Meidän lapset ovat syntyneet kahden vuoden ikäerolla. Näin oli myös minun että miehen lapsuuden perheessä. Se on ihan tosi että 2-vuotias on itsekin vielä tosi pieni, ja joutuu luopumaan paljosta sisaruksen syntyessä. Meillä ainakin alku oli tosi hurja. Esikoinen oli todella mustasukkainen (+uhma) ja varmasti oli vielä liian pieni ymmärtämään sitä mullistavaa elämän muutosta, minkä vauvan syntymä aiheutti. Mutta enpä usko että nuo ensimmäiset kuukaudet on jättänyt traumoja kumpaakaan lapseen, ihan tervejärkisiä ollaan miehenikin kanssa vaikka sama on koettu itse pieninä.
Nyt kun lapset on 9kk ja isompi melkein 3v, on heillä ihan hurjasti seuraa toisistaan, ja kummasti niitä yhteisiä "leikkejä" löytyy, vaikka niin eritasoisia ovatkin. Kummatkin palvoo toisiaan. Isompi rakastaa kun joku aina jaksaa nauraa hänen pöljäilyilleen, pienempi on ihan hukassa, jos isompi ei ole kotona. Isompi tulee heti ilmottamaan jos pieni satuttaa itseään leikeissä, pienempi itkee myötätunnosta kun isommalla on pahamieli. Mahtaakohan ison ikäeron lapset koskaan saavuttaa tällasta yhteyttä...?
En todellakaan pidä vääränä tehdä lapsia isolla ikäerolla. Meidän tuttavapiirissä on useampikin sellainen perhe. Itse oltiin kolmekymppisiä esikoisen syntyessä, joten ei tässä iänkään puolesta ole aikaa antaa vuosien kulua. Toiseks, kun leikkikavereita ei ole ihan lähellä, on hyvä että lapsen ei tarvitse kasvaa yksin, vaan saa sisaruksesta lähes saman ikäistä seuraa.