Onko palstalaisissa paljon kirkkoon kuulumattomia?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ja siis etenkin sellaisia joidenka lapsia ei ole kastettu.

Oletteko käyneet silti seurakunnan kerhoissa? Mitenkä koulussa uskonnon opetus, vai meneekö lapsenne elämänkatsomustiedon tunneille? onko paikkakunta missä asutte iso vai pieni (meinaan vaikuttaako siihen, että järjestetäänkö edes kaikilla pienillä paikkakunnilla ET-tunteja?)
 
Mä eikä mies kuuluta kirkkoon tai muuhunkaan vastaavaan. Mutta haluan myös lapset seurakunnan kerhoihin, seurakunnan lasketteluleireille ja uskonnonopetuksen. Eiköhän ne onnistu ja kyseessä Hki.

Kasteetkin haluan.. koska kunnioitan pappaa ja edesmennyttä mammaa jotka olivat aktiiveja seurakuntatoiminnassa ja pappa vieläkin vaikka ikää jo 84. :) Ja toisaalta haluan lapset valtauskonnon piiriin jota kunnioitan myös.
 
Ei kuuluta kirkkoon, kukaan meistä. Seurakunnan kerhoja ei ole käytetty ja esikoinen lukee et:tä koulussa (melkein puolet luokastaan kuulemma on siellä, joutuvat kuitenkin siirtymään pääkoululle tunniksi ).
Pääkaupunkiseudulla asutaan, ja täällä on suht paljon siirtolaisia joten helppo et:n järjestyminen selittynee sillä :)
 
en kuulu kirkkoon, poika kuuluu kun oon eronnut vasta hänen syntymän jälkeen. ei käyty kerhoissa vaikka kirkkoon kuuluttiinkin, ja pojalla normi-uskonnon opetus koulussa.tulevaa lasta ei kasteta ja hänen kouluasiat täytyykin sitten miettiä erikseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja siis etenkin sellaisia joidenka lapsia ei ole kastettu.

Oletteko käyneet silti seurakunnan kerhoissa? Mitenkä koulussa uskonnon opetus, vai meneekö lapsenne elämänkatsomustiedon tunneille? onko paikkakunta missä asutte iso vai pieni (meinaan vaikuttaako siihen, että järjestetäänkö edes kaikilla pienillä paikkakunnilla ET-tunteja?)
Ei kuuluta kirkkoon, eikä lasta olla tietenkään kastettu, nimiäiset kyllä järjestettiin.

Lapsi on hoidossa, mutta vaikka ei olisi, ei oltaisi laitettu seurakunnan kerhoon.

Koulussa menee ET-tunneille, ja jossei koulussa järjestettäisi sitä, järjestäisin opetuksen itse. Paikkakunta kylläkin on iso, ja lähikoulu kanssa, eli olen luottavainen, että opetusta on.
 
Minä olen eronnut, lapset kuuluvat kirkkoon. Jos en olisi kuulunut kirkkoon kun ensimmäinen lapsi syntyi, kastamisesta oltaisiin kyllä vakavasti keskusteltu. Lapsia en ole laittanut seurakunnan kerhoon, koska vaihtoehtokin on. Jos srk:n kerho olisi ainoa mahdollinen kerho, kai olisi pakko nöyrtyä. Jos voisin, laittaisin lapset ET-tunneille. Mutta tuskin sellaista mahdollisuutta tulee, lähikoulussa ei taida olla ET-ryhmää (oletan että lapset kuljetetaan keskustaan) eikä mahdollisuutta tarjota ainakaan kirkkoon kuuluville.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mä eikä mies kuuluta kirkkoon tai muuhunkaan vastaavaan. Mutta haluan myös lapset seurakunnan kerhoihin, seurakunnan lasketteluleireille ja uskonnonopetuksen. Eiköhän ne onnistu ja kyseessä Hki.

Kasteetkin haluan.. koska kunnioitan pappaa ja edesmennyttä mammaa jotka olivat aktiiveja seurakuntatoiminnassa ja pappa vieläkin vaikka ikää jo 84. :) Ja toisaalta haluan lapset valtauskonnon piiriin jota kunnioitan myös.
Ainakaan ennen (15 vuotta sitten) lasta ei otettu seurakuntaan, jollei ainakin toinen vanhemmista kuulunut seurakuntaan, tämä on sitten varmaan muuttunut? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mä eikä mies kuuluta kirkkoon tai muuhunkaan vastaavaan. Mutta haluan myös lapset seurakunnan kerhoihin, seurakunnan lasketteluleireille ja uskonnonopetuksen. Eiköhän ne onnistu ja kyseessä Hki.

Kasteetkin haluan.. koska kunnioitan pappaa ja edesmennyttä mammaa jotka olivat aktiiveja seurakuntatoiminnassa ja pappa vieläkin vaikka ikää jo 84. :) Ja toisaalta haluan lapset valtauskonnon piiriin jota kunnioitan myös.
Ainakaan ennen (15 vuotta sitten) lasta ei otettu seurakuntaan, jollei ainakin toinen vanhemmista kuulunut seurakuntaan, tämä on sitten varmaan muuttunut? =)
Ei mitään tietoa..
Täytyy katsoa tilanteen mukaan jos vaikka toinen meistä sitten liittyisi.

 
Meillä kukaan ei kuulu kirkkoon. Ei olla käyty seurakunnan kerhoissa.
Mä oon itse käynyt koulussa aikoinani normaaleilla uskontotunneilla, kun olisin muuten joutunut yksin luokastani käymään ET-tunneilla.. Kun omat lapseni menevät kouluun, saavat itse sitten valita käyvätkö uskonto- vai ET-tunneilla.
 
Niin voishan tässä lisäillä, en käyny srk kerhoissa, ja ET:tä oli melkein aina. Ne muutamat vuodet kun ei ollu, en lapsena tajunnu mitään sanoa... Mun tyttö ei uskonnontunneille mene, piste. Sitten kun on 15-vuotias saa päättää. En aio myöskään käyttää missään seurakunnan kerhoissa.

Asutaan pk-seudulla, ne koulut jossa minulle ei ollut ET:tä tarjolla silloin joskus olivat pieniä ruotsinkielisiä kouluja. Eiköhän niissäkin nykyään ole...

Mutta pitää olla tuju. Protestoin myös kuudennelta asti sitä, että aamunavauksiin sekoitetaan uskontoa poistumalla paikalta näkyvästi aina kun joku pappi tms alkoi selittelemään. Uskonto ei kuulu kouluihin.
 

Yhteistyössä