsille tulee esim. pari vuotta, onko se hyvä ikäero? Mitä hyviä ja mitä huonoja puolia siinä on?

Meidän ensimmäisen ja toisen lapsen ikäeroksi tuli 3½ vuotta vaikka pienellä ikäerolla oltaisiinkin lapset haluttu.
Nyt kun ehkäsy jätettiin pois niin jäin miettimään että mitkä on pienen ikäeron hyviä ja mitkä huonoja puolia JOS sattuiskin käymään niin että tulisinkin raskaaksi pian?

:wave:

pienen ikäeron (1,5 vuotta) parhaimpia hyviä puolia on, että lapset alkavat leikkiä nopeasti yhdessä, heidän kanssaan voi harrastaa nopeammin samanlaisia asioita (uinti, luistelu, hiihto).
Huonoja puolia on vaikeampi sanoa, meillä niitä ei pahemmin ole ollut :)

Meillä on näin 1. ja 2. välillä 9kk, 2. ja 3. välillä 15kk ja 3. ja 4. välillä 14kk. Hyväksi havaittu, nuorin on nyt 10kk ja mahtavasti toimii. Toisilleen on hyvin leikki- ja tappelukaveria kun ovat liki samanikäisiä...

Alkuperäinen kirjoittaja miru:
Meillä on näin 1. ja 2. välillä 9kk, 2. ja 3. välillä 15kk ja 3. ja 4. välillä 14kk. Hyväksi havaittu, nuorin on nyt 10kk ja mahtavasti toimii. Toisilleen on hyvin leikki- ja tappelukaveria kun ovat liki samanikäisiä...

Tähän viel lisäys epäilijöille että tulin heti raskaaksi ekan jälkeen (harkittu teko) ja toinen laps syntyi noin kuukauden etuajassa...

Mun ja siskon ikäero on 1v 10kk, ja on mun mielestä ihan kiva ikäero. Ollaan oltu kavereita koko ajan, eikä semmosia isoja ristiriitoja esim. elämäntilanteiden välillä ole ollu. Tosin, minä (nuorempi ) tulin äidiksi paljon ennemmin kun sisko, mutta hän on kans koko ajan ollu parisuhteessa, eli ei siis silleen isoa eroa tehny elämien välille. On toki riitoja ollu aina, ja perusluonteet on paljonkin erilaiset, mutta voitais olla tosi kaukasiakin, jos ikäeroa olis enemmän.

No tuon pienen ikäeron hyvää puolta mietin jo kun esikoisen jälkeen ruvettiin toista haaveilemaan, nimenomaan siis tuota että heistä olisi seuraa toisilleen ja sitä kautta tulisi läheiset välit. Minulla ja minun pikkuveljelläni on ikäeroa n. 1½ vuotta ja oltiin pienenä tosi läheiset :heart:
Nyt kun meidän tytöillä ikäeroa noinkin paljon niin tuntuu että vasta nyt kun kuopus lähestyy vuoden ikää on tytöillä yhteisiä juttuja. Esikoinen keksii kaikenmoista hassuttelua ja kuopus viihtyy esikoisen seurassa. Eilen esikoinen työnteli kuopusta lelulaatikossa ympäri asuntoa. Laatikossa on pyörät alla :heart:

Eli se kolmas vois olla oikeesti ihan hyväkin nyt =) :heart:

Meillä 1. ja 2. ikäero on 2v2kk ja noi tappelee aivan koko ajan (poikia molemmat). Sellasta kilpailua ja kamppailua koko ajan, isompi nälvii pienempää jne. Tätä jatkunu suunilleen siitä asti, kun kakkonen alkoi enemmän liikkua ja touhuta.
2. ja 3. ikäero on tasan 3v ja toimii paljon paremmin...3. ja 4. välillä 5v ja on aivan loistava ero :p :D
Toki nää on perhe/lapsi/luonnekohtasia juttuja... =)

Minulla on kokemusta vain pienestä ikäerosta, lapset syntyivät samana vuonna ja ikäeroa tuli alle 11kk.
En oikein osaa huonoja puolia listata..no selkä joutui aika koville toisessa raskaudessa ja se oikkuili jonkin aikaa.
Muuten olen kokenut pystyväni antamaan molemmille lapsille kaikkeni koska tarpeet ovat olleet hyvin samanlaiset eikä niin että toinen on vilkas leikki-ikäinen ja toinen vastasyntynyt.
Ovat todella läheisiä, harrastavat yhdessä jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä 1. ja 2. ikäero on 2v2kk ja noi tappelee aivan koko ajan (poikia molemmat). Sellasta kilpailua ja kamppailua koko ajan, isompi nälvii pienempää jne. Tätä jatkunu suunilleen siitä asti, kun kakkonen alkoi enemmän liikkua ja touhuta.
2. ja 3. ikäero on tasan 3v ja toimii paljon paremmin...3. ja 4. välillä 5v ja on aivan loistava ero :p :D

Päätit sitten tulla sekoittamaan minun pasmat :D :kieh: :laugh: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:

Sori :saint: :laugh:
Mut eiks tuo viimenen lause helpota vähän :D :laugh:

Meillä on esikoisen ja kolmannen ikäero 2v, ja tänään sanon että älkää hyvät ihmiset missään nimessä sortuko vastaavaan! Jonain toisena päivänä taas voisin ehkä suositella lämpimästi. On siis sekä hyviä että huonoja puolia.

