Onko peruna terveellistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perunainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perunainen

Vieras
Kertokaa minulle perunasta? Onko se terveellistä, tasapainoisen ravinnon perusta,ravintorikas vaihtoehto?
Vai jotain muuta??
En osaa lukea noita taulukkoja niin hyvin että osaisin itse vastata kysymykseeni?

Luulen että tässä ollaan kahta eri mieltä. Joidenkin mielestä se on turhaa tärkkelysmoskaa joka kelpaa hädintuskin eläimille. Joidenkin mielestä suomalaisen kotiruuan perustus ja kulmakivi. Ota siitä selvää, on kai siinäkin hyvät puolensa.

On se ihan terveellistäkin, mutta siinä on paljon tärkkelystä, joka sitten muuttuu sokeriksi. Et ehkä sen lisäksi kannattaa syödä muutakin. Täyttävää se on.

Mä valmistan kaikenlaisia ruokia ja olen sitä mieltä, että pasta, peruna ja riisi sopivassa suhteessa ovat kaikki ok. Pelkkä peruna ei oo hyvä, ei myöskään pasta. monipuolisuus ja sitten vihannekset siihen päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Siis tarviiko sekin jostain taulukoista katsoa?! :o Se on perusruokaa joka täyttää vatsan ja on terveellistä.:) Eikö se riitä?

k025.gif
Just näin, ainakaan mikään "lisuke" ole! :D

On terveellistä ns terveysruokaa.Peruna on monilta ominaisuuksiltaan ylivertainen verrattuna esimerkiksi riisiin tai pastaan. Perunassa on kyllä runsaasti hiilihydraattia mutta siitä saa myös proteiinia ja kuitua. Syömällä kolme perunaa päivässä saa noin kolmanneksen päivittäisestä C-vitamiinin tarpeesta.

Sen tiedän että c-vitamiiniä sisältää joka kylläkin häviää varastoinnin keittämisen aikana.
Mutta mitä muuta?
Valitaanko peruna turhan heppoisin perustein lautaselle vanhasta tottumuksesta ja kun ei muusta tiedetä?
Mitä muuta voi syödä perunan sijaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sen tiedän että c-vitamiiniä sisältää joka kylläkin häviää varastoinnin keittämisen aikana.
Mutta mitä muuta?
Valitaanko peruna turhan heppoisin perustein lautaselle vanhasta tottumuksesta ja kun ei muusta tiedetä?

Vaikka bataattia.

Tutkimustietoa tästä "vitamiinipommista":

Harvardin yliopiston mukaan peruna aiheuttaa nopean nousun verensokerissa, mikä voi johtaa lihomiseen, diabetekseen, sydäntauteihin ja muihin kroonisiin tauteihin. Harvard suosittelee perunaa käytettäväksi vain harvoin. Ja tämä suositus koskee kaikkea perunaa, ei pelkästään ranskalaisia perunoita.

Mutta mitä muuta?

Mun mielestä kyllä. Perunaa pidetään ylivertaisena jumalana jota mikään ei voi korvata ja jos kertoo ettei syö perunaa pidetään jotenkin kummallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja perunasta:
Tutkimustietoa tästä "vitamiinipommista":

Harvardin yliopiston mukaan peruna aiheuttaa nopean nousun verensokerissa, mikä voi johtaa lihomiseen, diabetekseen, sydäntauteihin ja muihin kroonisiin tauteihin. Harvard suosittelee perunaa käytettäväksi vain harvoin. Ja tämä suositus koskee kaikkea perunaa, ei pelkästään ranskalaisia perunoita.

