Onko palapelit tärkeitä lapsille? Onko kaikilla niitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Tuli tosta yhdestä neuvola ketjusta mieleen, että meillä ei kyllä ole palapelejä. On niitä aina hankittu, mutta viimeistään kuukauden päästä ostopäivästä on palaset hukassa...

Jääkö noilla muksuilla nyt joku tärkee kehitysvaihe välistä, kun eivät pääse tekemään (hukkaamaan) palapelejä?

Mitä jos ne aina kasaamisen jälkeen keräis takaisin laatikkoon? Kyllähän ne kehittää hahmotuskykyä ja varmaan myös motoriikkaa. Tuskin nyt kuitenkaan kovin vakavaa on jos ilman palapelejä kasvaa.

no aina kun palapeli on rakennettu -pöydän päällä- niin laita palapelilaatikko kaappiin, niin ylös ettei lapset mene itse ottamaan sitä!!! Niin ne palat ei mee hukkaan.
Meillä on parikymmentä palapeliä, vähintään, eikä palat ole hukassa yhdestäkään, vaikka 2 poikaa tekee niitä monta kertaa viikossa.

Meil pojalla on yks nuppipeli ja yks tavallinen. Kiinnostus heräsi tossa kesällä kun ikää sellaset 2v7kk. Nuppipelit ei oo kiinnostaneet.

Olis kannattanu antaa sen nuppipalapeli jo vuosi sitten. Meillä poika 1,5vuotiaana alkoi kiinnostua nuppipeleistä, mutta ei tehnyt niitä kovin innolla.
Tasan 2vuotiaana poika alkoi tehdä 12 palan palapeliä, ja oppi sen samana päivänä.
Tavallisia palapelejä alettiin antaa tasan 2vuotiaana ja kun huomattiin että ne sujuu, niin olemme ostaneet aina vain isompia. 30 palaisia tekee nyt, vaikka ei ole vielä edes kolmea täyttänyt.

Ainakin meillä palapelit on ollu molemmille lapsille mieluisia ja tärkeitä ja ovat vieläkin. Palapeissä lapsi oppii mm. hahmottamista, hienomotoriikkaa, suuntia sekä pitämään palat tallessa kun aikuinen auttaa. Kaikki lapset eivät tykkää tehdä palapelejä, mutta useimmat tykkäävät. Itse olen huomanut, että kaupoista ei tahdo löytyä 100-200 palan palapelejä, jotka olisivat yli 6v:lle sopivia. 3v. tekee meillä 50-100 palan palapelejä nyt tai jos on vaikeampi, niin pienempikin kelpaa.

On meillä ollut joskus pojilla paljonkin just noita nuppipelejä, mutta olen antanut ne pois eikä ole tullut uusia hankittua. Tytöllä tosin menee hermo vieläkin sellaisten palalaatikoidenkin kanssa,,:xmas: Leikkii niillä mieluummin kauppaa kuin koittaa laitella paloja oikeisiin koloihin.

Kyllä meiltäkin palapelejä löytyy, poika vaan ei ole oikeastaan koskaan ollut niistä kiinnostunut, teki kyllä muutamia pyydettäessä.
Legot sen sijaan on meillä ollut se suurin intohimo, niistä tuo on näpräillyt vaikka minkälaisia pyramideja sun muita, ihan uskomattomia.:)
Saa nähdä kiinnostuuko tyttö aikanaan, jos äitiinsä tulee niin eipä juuri.:D

meillä esikoinen oli ja on kova tekemään palapelejä(nyt meillä ei kyl o yhtäkä palapeliä mis olis kaikki palat),mut kuopusta ei o koskaan kiinnostanu palapelit eikä taid koskaa kiinnostakaa ja ikää on 3v3kk!!

Meillä on joku 20 - 30 erilaista palapeliä, valtaosassa 100 palaa ( osassa 60, osassa 250). Kaikki meidän kolme lasta ovat tykänneet tehdä palapelejä, samoin mä olen tykännyt tehdä niitä lasten kanssa=)
Yhdestäkään palapelistä ei ole palat hukassa koska tehdään ne aina yhdessä ( paitsi koululaiset tekevät omia aikojaan ) ja raivataan sitten laatikkoon.

Mä tykkään että palapelit ovat lapselle hyväksi, mutta niiden puuttuminen ei vaikuta sen suuremmin. Eivät kaikki niistä tykkää, kuten kaikki eivät tykkää piirtää tai askarrellakaan.

Mä vähän pakotan tuota jätkää tekemään palapelejä :D Se on hyvää harjoittelua keskittymään ja hahmottamaan - aivojumppaa siis. Meillä on ollut aikoja, jolloin ei muuta tehdä kuin palapelejä ja viimeisen vuoden aikana on ollut hiljaisempaa. Teki eniten 1-2vuotiaana palapelejä. Legojen rakentelu on tullut tilalle, mikä ei oo toki huono vaihtoehto.

Palojen häviäminen on meille kyllä harvinaista, koska ollaan yritetty opettaa jälkikasvua pitämään huolta tälläisistä asioista, palat lasketaan (juu, erityisesti tuo siippa) ja lastenhuone syynätään tarkkaan ennen siivousta. Mä ostan aina kivat palapelit kirppikseltä ja kierrätän niitä sitten myöhemmin takaisin sinne. Nyt taitaa olla jotain vajaa 15 palapeliä, kun olen ahkerasti noita pienimpiä pistänyt kirppikselle. Hyvistä palapeleistä on musta pulaa. Mua ei disneyt innosta ja pojalle on tärkeätä millaista kuvaa kokoaa.