Varmasti löytyy sekä hyviä että huonoja puolia.

positiivista tietty että lapsita on seuraa toisilleen eikä pääse välissä "laiskistumaan" kun vauvanhoito jatkuu siitä mihin edellisen kanssa jäätiin. Asiat alkavat sujua rutiinilla ja monessa jutussa kaksi lasta hoituu siinä kuin yksikin. Meillä heti alkuun suhtauduttiin niin että kohta meillä on sitten kaksoset hoidettavina ja selviäväthän ihmiset siitäkin, vaikkeivät edes ole tilanteeseen itse halunneet.

Tietysti töitä riittää kahden pienen kanssa ja toisen vauva-aika saattaa jäädä aika pimentoon muistissa... Kahden pienen sairastelut on oma lukunsa ja selkä helposti kovilla kun joutuu paljon nostelemaan ja kanniskelemaan. Myös lasten kinasteluja ja yhteenottoja luvassa ja uhmaiätkin voivat mukavasti osua päällekäin... :whistle:

Positiivista taas että kun tuohon arkeen tottuu niin on ihanan helppoa kun pääsee josksu yhden lapsen kanssa jonnekin. :D

muoks. ja siis meillä ikäero 1v3kk

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:

Sori :saint: :laugh:
Mut eiks tuo viimenen lause helpota vähän :D :laugh:

Voishan sen niinkin ottaa :D

joo, mäkin voin kertoo niitä negatiivisia.. 2v ikäerolla kolme muksua. pienin on 2v isoin 6v, joten 4v putoaa väliin, ja pienin sotkee kaiken mitä 6v tekee, johon 4v kuitenkin jo kivasti osais osallistua. villitsevät toisiaan minkä jaksavat, jos kaks käyttäytyy vaikka kaupassa hyvin kolmas lekkuu aikansa ja saa muutkin mukaan siihen. harrastuksiin eivät pääse yhdessä vaikka 4v ja 6v ikänsä leikkineet hyvin yhteen, eskari pääsee ja keskimmäinen ei.

jos iamopi ikäero, eivät riehnaa toisaan ja ymmärtävät varmasti paremmin sen että toinen on pienempi eikä osaa voi ja pysty olla "sotkematta" leikkejä. mutta eivät varmaan yhdessä tule juuri leikkimään, isomman kaverit vie menessään ja pienempi jää ihmettelemään minne se paras kaveri hävis?

vois sanoa että mitä pienempi sitä parempi jos tahtoo lapsista leikkikamut toisilleen. jos alkaa olla 2v ja ylikin ikäero niin mielenkiinnot ja taidot alkaa olla liian kaukana toisistaan ja sillon helpommin tapellaan.
meillä lapsilla ikäero 1v4k, ovat tyttö ja poika, ja nyt kun nuorempi on reilu vuosikas niin hyvin leikit luistaa keskenään, tietysti kiukkupäiviäkin on, mutta nähän kuuluvat elämään:)

Mun mielestä ei kannata siks tehdä lapsia peräjälkeen että sais kavereita toisistaan.
Loppujen lopuks on hyvä että on ulkopuolisia kavereitakin ja joka tapauksessa siinä kouluikäisenä kavereita tulee kodin ulkopuolelta.

Jos on muut syyt niin ok.Mut leikkikaveriks ei kannata tehdä.

Mulla ekan ja kaksosten välissä ikäeroa 4,5 v.
Se oli tosi hyvä kun tuli kaksi vauvaa taloon.Esikoinen oli jo sen verran isompi että ymmärsi.
Nykyään touhuuvat esikko ja tuplista poika paljon yhdessä,14 ja kohta 10 veet.

Sitten tulikin pitkä ikäero,6 vee ja se oli toisaalta ihanaa.Oli kuin taas olis olltu esikoinen,sai keskittyä enemmän taas vauvaan.
No sitten nelosen ja vitosen väliin tuli lyhyt ikäero,1 v10 kk.

Ja omat hyvät puolensa.Tänävuonna täyttävät 4 ja 2.
Leikkivät yhessä joo,mut kinaakin on.

Mä sanoisin että jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa kyllä.Ei ole mitään ihan ideaaliikäeroa,mun mielestä.

Sitten kun tärppää niin tärppää ja kun on vauvan aika niin se on!! :wave:

1v5kk on meillä ikäeroa ja vanhemmalla ei ole ollut ollenkaan mustasukkaisuutta siskosta, ovat kuin paita ja peppu ja tekevät lähes kaiken yhdessä.

kolmatta ollaan mietitty ja tulee isompi ikäero. Ainakin 5-6v nuorimmaiseen. =)

Yhteistyössä