Ja varmasti myös valkoista pastaa ja riisiä :)

Maailman laajinta terveys- ja ravitsemustutkimusta, niin kutsuttua Sairaanhoitajien terveystutkimusta johtava Walter Willett varoittaa perunoista, koska ne vaikuttavat niin voimakkaasti verensokeriin ja insuliiniin. Hänen mukaansa perunat kuuluvat makeisten kanssa samaan harvoin nautittavien ruokien osastoon.

italiassakin kàytetààn perunaa ruoan lisukkeena, mutta se on vain yksi vaihtoehto monien joukossa, yhtà hyvin voidaan kàyttàà paprikaa, kesàkurpitsaa, porkkanaa ja vaikka mità

Peruna sisältää vähemmän energiaa kuin riisi ja pasta. Keitettynä ja uunissa paahdettuna peruna sopii painoaan tarkkailevankin lautaselle oikein hyvin. Peruna on edelleen varsinkin suomalaisille miehille merkittävä C-vitamiinin lähde. Perunan on todettu vilkastuttavan ihmisen serotoniini-aineen-
vaihduntaa, mikä puolestaan virkistää mieltä ja torjuu stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Viiru:
Mutta mitä muuta?

Mun mielestä kyllä. Perunaa pidetään ylivertaisena jumalana jota mikään ei voi korvata ja jos kertoo ettei syö perunaa pidetään jotenkin kummallisena.

Samaa mieltä. Mä olin tässä välillä 3 kk kokonaan ilman perunaa ja viikonloppuna syötiin muualla kuin kotona ja siis kahdella aterialla eilen oli perunaa. Pojan päiväkodin täti tuli kysymään aamulla että odotanko lasta... :/ Että pikkusen turvoksissa tuo vatsanseutu ja silleen....

Mä korvaan perunan kasviksilla. Enemmän niissä on kuituja ja vitamiineja ja hivenaineita kuin potussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
italiassakin kàytetààn perunaa ruoan lisukkeena, mutta se on vain yksi vaihtoehto monien joukossa, yhtà hyvin voidaan kàyttàà paprikaa, kesàkurpitsaa, porkkanaa ja vaikka mità

Juu varsinkin paprika ja kesäkurppa. Lisäksi vielä ainakin munakoiso :p

Tuttavani sai ohjeen lääkäriltään vähentään perunansyöntiä verensokerien takia. Aikaisemmin oli todella kova perunansyöjämies.
Toinen tuttavani on valmistaa ruokaa laitoksessa ja peruna on pääasiallinen vaíhtoehto koska se on terveellistä ja ravintoympyrä sanoo niin.
Kumpi on saanut väärää infoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Viiru:
Mutta mitä muuta?

Samaa mieltä. Mä olin tässä välillä 3 kk kokonaan ilman perunaa ja viikonloppuna syötiin muualla kuin kotona ja siis kahdella aterialla eilen oli perunaa. Pojan päiväkodin täti tuli kysymään aamulla että odotanko lasta... :/ Että pikkusen turvoksissa tuo vatsanseutu ja silleen....

Mä korvaan perunan kasviksilla. Enemmän niissä on kuituja ja vitamiineja ja hivenaineita kuin potussa.

Eiköhän ole yksilöllistä. Ja onhan jotkut allergisia perunalle niin sekin aiheuttaa turvotusta ym.

Alkuperäinen kirjoittaja ei terveellistä:
Maailman laajinta terveys- ja ravitsemustutkimusta, niin kutsuttua Sairaanhoitajien terveystutkimusta johtava Walter Willett varoittaa perunoista, koska ne vaikuttavat niin voimakkaasti verensokeriin ja insuliiniin. Hänen mukaansa perunat kuuluvat makeisten kanssa samaan harvoin nautittavien ruokien osastoon.

Mulla oli raskausdiabetes eikä mulla aterian jälkeinen arvo ollut ikinä koholla perunan vuoksi.Ennemmin leivän tai puuron jälkeen

Käytän perunaa ja omenaa joka päivä runsaasti.Seurauksena alhainen verenpaine ja paino pysyy normi rajoissa.Tämän lisäksi kauranlesettä joka aamu n.1dl ja vihreätä teetä todella paljon.

Yhteistyössä